Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kart over planlagte Ionity hurtigladere (150 - 350 kW)

Startet av mkaut, mandag 12. mars 2018, klokken 15:04

« forrige - neste »

mkaut

VW e-Golf 2017

geear

Herlig at de har glemt Rogaland, med en halv million innbyggere, fullstendig.  ::)

hsa77

#2
Sitat fra: gr på mandag 12. mars 2018, klokken 15:39
Herlig at de har glemt Rogaland, med en halv million innbyggere, fullstendig.  ::)
Når man bare skal bygge 19 ladestasjoner i Norge blir det en del hull!

Tanken er vel å dekke de største korridorene først. Dersom man starter i Stavanger og skal til Oslo ser det ut til at man kan lade ved Kristiansand,  Telemark og Drammen.

Dette er jo utbyggg frem til 2019, så det kommer nok sikkert flere i Norge etterhvert - og da er sikkert Rogaland med.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Ellemelle

Dette kartet har blitt tegnet av noen uten lokalkunnskaper.

Å plassere halvparten av laderne på E6 mellom Dombås og Lofoten er ikke akkurat det viktigste grepet å ta i startfasen.

Tor S.

En kan jo se det på 2 måter !  Er kanskje mellom Dombås og Lofoten det er størst avstander og størst avstand mellom laderne også .....

THE

Roughly 6 charge points per site....

Nesten så man håper at salget av biler med 150/350 kW støtte ikke vil ta veldig av de neste to åra. Det sier seg vel forsåvidt selv også med veldig begrenset tilgang på biler i 2018/2019.

Håper noen av de andre utbyggerne av 150/350 kW CCS vil supplere strekninger, samt gi større antall ladepunkter langs høytrafikkerte strekninger.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

geear

En tråd her om det:

https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=38012.0

En del interessant info fra Fortum i denne artikkelen:

https://www.tu.no/artikler/elbilladerne-bygges-ikke-der-behovet-er-storst/429703

Så er det klart at dersom markedet forandrer seg og de ser behovet, så vil de helt sikkert snu seg fort rundt.

Siggen

Sitat fra: gr på mandag 12. mars 2018, klokken 15:39
Herlig at de har glemt Rogaland, med en halv million innbyggere, fullstendig.  ::)

Mine kilder sier at det er plass hos Cirkle K som er noe av utfordringen. De har visst nok vært hos både C.K Lura og Forus, flere ganger. 

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Ellemelle på mandag 12. mars 2018, klokken 17:14Å plassere halvparten av laderne på E6 mellom Dombås og Lofoten er ikke akkurat det viktigste grepet å ta i startfasen.
De skal jo konkurrere med superladerne. Da er det veldig lett å konkludere med at Ionity ikke er i nærheten av like bra, om man ikke en gang kan kjøre lengre nord enn Trondheim.

Med superladerne kunne man kjøre opp til ca Narvik i 2014, om jeg ikke husker feil.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amatøren

Ett sted må de begynne.

De kan ikke bygge ut alt på en gang.

Se positivt på at noen begynner å bygge konkurrerende ladenett. Det er ikke alltid like lett å investere mye i startfasen nå forbrukerne ikke finnes enda. Da vet de jo ikke hvor flesteparten av de i hovedsak kommer til å kjøre.

Mener å ha lest at det er litt tynt (eller var det fraværende) med super ladere for Tesla i Finnmark til tross for flere års forsprang.

For å investere utenfor der de tror det største behovet kommer vil man ha et visst kundegrunnlag for å få startet en viss inntjening.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

geear

Sitat fra: Siggen på tirsdag 13. mars 2018, klokken 07:16
Sitat fra: gr på mandag 12. mars 2018, klokken 15:39
Herlig at de har glemt Rogaland, med en halv million innbyggere, fullstendig.  ::)

Mine kilder sier at det er plass hos Cirkle K som er noe av utfordringen. De har visst nok vært hos både C.K Lura og Forus, flere ganger.
Hehe..

Rogaland består av nesten 10 000 kvadratkilometer, så vi får håpe prosjektlederen har nok pågangsmot til å prøve å finne andre lokasjoner om det ikke er plass hos Circle K i Forus-området.. ;)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Amatøren på tirsdag 13. mars 2018, klokken 08:28Mener å ha lest at det er litt tynt (eller var det fraværende) med super ladere for Tesla i Finnmark til tross for flere års forsprang.

For å investere utenfor der de tror det største behovet kommer vil man ha et visst kundegrunnlag for å få startet en viss inntjening.
Ja, fortsatt ingen hurtigladere i Finnmark. Verken superladere, CCS eller CHAdeMO.

Det er så liten befolkning der, og svært få av disse igjen eier elbil, så det er ikke lett å få økonomien til å gi mening. Hovedgrunnen for å sette opp superladere eller raske CCS må være turismen. Og for at det skal være et grunnlag på denne basisen, så trenger man en betydelig bilpark med langtrekkende elbiler som passer seg til ferieturer. Selv Tesla er ikke helt der ennå, selv om de har levert 23k biler bare i Norge.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

THE

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 13. mars 2018, klokken 08:38
Ja, fortsatt ingen hurtigladere i Finnmark. Verken superladere, CCS eller CHAdeMO.

Ser i postjournalen til Enova fra uke 7 at det er gitt tilskudd til etablering av hurtigladestasjon for elbil i Talvik (ca 40 km vest for Alta), så i løpet av sommeren er det forhåpentligvis sannsynlig at den første hurtigladestasjonen med CCS/ChaDeMO er på plass i Finnmark også.

I tillegg er det innvilget støtte til etablering av hurtigladestasjoner på flere andre "avsidesliggende" plasser rundt om i Norge, så det blir enklere og enklere å være elbilist i Norge. Kombinasjonen av flere hurtigladestasjoner og lengre rekkevidde vil nok få flere over på elbil. Selv 50kW ladestasjoner vil hjelpe mye både for de som har 150+kW CCS biler og Tesla. Håper at ladeinfrastrukturen brer seg sakte men sikkert utover mot Øst-Finnmark i løpet av et år eller to også, så får heller Tesla SuC og 150/350kW CCS komme etter når tettheten av elbiler i nordlige del av Nord-Norge blir større.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Magnus Hansen

Sitat fra: THE på mandag 12. mars 2018, klokken 18:07
Roughly 6 charge points per site.


Ike noe voldsomme greier i forhold til hva Tesla bygger. Håper de tar høyde for å kunne utvide

NorthWest

Sitat fra: THE på tirsdag 13. mars 2018, klokken 09:36

Ser i postjournalen til Enova fra uke 7 at det er gitt tilskudd til etablering av hurtigladestasjon for elbil i Talvik (ca 40 km vest for Alta), så i løpet av sommeren er det forhåpentligvis sannsynlig at den første hurtigladestasjonen med CCS/ChaDeMO er på plass i Finnmark også.

Positivt hvis det kommer lader i Talvik.  :+1: Om de allerede har tildelt støtte, er ikke Enova spesielt raske med å oppdatere oversikten sin, som de har lovet skal oppdateres fortløpende.

https://www.enova.no/bedrift/landtransport/stotte-til-infrastruktur/hurtiglading/oversikt-over-kommuner/
Model X 100D - 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA