Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kart over planlagte Ionity hurtigladere (150 - 350 kW)

Startet av mkaut, mandag 12. mars 2018, klokken 15:04

« forrige - neste »

JorgenM

Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

hanche

Sitat fra: Amatøren på mandag 16. juli 2018, klokken 21:10
Hvis de kunne implementert betaling med kredittkort (da også trådløs betaling med det) så var tanken min at de kunne lage en stopp "knapp" (ikon) på touch skjermen.

Sånn helt for enkelhets skyld.

Ulempen er at andre kan for pur faen skap stoppe lading en for andre, men det kan de jo med nødstoppen også.
Hvis du kommer nær nok med din egen bil, som ofte er mulig, kunne du stoppe ladingen for noen andre og begynne å lade selv. Dét er vanskeligere med bruk av nødstoppen: Jeg vet ikke om laderne vil reboote automatisk etter bruk av nødstopp eller om kundeservice må starte den, men tid tar det uansett. Det er nok adskillig høyere terskel for å bruke nødstoppen enn å trykke på en hendig stopp-knapp på kontrollskjermen. (Jeg har brukt nødstoppen én gang, men da var det fordi kundeservice ba meg gjøre det. Laderen hadde gått helt i frø og måtte få en omstart. (Under bootprosessen fant jeg forresten ut at den kjørte linux.))
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

goggo

Da kan det se ut som om de er i gang med Ionity ladestasjonen i Lillesand, som den første i Norge. De begynte grunnarbeidene der i dag.



mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

JorgenM

Lillesand-laderen (CK Kjerlingland) er lagt inn på Ionity-kartet også nå ser jeg.
http://www.ionity.eu/locations/

Ny lader åpnet i Østerrike også.
Totalt 7 operative nå.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

geear

Da blir Lillesand om kort tid the holy grail for elbilister. ;)

goggo

Sitat fra: gr på mandag 13. august 2018, klokken 08:35
Da blir Lillesand om kort tid the holy grail for elbilister. ;)

Jeg er innom denne CK stasjonen nesten daglig for å fylle kaffekoppen :) , så jeg ser at lastebilene allerede er i ferd med å bli skjøvet bort herfra på grunn av manglende plass.  Etter at østsiden (utleiehengere og Grønn Kontakt),  nordsiden (Tesla) og vestsiden (Ionity) av bygningen ikke lenger er mulig å bruke for lastebiler, så er det kun "trailerplassene" på sørsiden av bensinpumpene som kan brukes av disse. Og disse plassene er faktisk 100% opptatt noen ganger og da kjører langtransportene over til YX stasjonen på den andre siden har jeg observert.

Jeg var så dum å påpeke ovenfor en lastebilsjåfør at han hadde stoppet foran Grønn Kontakt laderne når han gikk inn for å fylle kaffekoppen sin, og da fikk jeg så hatten passet... Måtte unnskylde meg når han kom ut igjen, for da så jeg jo at han ikke hadde noen andre steder å stoppe.
Skal bli interessant å se om dette (plassbehov for lastebiler/langtransport opp mot elbil ladestasjoner) kan bli et konfliktområde på energistasjonene i fremtiden.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Simen1

Sitat fra: Ellemelle på mandag 12. mars 2018, klokken 17:14Dette kartet har blitt tegnet av noen uten lokalkunnskaper.

Å plassere halvparten av laderne på E6 mellom Dombås og Lofoten er ikke akkurat det viktigste grepet å ta i startfasen.
Tja, E6 er jo Norges svar på USAs øst-vest korridorer. Forsåvit enig i at de burde lagt mer vekt på Stavanger-Oslo, men ikke mindre på Dombås-Narvik. Mange steder på østlandet stiller de små elbilene sterkere i konkurransen fordi folk gjennomsnittlig reiser kortere avstander og allerede har en drøss vanlige hurtigladere. I Nordland er det færre som har mulighet til å ta til takke med 24 kWh-biler.

For å sette det på spissen, se til Finnmark. Det er det siste 100% fossile fylket med god grunn. Lange avstander gjør små (24-40 kWh) elbiler totalt uaktuelt. Det eneste som duge der er biler med 400+ km vinter-rekkevidde. Tesla har ikke en eneste superlader i Finnmark så her ligger business-mulighetene vidåpne. Første merke med 100kW+ hurtigladere i Finnmark og 400km+ rekkevidde vil ta hele markedet i det fylket. Folk har stått og trippet i årevis etter dugelige løsninger der.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

geear

Sitat fra: goggo på mandag 13. august 2018, klokken 09:40
Jeg er innom denne CK stasjonen nesten daglig for å fylle kaffekoppen :) , så jeg ser at lastebilene allerede er i ferd med å bli skjøvet bort herfra på grunn av manglende plass.  Etter at østsiden (utleiehengere og Grønn Kontakt),  nordsiden (Tesla) og vestsiden (Ionity) av bygningen ikke lenger er mulig å bruke for lastebiler, så er det kun "trailerplassene" på sørsiden av bensinpumpene som kan brukes av disse. Og disse plassene er faktisk 100% opptatt noen ganger og da kjører langtransportene over til YX stasjonen på den andre siden har jeg observert.

Jeg var så dum å påpeke ovenfor en lastebilsjåfør at han hadde stoppet foran Grønn Kontakt laderne når han gikk inn for å fylle kaffekoppen sin, og da fikk jeg så hatten passet... Måtte unnskylde meg når han kom ut igjen, for da så jeg jo at han ikke hadde noen andre steder å stoppe.
Skal bli interessant å se om dette (plassbehov for lastebiler/langtransport opp mot elbil ladestasjoner) kan bli et konfliktområde på energistasjonene i fremtiden.

mvh
Hugo
Supercharget der for en måneds tid siden, før Ionity hadde satt i gang, og reagerte på det samme, studerte ikke altfor nøye, men trodde jeg hadde en idé om hvor Ionity var planlagt, og der stod det fullt opp med trailere og varebiler, så jeg forstod ikke helt hvor de tenkte det skulle bli plass. Ser på bildene at det er akkurat der de stod. Det stod også på fjerde siden av bensinstasjonen, den eneste uten elbilladere.

Var innom mange SuCer på turen, men hvis jeg husker riktig var det til og med dusj inne på CK der, så fasilitetene var absolutt bra for yrkessjåfører. Skulle tro de ønsket å opprettholde det tilbudet også.

Parkering er forresten ikke lett, en Model S tok ladeplass reservert for Model X med henger også, tross omtrent 18 ledige vanlige, så...

turfsurf

Sitat fra: gr på mandag 13. august 2018, klokken 10:54
Parkering er forresten ikke lett, en Model S tok ladeplass reservert for Model X med henger også, tross omtrent 18 ledige vanlige, så...
Den er ikke reservert men tilrettelagt. Så lenge det ikke er noen med henger der så er det ikke store problemet. Oppfordrer dog til å velge andre plasser...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Henger-plassene har stor logo av en bil med henger på, akkurat som handicap-plasser har en person i rullestol.. ;)

Counterpointer

Sitat fra: gr på mandag 13. august 2018, klokken 13:50
Henger-plassene har stor logo av en bil med henger på, akkurat som handicap-plasser har en person i rullestol.. ;)
De som parkerer på slike plasser har jo en form for handikap, svak oppfattelsesevne og lite empati

geear

Med andre ord har de rett til å BÅDE bruke ladeplasser tilpasset bil med henger OG handicapplasser?  :laugh:

Counterpointer

Sitat fra: gr på mandag 13. august 2018, klokken 18:29
Med andre ord har de rett til å BÅDE bruke ladeplasser tilpasset bil med henger OG handicapplasser?  :laugh:
Heldigvis får de ikke beviset og kan både tilsnakkes og gis konsekvenser!

Øyvind.h

Har ikke sett tilhengersymbol noe sted, men det er kanskje kommet enkelte steder?

Sikkert mange som ikke er bevisst på dette. Jeg var ikke det før i fjor. Men tar naturligvis den plassen om det kun er den ledig. Når jeg kjører med tilhenger klarer jeg lett å hekte av før lading. Blir det for vanskelig er kanskje ikke hengerkjøring noe man bør bedrive.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: gr på mandag 13. august 2018, klokken 13:50
Henger-plassene har stor logo av en bil med henger på, akkurat som handicap-plasser har en person i rullestol.. ;)
De er fremdeles ikke reservert. Skulle likt å se noen med henger komme og kreve at noen skal flytte seg fra hengerparet med stolper når annenhver av de andre stolpene er opptatt...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA