Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Selger har solgt uten oppgitt utstyr. Hvordan kan jeg sjekke utstyrsliste?

Startet av Rowzdower, tirsdag 13. mars 2018, klokken 14:53

« forrige - neste »

Rowzdower

Hei! Jeg driver og tar lappen, og kjøpte underveis min første bil nå nylig, og det ble en BMW i3 kjøpt fra en bruktbilselger. Jeg kjøpte bil pga ny jobb der jeg vil bruke mye tid i kø frem og tilbake, så adaptiv cruise control var noe jeg hadde pønsket ut på forhånd at han jeg ville ha.

Bilen jeg kjøpte var oppgitt på Finn med ACC, og selgeren forsikret meg muntlig at den hadde ACC. Siden jeg driver og tar sertifikatet så tok det litt tid før jeg forstod at bilen ikke hadde ACC. Det er veldig irriterende i seg selv, og jeg er litt usikker på hva jeg kan gjøre med det. Tenkte å kontakte selgeren, men da vil jeg gjerne først sjekke om resten av utstyrslista han oppga stemmer.

Klarer ikke å finne en sånn liste når jeg er logget inn på BMW Connected, og jeg fikk inntrykk av at den opprinnelige selgeren (merkevareforhandleren) var usikker på om hadde lov til å gi meg denne informasjonen.

Jeg burde kanskje bare gi opp å styre med det, men tenkte å høre om noen her hadde noen gode råd?

Victor Halvorsen

#1
Gå inn på bimmer.work

Der kan du taste inne de sju siste tall/bokstaver i chassinr så for du opp utstyr.
Har selger sagt det er acc og det ikke er det så kan du fint heve kjøpet eller kreve kompensajson

Fanafjord

Såg mye etter i3 på finn.no før jeg nylig kjøpte nytt. Har selv opplevd at det reklameres med adaptive cruise control - mens det er åpenbart ikke det. Har du blitt lurt så stå på og krev at selgeren oppfyller kontrakten. Det å heve kjøpet er en ting, men det kan hende at du har faktisk rett til at selgeren skal oppfylle inngått avtale. Det betyr at han må skaffe varen som beskrevet, evt. holde deg skadesløs om du foreta et dekkningskjøp. Sjekk med advokat.

Victor Halvorsen

https://www.forbrukerradet.no/forside/bil/kjop-og-salg-av-bil/misfornoyd-med-kjop/

Loven er klar her. Er det en mangel så skal den fikses, altså ettermontering sv utstyr og iom at dette IKKE er en uvensentlig ting for deg så og de eventuelt ikke retter opp mangelen så kan man heve kjøpet.

Sjekk om du finner flere mangler ved ekstra utstyr han har nevnt/skrevet opp. Da er det en grei sak å heve kjøpet om du vil. Bare ta kontakt med forbrukerombudet


Rowzdower

Takk for lenken, den skal jeg sjekke!

Hm, etter mitt møte med bilselgeren så har jeg en veldig sterk følelse av at han ikke vil være videre imøtekommende, og jeg har vel ikke noe mer enn Finn-annonsen som bevis heller. Han ville bare bli kvitt bilen, og får meg ikke helt til å tro at han gjorde det med vilje. Men får sjekke hva mer, om noe, som mangler.

Noen anelse om hva ettermontering av ACC vil koste da?

Trond.m

Det er sannsynligvis umulig å ettermontere original ACC. Det må i så fall monteres kamera i frontruten, og da må trolig også frontrute byttes. Å bestille ny ACC fra fabrikk koster bare 6800 kr, men mangelen verdsettes til hva det eventuelt koster å ettermontere. Da snakker vi nok om det mange-dobbelte. Men ACC på i3 er vel ikke det jeg ville batalt så mye for, men jeg ville ikke godtatt en kompensasjon på under 10.000 kr. Finn annonsen er god som gull for å bevise hvilket utstyr selger har solgt deg.

Rowzdower

Hvis Finn-annonsen holder så er jeg glad :) Men må nok forberede meg på å krangle mye hvis jeg skal få han til å godta å betale hele ettermonteringen :/ Det er nesten så jeg vurderer å heve kjøpet bare fordi akkurat ACC var så sentralt i hva jeg lette etter så det irriterer meg voldsomt, men resten av bilen er jo kjempefin.

Ja, tok å sjekket Finn-annonsen opp mot utstyret som jeg fikk listet opp på  bimmer.work, og ser at også Isofix og Xenon-lys ikke er listet. Tror dere det skulle vært listet der? Vet at Isofix har noe med barneseter å gjøre, men ikke hvordan det ser ut innstallert.


Orbit

Finn-annonsen er bevis nok, bare pass på å ta en utskrift til papir/PDF/skjermbilde før den evt slettes!

Isofix er bak de fire lukene nederst på bakseteryggene på bildet nedenfor. Jeg tror dette er standard på alle i3.

Xenon-lys finnes ikke! Alternativene er vanlig halogen, eller LED nærlys + halogen fjernlys (opsjonskode 5A2).
Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Ferry

ACC kostet oppunder 30.000,- ekstra da jeg kjøpte bil, fordi ACC kunne ikke velges alene, men betinget flere ulike tilvalg samtidig. Måtte vel minimum ha 7RS Comfort og interiør "Loft" for å kunne velge 5 AT. Nå har det vel senere blitt mulig å kjøpe ACC uten alle tilvalg, men på en brukt bil er kanskje alt ekstrautstyret med? Etter min mening bør det skille atskillig mer på bruktbilprisen enn disse 6800,- som 5AT "Driving Assistant Plus" koster. 20.000,- i forskjell på brukt bil, ville jeg si. Det er ikke lenge siden den billigste i3 med ACC lå på 229.000,- (Bortsett fra noen MED ACC og UTEN hurtiglading, men de regner jeg ikke med)

Det er masse feil info på Finn.no og det er ikke så lett å se hvilke biler som har ACC. F.eks er den nest billigste (FINN-kode: 115375593) til 185.000,- oppgitt å ha ACC. Men den mangler knappene på rattet for å aktivere funksjonen...  Og den har blå sider på setene foran -> standardinteriør = uten ACC.

Ansjosfilet

2016 Bmw i3 60Ah
2022 Bmw iX3 LCI

Ingeniøren

Sitat fra: Ansjosfilet på tirsdag 13. mars 2018, klokken 18:49
Sitat fra: hemi på tirsdag 13. mars 2018, klokken 16:26
adaptiv cruise er must.

Nei, det er det ikke.

Enig - har hat bilen i 2.5 år men nesten ikke brukt det.... men klart at det er lurt om man skal kjøre langt og vil spare strøm.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Toalmar

Her er det bare å sikre bevis fortløpende. Har vært borti tilsvarende sak selv for noen år siden. Da gjaldt det en importert MB som ble solgt fra en bilforhandler utenfor Oslo. Annonsen på finn.no stemte heller ikke med hva jeg fikk. Jag tok kopi av alle tekstmeldinger, e-poster og annonse fra finn.no. Jeg kontaktet så forbrukerrådet. Der kan saken treneres litt hvis en av partene ønsker det, noe som forhandler gjorde mot meg. Tilslutt kom det ett svada tilbud fra han som jeg ikke godtok. Da gikk saken videre til Forbrukertvistutvalget, da ble det ordnings. Der er det frister som må overholdes. Jeg vant frem mot forhandler og kunne etter 6 med levere tilbake bilen og få pengene tilbake. Har aldri hatt en billigere bil faktisk.
Så mitt tips er å kontakte Forbrukerrådet og spør dem hva de mener du bør gjøre, og for all del ikke hør på forhandler....
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Ferry

ACC er smak og behag. Jeg bruker det mye, kona aldri. Det er uansett dumt å kjøpe det om en ikke har interesse av det, og motsatt.
Så vidt jeg kan se på finn.no er den nest billigste i3 med ACC priset til 213.973. Den er ikke EU-godkjent, og trenger trolig nye skiver og klosser. 35.000 km.
Den aller billigste med ACC koster 179.000,- og har gått nesten 97.000 km. Ikke EU-kontrollert.

Billigste i3 uansett koster 177.000,-. Den gjør derimot "kanskje 130-160 km på vinteren." ;) (60 Ah i3 går IKKE 160 km vinterstid!)

Får litt vondt av trådstarter her. Den handelen der var ufin fra selger. Jeg ville forlangt heving av kjøpet. Evt. en klekkelig kompensasjon. Men det er såpass menge i3 til salgs nå, så hvorfor ta til takke med denne når han ønsker ACC? Mangel på ACC vil påvirke prisen neste gang bilen selges.
Jeg har akkurat vært i en salgsprosess med en i3 selv, så jeg har ganske god oversikt over utstyr, priser, koder
etc. TS må gjerne sende meg en PM om han ikke ønsker å legge ut alle detaljer på åpent forum.

Uansett hva du gjør ovenfor selger, så gjør det ryddig og skriftlig. Tipper det er flere her som kan hjelpe med lovverk etc. om det er behov for det. ACC er en vesentlig mangel på en slik bil, både funksjonsmessig og prismessig. Du mister også fotgjengervarsling, skiltlesing og automatisk brems. Viktige sikkerhetsfunksjoner for både de i bilen og fotgjengere.


Ingeniøren

Sitat fra: Ferry på tirsdag 13. mars 2018, klokken 20:14
ACC er smak og behag. Jeg bruker det mye, kona aldri. Det er uansett dumt å kjøpe det om en ikke har interesse av det, og motsatt.
Så vidt jeg kan se på finn.no er den nest billigste i3 med ACC priset til 213.973. Den er ikke EU-godkjent, og trenger trolig nye skiver og klosser. 35.000 km.
Den aller billigste med ACC koster 179.000,- og har gått nesten 97.000 km. Ikke EU-kontrollert.

Billigste i3 uansett koster 177.000,-. Den gjør derimot "kanskje 130-160 km på vinteren." ;) (60 Ah i3 går IKKE 160 km vinterstid!)

Får litt vondt av trådstarter her. Den handelen der var ufin fra selger. Jeg ville forlangt heving av kjøpet. Evt. en klekkelig kompensasjon. Men det er såpass menge i3 til salgs nå, så hvorfor ta til takke med denne når han ønsker ACC? Mangel på ACC vil påvirke prisen neste gang bilen selges.
Jeg har akkurat vært i en salgsprosess med en i3 selv, så jeg har ganske god oversikt over utstyr, priser, koder
etc. TS må gjerne sende meg en PM om han ikke ønsker å legge ut alle detaljer på åpent forum.

Uansett hva du gjør ovenfor selger, så gjør det ryddig og skriftlig. Tipper det er flere her som kan hjelpe med lovverk etc. om det er behov for det. ACC er en vesentlig mangel på en slik bil, både funksjonsmessig og prismessig. Du mister også fotgjengervarsling, skiltlesing og automatisk brems. Viktige sikkerhetsfunksjoner for både de i bilen og fotgjengere.

Da her jeg brukte det stadig vekk og anti kollosjon har reddet meg en gang en vrengte inn i kollektiven rett før meg....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA