Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaringer Nofuel 6.2kw 3fase ladestasjon

Startet av hsa77, mandag 12. mars 2018, klokken 13:46

« forrige - neste »

hsa77

Nofuel selger en ladeløsning for ZOE som er på 6.2kw. Ladestasjonen krever 3fas 16A IT og vil da gi 9A 3fas TN ut. Dette er vel den rimeligste oppgradering av ladeløsningen man kan kjøpe fiks ferdig som en pakke, det hadde derfor vært greit å høre om det er noen her som har prøvd den og hvilke erfaringer dere har.

Jeg lurer først og fremst på hvor mye raskere  bilen faktisk lader på 3×9A i forhold til 1×16A. ZOE har jo som kjent ganske store reaktive tap, lav ladestrøm gir da svært sakte lading. Dersom noen her har mulighet til å sjekke "DC-Currentpower" med CanZE på 3×9A lading hadde det vært topp! Er selvfølgelig mest interessert i tall for "R" motor, men det er  jo også fint å få frem tall for "Q" motor.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

eriksj

Interessant spørsmål, følger denne.

Kunne jo vært interessant å testet denne og målt hvor mye man får inn på batteriet på de forskjellige ladehastighetene: 6, 7, 8 eller 9 A. Hvis Nofuel / Kontroll Elektro AS har denne eller 11kw versjonen på lager så kan jo en med Zoe og CanZE stikke innom og teste? Gitt at de har strøm tilgjengelig da.
2017 Renault Zoe R90 Z.E. 40 Intens

erinaes

Her er mine erfaringer etter 2 måneders bruk mot ZE40.

Når 6.2 kW-trafoen settes opp med maks strøm (9A), ser jeg at CanZE rapporterer 8A pilot og 4,1 kW netto inn på batteriet. Dette stemmer på en prikk med beregnet ladeeffekt ut fra instrumentpanelets rapportering av ladenivå, tid medgått til å nå et visst ladenivå og antatt maks batterikapasitet på 39.8-40 kWt (rapportert av CanZE nå I vinterkulda). Denne erfaringen er basert på gjentatte ladinger over et par uker rett etter kjøring (varmt batteri) og lading opp til maks 80%.

Jeg har hatt et par mindre utfordringer med trafoen og har derfor hatt en dialog med nofuel. En meget hjelpsom og konstruktiv Arne Magnus Berge har derfor besøkt meg en gang. Han omprogrammerte trafoen til en tvangspilot på 10A. CanZE rapporterer da 9A pilot og jeg har en nettoeffekt inn på batteriet (DC) på 4,6 kW. Arne Magnus har antydet at trafoen muligens skal kunne levere enda større effekt, men så langt er dette sporet ikke fulgt opp. 11-12A hadde vært interssant. Jeg har hovedsikring I huset til å takle/avgi 6-7 kW til en elbil, men ikke 11 kW som er neste trinn med de løsningene jeg har sett I markedet.

Hvorfor CanZE rapporterer 9A pilot når trafoen er satt opp på 10A forstår jeg ikke. Jeg har en brukt Audi a-tron 16A lader (3.6 kW) jeg bruker på tur på TN-nett, og da rapporterer CanZE 16A pilot og 3.0-3.1 kW inn på batteriet

Jeg kan godt teste med 6, 7 og 8A når jeg får tid. Jeg har fortsatt disse alternativene tilgjengelig med den programvaren jeg nå har på trafoen, men for meg personlig er det større og ikke mindre ladestrøm som er mest interssant.

erinaes

Her kommer en enkel test av nofuels 6,2 kW ladetrafo over en kort observasjonsperiode. Jeg har gjort liknende tester tidligere og over gjentatte perioder på flere timer med omtrent samme resultat. Jeg har testet i intervallet 6-9A, pluss 10A som min trafo er satt opp med som max ladestrøm. De som kan mer om strøm, lading og batterier enn meg, kan kanskje forklare funnene. Her er forutsetninger og resultater rapportert av CanZE:

Ladetesten nedenfor er utført over en periode på ca. 30 minutter, der hvert alternativ ble observert over en periode på ca. 5 minutter.

Batteriets ladenivå under testen var på 37-40%. Batteritemperatur var +13 C.

Ladespenning (phase voltage) rapportert av CanZE var 411-416 V.

Testen omfatter ladestrøm (pilot) fra 6A til 9A (oppsett av trafo ved leveranse), pluss 10A som er etterprogrammert.


Trafo (pilot)                                      Rapportert av CanZE
                       Max AC charge pilot Amp   Available charging power   DC power
10A                                   9A                                         4,8 kW           4,5-4,7 kW
9A                                    8A                                         4,2 kW           3,7-3,9 kW
8A                                    7A                                         3,3 kW           2,7-2,9 kW
7A                                    6A                                         2,1 kW           1,7-1,8 kW
6A                                    6A                                         2,4 kW           -0,2 – -0,1 kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA