Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rekkevidde

Startet av Bjoerknes, mandag 12. mars 2018, klokken 20:19

« forrige - neste »

Bjoerknes

Hei og takk for medlemskapet. Har akkurat kjøpt med en ny e-up 2018 mod. Er noe jeg lurer på rundt rekkevidden. Når den er nyladet over natta. Allså 100% står det bare att rekevidden er 56km. Er dette avhengig av ute-temperatur? Temp på batteriet?

Amatøren

#1
Virker ekstremt kort.

Riktig nok så fikk vi vår på tidlig høst og viste ikke full rekkevidde med en gang, men betraktelig lenger. Ca 140 km første uken før den til slutt viste rundt 163 (litt over og litt under) ved 15-20° ute.

Det skyldes følgende:

1. Batteriet må brukes noen ganger før det får full ytelse (i følge instruksjonsboken kan det også skje hvis bilen har vært lagret over lenger tid).

2. Den tar hensyn til siste tids kjøring også samt temperatur og justerer "gjettet" mulig kjørelengde ut fra det.


Så til det siste. Har du satt avgangstid på en dag og du bruker bilen en annen dag?

Ved avgangstid setting så lades batteriet bare opp til "Nedre ladegrense for batteri" og den er default på 30 % (noe som kan stemme med oppgitt rekkevidde). Den vil ikke lade høyere før du nærmer seg avgangstid. Lader så batteriet er topplaget til da. Du kan sette ladegrense til 100 % så batteriet topplades selv om avgangstid er satt.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Bjoerknes

Takk. Har vært kaldt siden jeg fikk den-10-15 gr. Den ladder til 100%. Blir spennende å se når d blir varmere ute.

Amatøren

#3
Uansett veldig kort.

Vår viste rundt 80 km ved -15°.

Nå viser den 118 km og det er -0,8° ute.

Blir spennende med tilbakemelding etter noe ukers bruk. Kom gjerne med oppdatering underveis.

Før gjerne i en tabell med rekkevidde og temperatur i tilfelle du må reklamere. Greit med noe å vise til da.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Amatøren

Kan også nevne at vår datter bruker den mest og hun kjører som om det er fossilbil og tenker ikke på rekkevidde kontra gasspådrag.....
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

ReneM



Fulladet over natten. Ingen forvarming og -3 grader ute. Kjøring på normal mode med auto 20 grader.

2014 modell med snart 62000 km
2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

Amatøren

28+66=94 km ved -3°.

Det er vel ikke så langt unna "sannheten" om forventet rekkevidde.

Undersøk om din også har garanti på minst 70 % kapasitet på 8 år/160 000 km på batteripakken.

Ut fra det som jeg ser ut fra bilde og oppgitt temperatur ser det ut til at du er innenfor, men kan også være litt kort ettersom det ikke er kaldere enn -3°.

Kjørestil og varme i bilen spiller også mye inn.

Husk rekkevidden som oppgis er ikke reelt ved vanlig temperatur inne i bilen.

Både varme på vinteren og kjøling på sommeren bruker strøm som kunne gått til fremdrift.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Amatøren

Det er -1,8° nå og datteren min skal til skolen nå.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Amatøren

Sitat fra: ReneM på tirsdag 13. mars 2018, klokken 07:31Fulladet over natten. Ingen forvarming og -3 grader ute. Kjøring på normal mode med auto 20 grader.

Forvarming mens bilen var tilkoblet strøm kunne muligens gitt litt bedre sammenlagt resultat etter kjøring.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Nemo2018

Hei. Kan jeg bare hive meg inn her med ett spørsmål utenom dette? Det lyser gult på "turtelleren" min til venstre, noen av dere som vet hva det kan være? Noe jeg må sjekke opp?

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Nemo2018

Har dessverre ikke bilen tilgjengelig nå. Har du en formening om hva det kan være? Noen som nevnte på lufttrykket i dekk

Amatøren

Å... Ser ut som en "harpe" (instrument)?

Det er da bilde av dekket "skåret"  over så du ser det i profil.


Da er det lufttrykk. Sjekk da lufttrykket og nullstill sensorlogikken (basert på ABS følere og dermed rullediameter) med knapp inne i hanskerommet. Skal helst gjøres ved hvert hjulbytte.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Nemo2018

Ja tipper det er det da, jeg prøver det i første omgang:-)

ReneM

Sitat fra: Amatøren på tirsdag 13. mars 2018, klokken 08:02
Sitat fra: ReneM på tirsdag 13. mars 2018, klokken 07:31Fulladet over natten. Ingen forvarming og -3 grader ute. Kjøring på normal mode med auto 20 grader.

Forvarming mens bilen var tilkoblet strøm kunne muligens gitt litt bedre sammenlagt resultat etter kjøring.

Jeg rett og slett glemte det ;)

Sist jeg målte med VCDS var restkapasitet ca 90%. Jeg tar en ny test når utetemperatur ligger mellom 15-20 grader :-)
2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA