Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kart over planlagte Ionity hurtigladere (150 - 350 kW)

Startet av mkaut, mandag 12. mars 2018, klokken 15:04

« forrige - neste »

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID


Amatøren

 :+1:

En "15 minutters" dostopp på vei til hytten og e-tron vil sannsynligvis ikke trenge mer lading før vi er hjemme igjen.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

goggo

Sitat fra: Amatøren på mandag 10. september 2018, klokken 13:32
Noen som passerer de som bygges og kan legge ut bilder av og til?
Det går framover på Kjerlingland, men ganske så sakte synes jeg.
Grunnarbeider og asfaltering er ferdig, installasjon og oppkopling av likeretterskap og 8 stk Tritium ladere har pågått denne uka, men det er ingen tegn til trafoen fra Agder Energi ennå.
Fundamentet  for trafoen er dog på plass, trafoen kommer bak varebilen til venstre på bilde nr 2. Trafoen litt lengre til høyre er for Tesla laderne. Den store brune greia bak tilhengeren i det samme bildet huser stasjonens søppelkontainer. 

Enda noen uker til dette er i drift, hvis jeg forsto folkene der rett.

mvh
Hugo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Speeder

Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Simen1

Sitat fra: Speeder på fredag 14. september 2018, klokken 17:29Skal disse klare å levere 500A ved 400V, altså 200kW?
Det jeg finner er utalelsen "inntil 350 kW ladere" og tallene på bildet rett over ditt innlegg:
Input: 950Vdc 380A
Output: 200-920Vdc 500A

Nå står det ikke hvilke kombinasjoner av spenninger og strøm som tillates, men 350 kW vil uansett være maks.

Hvis spenningen er representativ for batterispenningen (altså ingen DC mellomedd i bilen) starter cellespenningen lavt og ladingen strømbegrenset til f.eks 500A i dette tilfellet. Når cellespenningen øker så nærmer laderen seg 350 kW-begrensningen. Når 350 kW nås så reduseres ladespenningen nok til at 350 kW-begrensningen ikke overstiges. Dvs. at strømmen vil gradvis synke og spenningen øke etter hvert som batteriet lader. På slutten kan spenningen bli så høy at ladingen spenningsbegrenses. F.eks til 920V. Da vil typisk ladeeffekten synke kraftig. Kort oppsummert: Lav ladeeffekt helt i starten på tomt batteri, deretter 350 kW, så gradvis reduksjon og når batteriet er nesten fult så synker ladeeffekten veldig.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

JorgenM

Bra at de setter opp 8 i steder for de gjennomsnittlige 6 som annonsert. Håper alle Ionity-stasjoner i Norge får 8+ ladere :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Amatøren

Sitat fra: JorgenM på fredag 14. september 2018, klokken 20:00
Bra at de setter opp 8 i steder for de gjennomsnittlige 6 som annonsert.

? ???

Jeg har hørt at det skulle være minimum 6 på hver lokasjon og minimum 150 kW tilgjengelig på laderen selv om alle på lokasjonen er i bruk.

Laderne kan være på 350 kW, men kan levere mindre når flere er i bruk samtidig. Derimot ikke mindre enn 150 kW.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

JorgenM

Var 6 i snitt ja. Eventuelt feil oversatt fra pressemelding som jeg ikke orket søke opp nå :)

- Hver av stasjonene vil ha i snitt 6 ladepunkter med høy kapasitet, og Circle K vil sette opp de første stasjonene allerede om kort tid.

https://e24.no/bil/elbil/bilgiganter-bygger-ladenettverk-kommer-foerst-til-norge/24178297
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Simen1

Tja, la oss si de har budsjettert å bygge 48 ladere per tidsperiode. Da vil jeg heller ha 6 på 8 lokasjoner enn 8 på 6 lokasjoner.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

JorgenM

Vi kan jo håpe at de ser litt på elbiltetheten i de forskjellige landene og dermed setter opp flere per lokasjon i Norge :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

mariowing

Ionity Nordic har skrevet på sin egen Facebook side at det blir minst seks ladere per lokasjon så det er nok ikke en feil oversettelse. På Kjerringland har de byggemeldt og fått godkjent 24 ladere så vidt jeg husker.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

JorgenM

24 ladere, det er vel eventuelle fremtidige utvidelser da sikkert?

8 nå og mulighet for 16 til inntil byggetillatelsen går ut om 3 år.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Porsgrunn

Sitat fra: Simen1 på fredag 14. september 2018, klokken 20:55
Tja, la oss si de har budsjettert å bygge 48 ladere per tidsperiode. Da vil jeg heller ha 6 på 8 lokasjoner enn 8 på 6 lokasjoner.

Ganske sikker på at de ikke budsjetterer på den måten :)

8 lokasjoner med 6 stolper er vesentlig dyrere enn 6 lokasjoner med 8, siden mye av kostnadene er omtrent de samme uavhengig av om du setter opp et par stolper til.

Simen1

Sitat fra: JorgenM på fredag 14. september 2018, klokken 21:14Vi kan jo håpe at de ser litt på elbiltetheten i de forskjellige landene og dermed setter opp flere per lokasjon i Norge :)
Høy elbiltetthet per innbygger motvirkes nok av lav folketetthet.

Eller sagt på en annen måte: Jeg vil heller ha 100 stk plassert ut langs europaveiene i Norge enn en haug med ladere spredt rundt i Oslo.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA