Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hurtiglader veldig raskt til 98%

Startet av Burger, onsdag 04. april 2018, klokken 23:51

« forrige - neste »

Burger

Har 94a i3, og jeg synes den lader raskt veldig høyt på hurtiglading og er bekymret for batteriet. For meg så er det helt greit om det begynner å gå sakte når det nærmer seg 90%.

Ser det er en setting på lading om man vil at hurtiglading skal gå kjapt eller middels, men ikke funnet ut hva den settingen gjør.

Noen som kan være snill og forklare? :-)
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

turfsurf

Instillingen gjelder kun for type2 semihurtig AC lading. Alt som er raskere enn kladden og tregere enn DC hurtiglading stort sett. Begrenser til ca 4,6kW (20A). Ellers tror jeg ikke du skal være bekymret, husk at 100% ikke er 100% av batterispenning som på Tesla, mere rundt 90%.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Burger

Takk for god forklaring :)

Var litt bekymra etter at 30kwh Leafer har hatt opp til 10% degradering i året. Uklart om det var norske eller california temperaturer.

Er det ikke litt over 27kwh tilgjengelig av totalt 33kwh på i3 94a? Dvs at nesten 20% av batteriet ikke er tilgjengelig. Kombinert med aktiv kjøling når man lader over 90% svjv så burde jeg egentlig ta det med ro.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Orbit

Det er 29.5 - 29.8 kWh (varierer litt med temperatur) tilgjengelig på 94Ah i3. Normalt ser jeg full fart opp til ca 88%, men fremdeles >20kW på 95%. Under er eksempel på DC ladekurve opp mot 100%. Denne er tatt med manuell logging så det blir litt ruskete på målt effekt pga avrundsingsfeil etc. X-aksen er tid, 30 minutter i dette tilfellet.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA