Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Batterivarmer?

Startet av thomanie, mandag 12. mars 2018, klokken 13:55

« forrige - neste »

thomanie

Har noen plukket opp noe rundt batterivarmer på e-tron Quattro?

Jeg kan ikke huske å ha sett noe som hverken bekrefter eller avkrefter om den får batterivarmer.
Basert på egne erfaringer med e-Golf så skulle jeg gjerne sett den fikk batterivarmer, men frykter vel kanskje den ikke får det ...

T
2015 eGolf - Pacific Blue, sort skinn ++
2020 Audi e-Tron 55 - Glacier White, S-line, ++
TM3 reservert

Inge__1976

Denne bilen kommer til å bli det ypperste av det ypperste. Dvs at den får alt som viktig å ha. Punktum.

thomanie

Den som leter, finner... til slutt...!

https://www.audi.com/content/audi_com/corporate/en/innovations/studies/models/audi-e-tron-quattro-concept/_jcr_content/fullwidthpar/imagegallery_1/image0.img.png?1521017559316

"Flüsssigkeitsgekühlte Lithium-Ionen-Batterie mit 95kwh" står det å lese.

Håper det overlever til produksjon, og også klarer å holde temp'en på batteriet *oppe*...

T
2015 eGolf - Pacific Blue, sort skinn ++
2020 Audi e-Tron 55 - Glacier White, S-line, ++
TM3 reservert

Vegar Beider

Sitat fra: thomanie på onsdag 14. mars 2018, klokken 23:20
"Flüsssigkeitsgekühlte Lithium-Ionen-Batterie mit 95kwh" står det å lese.

Ja, og det betyr væskekjølt.
;D

Oppvarming er vel et annet system, men sikkert samme væske. Varmepumpe kan du være sikker på den har, jeg ville ikke bekymret meg om det.


thomanie

#4
Spørsmålet her er egentlig kun om kjølekretsen også vil brukes til å varme til ett kaldt batteri, og ikke hvor energien kommer fra. Men ja, er enig i at det er svært sannsynlig at den får varmepumpe :)

Det er vel ikke helt usannsynlig eller urimelig å anta at batteriet får lik, eller tilsvarende, oppbygging som pakkene på de eksisterende e-tron hybridene (A3 e-tron, Q7 e-tron) - siden det er gitt at den får væskekjølt batteri.

Audis illustrasjoner fra hybridene gir ett bra inntrykk av hvordan Audi har bygd kjølekretsen i batteriene sine. Både Q7 og A3 bruker tilpassede variasjoner over samme konsept:
https://www.audi-mediacenter.com/en/photos/detail/audi-q7-e-tron-3-0-tdi-quattro-3374
https://www.audi-mediacenter.com/en/photos/detail/audi-q7-e-tron-3-0-tdi-quattro-1505

Gitt begrensningene på hybridene ("Tilleggsinfo" på Q7, https://www.audi.no/no/web/no/bilmodeller/q7/q7-e-tron-quattro/ladeutstyr.html), kan de bare ha minimalt med varming av batteriet - om noe.
Det eneste jeg kan se som antyder oppvarming av batteri er at oljetemp på forbrennningsmotoren må være 18C før "EV-mode" blir tilgjengelig. Men dette kan bare være mulig dersom det er utveksling av varme mellom olje- og varmekrets. Resten virker å være ren varme fra lading, og utlading, av batteri.

Venter fortsatt spent på hva Audi kommer med av (semi)offisielle utsagn rundt temaet...
2015 eGolf - Pacific Blue, sort skinn ++
2020 Audi e-Tron 55 - Glacier White, S-line, ++
TM3 reservert

Pingle

Halvoffisielle utspill er det vel jaguar som dfiver med. Møller bruker å holde munn mellom lanseringene, og så la selgerne slippe en sur fis av og til, som (forhåpentligvis) kan dementeres når det kommer til pressekonferansen.
Eks at en på billigste Audi kan leie batterikapasitet per dag på app, som i mine ører høres ut som "dette er kredittkjøp".
Egentlig burde vi hatt ett forum på audi: ting vi lurer på og som møller ikke "kan" svare på. Den listen blir lang
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

thomanie

Fra video'en på reservasjonssida til Møller ser man tydelig kjølevæskerørene inn og ut av pakka i framkant.

Det store spm gjenstår forstatt - vil denne kretsen også kunne tilføre varme til pakken på kalde dager? Ingen av selgerne jeg prata med på Møller kunne bidra med noe oppklarende info i så måte. Fikk heller ikke noe klart svar på om Q7 e-tron kunne varme pakken.

T
2015 eGolf - Pacific Blue, sort skinn ++
2020 Audi e-Tron 55 - Glacier White, S-line, ++
TM3 reservert

Pingle

Enig i at dette er et svært viktig spørsmål.
Påstanden til audi om 100,1% ladekapasitet ved 35 minusgrader kan være lovende
(150,15kW, https://www.audi-mediacenter.com/en/audimediatv/video/polarlights-audi-e-tron-prototype-4070).
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

Orbit

Full ladefart etter å ha tømt batteriet på å kjøre sideveis på isbane som i videoen, er helt realistisk selv i -35C. Det er kun batteritemperatur som har noen betydning, og med høyt effektuttak blir batteriet garantert varmt nok (og må nok også aktivt kjøles, selv i streng kulde).

Det kritiske er hva som skjer ved normal kjøring på vinter, dvs tapping på 15-20kW fra batteriet. Da er internmotstandstapet (som blir til varme) i batteriet godt under 1kW, som ikke er nok til å holde selv et forvarmet batteri varmt, langt mindre øke temperaturen på et kaldt batteri.

Forhåpentligvis har de fått nok telemetridata fra konsernsøster VW om at det må aktiv batterivarming til, selv under kjøring, for å opprettholde optimal batteritempepratur for hurtiglading.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Pingle

Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

thomanie

#10
@Pingle - Om dette viser seg å faktisk stemme (avisartikkel) lover det jo virkelig godt! Flott link - takk!

EDIT:
Ser også at Audi nå selv omtaler det som "temperaturstyring", og ikke bare "kjøling":
"The key feature behind this is the sophisticated thermal management system for the lithium-ion battery."

T
2015 eGolf - Pacific Blue, sort skinn ++
2020 Audi e-Tron 55 - Glacier White, S-line, ++
TM3 reservert

thomanie

Også dagens DinSide omtaler temperaturstyring og varmepumpe i intervju med Audi-ingeniører :)
https://www.dinside.no/motor/siste-nytt-om-audi-e-tron/69737045

T
2015 eGolf - Pacific Blue, sort skinn ++
2020 Audi e-Tron 55 - Glacier White, S-line, ++
TM3 reservert

thomanie

Mer info, inkl video, i dagens TU:
https://www.tu.no/artikler/kjolesystem-skal-gjore-at-audi-e-tron-unngar-tesla-problem/435578

Anser vel herved temperaturstyring og varmepumpe for bekreftet :)

T
2015 eGolf - Pacific Blue, sort skinn ++
2020 Audi e-Tron 55 - Glacier White, S-line, ++
TM3 reservert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA