Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oversikt over hurtigladere over 100kW

Startet av Counterpointer, tirsdag 13. mars 2018, klokken 15:50

« forrige - neste »

Counterpointer

Hadde vært greit med en samlet oversikt over kraftigere hurtigladere. Tror ikke det finnes noen samlet oversikt.

I mitt hode har jeg notert meg;

Grelland  100 kW (gamle AR nå BKK)

Vestby 100 kW (ditto)

Lier 120 kW fordelt på to uttak (GK ?)

Nygårdskrysset 150 kW (Ionity)

Dal 100  kW (GK ?)

Ser det ble noen spørsmålstegn. Håper denne tråden snart kan oppdateres litt, med nye ladere også.

Kan gjerne redigere denne første posten slik at det blir en samlet oversikt.

Orbit

Gamle AR på Vestby tilbyr (for tiden) ikke lenger "Double power" i menyen, så kun 50kW (selv om laderen nok ikke fysisk er nedstrippet for AC/DC-omformermoduler).

Nygårdskrysset: Dette er Fortum, dersom ikke også Ionity etablerer seg der?

Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Orbit

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

geear

#3
Sitat fra: Orbit på torsdag 05. april 2018, klokken 16:02
Da er Fortum i gang i Nygårdskrysset med 350kW:
https://www.dn.no/privat/2018/04/05/1447/Motor/forste-lynlader-pa-plass
"Først ut er Hyundai Kona som har et 64 kWh stort batteri som produsenten sier kan lades fra null til 80 prosent på 54 minutter på en 100 kW-lader."

... som gir et snitt på 50kW. Den burde jo kunne klare å holde nærmere 50kW helt fra 0 til 80%, så da betyr det at forskjellen bør være liten om man står på en 100 eller 50kW lader?

Fortsatt spent på når vi skal se bil som tar i mot 350kW, men så er det vel neppe satt opp sikringer og betalt effektavgift heller for det enda, så det er vel bare selve laderen som kunne taklet 350kW enn så lenge. 350kW forutsetter vel 800V enn så lenge, og det er vel bare Porsche som fabler om det foreløpig. Håper det blir realitet, men venter i spenning..

mariowing

Sitat fra: gr på torsdag 05. april 2018, klokken 21:02
Sitat fra: Orbit på torsdag 05. april 2018, klokken 16:02
Da er Fortum i gang i Nygårdskrysset med 350kW:
https://www.dn.no/privat/2018/04/05/1447/Motor/forste-lynlader-pa-plass
"Først ut er Hyundai Kona som har et 64 kWh stort batteri som produsenten sier kan lades fra null til 80 prosent på 54 minutter på en 100 kW-lader."

... som gir et snitt på 50kW. Den burde jo kunne klare å holde nærmere 50kW helt fra 0 til 80%, så da betyr det at forskjellen bør være liten om man står på en 100 eller 50kW lader?

Det blir vel riktignok nærmer 57 kw i snitt (64 kWh batteri til 80% gir ladebehov på 51 kw og 51 kw på 54 minutter gir 57 kw på en time) men det er uansett ikke veldig imponerende hvis det stemmer. Det er vel nesten så jeg mistenker at det må være en feil?

Jaguar har sagt at I-PACE med sitt 90 kW batteri skal klare 0-80% på 45 minutter ved bruk av 100 kW lader og det gir 96 kW i snitt. Hvis de klarer det i praksis også så er det bra, helt på høyde med i3 som også holder full fart til over 80%! Siden i3 klarer det med 33 kwh batteri og 50 kw lading så bør jo også I-PACE med over dobbelt så stort batteri kunne klare det samme med dobbelt så høy effekt så jeg tror på tallene fra Jaguar inntil det eventuelt er motbevist.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Panduck

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 13. mars 2018, klokken 15:50
Dal 100  kW (GK ?)

Jeg venter spent på å se hva som kommer her, rett oppi veien for meg, så med en gang dukker opp noe, skal jeg prøve å få tatt bilder :P Men det er vel ikke GK som skal sette opp lynladere der, selv om de allerede har 50kW ladere der nå. Spennende å se hva som kommer! :O

geear

Det blir neppe 64kWh tilgjengelig på Kona, maks 60 vil jeg tro, så snittet blir nok rett over 50. Men så er det klart at det er strøm inn på batteriet, så faktisk levert strøm fra laderen blir noe høyere, og 50kW lader gir ikke 50kW, men uansett virker det som om forskjellene blir små. Syns stafig jeg hører at folk er så redde for den rivende utviklingen på elbiler, ladefart og batterier, men Tesla sin 2012-løsning ser fortsatt ut for å være ledende. På tide at noen gjør noe med det, men kan se ut som e-tron om et år er første mulige kandidat...

Knut@@

Var på åpningen av Nygårdskrysset. Det ble ladet Ioniq men den har ikke kontinuerlig visning av kW inn. Men vi regnet ut på en Kia Soul som så ut til å ligge på 60 kW også tidlig i prosessen.  :+1:
Laderne er åpne (gratis nå) så det er bare å dra dit å sjekke fart.

Det kommer en 150 kW til ved McDonalds også om ikke lenge. Jeg snakket med teknikker fra Fortum som hadde montert disse laderne.
Kommer også to ladere til i samme overbygget som ble åpnet i går.

Det var for øvrig en X100 der som sjekket med Chademo. Han fikk 46 kW.

Rollep

Noen som vet hva prisingen blir på disse nye hurtigladerne?

Er jo liten vits i å komme dit med en bil som kan lade med disse effektene hvis de er opptatt av Leafer som står å "saktelader"  :D
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

m0nkey

Sitat fra: Knut@@ på fredag 06. april 2018, klokken 11:51
..
Det var for øvrig en X100 der som sjekket med Chademo. Han fikk 46 kW.
Mener å huske at fortum hadde begrenset disse adapterene til 45 kW i sitt nett. Blir spennende å se om tesla kommer med nytt adapter som muliggjør høyere hastighet når det finnes kompatible pistoler.
KIA Soul EV Classic (2015)

jkirkebo

Sitat fra: m0nkey på lørdag 07. april 2018, klokken 22:10
Sitat fra: Knut@@ på fredag 06. april 2018, klokken 11:51
..
Det var for øvrig en X100 der som sjekket med Chademo. Han fikk 46 kW.
Mener å huske at fortum hadde begrenset disse adapterene til 45 kW i sitt nett. Blir spennende å se om tesla kommer med nytt adapter som muliggjør høyere hastighet når det finnes kompatible pistoler.

Det er adapteret som begrenser, ikke Fortum. Det er ikke bygget for mer enn 125A. Skal det tåle mer må de nok opp i div. dimensjoner. Se på hurtigladekabelen på de raske laderne, den er vesentlig tykkere enn kabelen på CHAdeMO-adapteret.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ionisert

Hvordan skal man finne laderne som er over 50kW i fortum ladekart?
Alt jeg finner er jo merket 400V 125A CCS, også den jeg skulle tro var de i nygårdskrysset.
1000V 350A... Eller 400V 180A eller hva det nå er de liksom tillater pdd.

Finner at noen er merket 400V 120A...

Counterpointer

Jeg snakket med elbilforeningen , de planlegger å ha lynsymbol på 100 kW + ladere i sin App

erlendboe


mariowing

Har du funnet fler enn en (den i Tyskland de selv viste på Facebook)
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA