Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken motivasjon har bilprodusentene for elbilsatsingen ?

Startet av doldis1, mandag 12. mars 2018, klokken 09:22

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Kan nevne at Tesla har forpliktet seg til å kjøpe battericeller til minimum 17 mrd USD fra Panasonic i de neste fem årene. Og det er bare minimum.

Bare for å sette de 25 mrd USD (over 10-15 år?) til VW i perspektiv.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

doldis1

Akkurat. Disse investeringene skal materialisere seg i slutten av 2022, altså de vanlige 5 årene fra nå  ;D

https://seekingalpha.com/news/3338928-volkswagen-awards-25b-contracts-electric-car-push-pressuring-tesla


SitatVW says it plans to equip 16 factories to produce electric vehicles by the end of 2022, compared with three currently, and will seek to build as many as 3M of the cars per year by 2025

Disse gutta står ikke til troende og det verste er at de har drevet dette spillet i år etter år og VW-menigheten fortsetter å tro på dette våset. Som tur er kommer nok virkeligheten til å innhente VW om noen år, forvent uro, streiker, salg av fabrikker, streiker og til sist- konkurs..

MikkeBoomBoom

Sitat fra: doldis1 på onsdag 14. mars 2018, klokken 10:52
@ Mikalv,

Godt og presist fortalt.

SitatHvorfor er det da så vanskelig å få ut batteriutgaven?
Mtp. reklameverdien har jeg noen ganger mistenkt at denne satsingen bokføres som reklameutgifter..



Ja, jeg har tenkt AKKURAT det samme.  :+1:

MikkeBoomBoom

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 14. mars 2018, klokken 10:59
Kan nevne at Tesla har forpliktet seg til å kjøpe battericeller til minimum 17 mrd USD fra Panasonic i de neste fem årene. Og det er bare minimum.

Bare for å sette de 25 mrd USD (over 10-15 år?) til VW i perspektiv.

Takk for oppklaringen! Det viser jo at man hele tiden må ta tallene som blir presentert og sette de i sammenheng. 25 mrd USD er jo skrekkelig mye penger, satt opp mot boliglånet på en toroms på Thorsov, men ikke mot investeringer gjort av andre seriøse elbilaktører.

THE

Tar litt tid å få biler ut på markedet også.

Her er Audi eTron anno 2009 https://www.audi-mediacenter.com/en/press-releases/the-audi-e-tron-1358. Riktignok ikke noe lovnad om at bilen skulle være tilgjengelig om 2, 3 eller 5 år. Ellers ser det ut som mye av spesifikasjonene har funnet veien inn i produksjonsversjonen som kommer i salg som SUV i 2019, ti år etter.

Batteriet er mer enn doblet i løpet av de ti årene, og det er vel kanskje også en av de viktigste enkeltsakene som gjør elbiler mer salgbare nå, sammen med raskere lading.

Får håpe at VAG, og alle andre, klarer å akselerere elbilsatsingen de neste ti årene sammenlignet med de foregående ti årene i alle fall.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

hsa77

Det er lett å snakke ned alle de store bilprodusentene og beskylde dem for å bremse utviklingen. Verdensmarkedet for biler er vel på i størrelsesorden 95 millioner biler i året, Totyota og VW produserer vel ca 10 mill hver seg i året. Tesla klarte vel å runde 100.000 biler for første gang i 2017. Å skulle bytte ut produksjonsutstyr, og ikke minst bygge batterifabrikker, for 10 millioner biler i året er ikke gjort over natta. Å legge om hele produksjonen krever enorme investeringer - forstår godt at de større selskapene beskytter butikken sin og prøver å bremse utviklingen.

Så da er det opp til oss velgere å presse myndighetene til å tvinge  industrien til å  legge om produksjonen tidligere enn de egentlig vil. I Norge har vi en god politikk for å presse frem elbil, her sparer vi jo faktisk penger på å bytte til elbil - slik er det ikke så mange andre steder.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Amoss

Sitat fra: Hansi på onsdag 14. mars 2018, klokken 07:59
~$25 billion Amoss, ikke million..

Og det er allerede tildelte kontrakter

Du har helt rett, og jeg har rettet opp den tyrkleifen i innlegget mitt nå :)

Ja, kontraktene er nå tildelt. Men de er ikke betalt, og er derfor altså ikke noen investering, men en forpliktelse om fremtidig kjøp. Hvilke klausuler som evnt. er med i kontraktene som kan frita dem for denne forpliktelsen vet vi ingen ting om.

Sitat fra: JorgenM på onsdag 14. mars 2018, klokken 07:45
Ok. Du vet sikkert bedre du.

Jeg har i alle fall ikke noe behov for å underbygge realitets-forskyvning der de tyske bilprodusentene er "best i klassen" i å satse på elbiler. Regner med at artikkelforfatteren VET dette minst like godt som meg.
Model S 85D

Amoss

Sitat fra: Mikalv på onsdag 14. mars 2018, klokken 08:30
Om dette gjelder hele pakken eller bare cellene vet jeg ikke.

Til informasjon så sto det å lese på VW's websider for noen år siden at strategien deres gikk ut på å handle batterier fra den til en hver tid billigste tilbyder, og at de forventet at disse ville underby hverandre for å sikre seg kontraktene til VW. Det sto også at de primært ønsket å kjøpe ferdige batteripakker, men kunne vurdere å kjøpe cellene i "løs vekt" dersom prisen ble rett.

I og med at de nå annonserer denne store og langsiktige kontrakten nå så viser de at de har innsett det samme som jeg sa den gang - det vil ikke være noen produksjonstoveskudd av battericeller på markedet, og derfor ikke noe "billig spotmarked" for battericeller. Tvert i mot kan det bli vanskelig å oppdrive celler dersom man ikke har langsiktige kontrakter.

Og som du sier - vi vet ikke om denne kontrakten gjelder ferdige pakker eller løse celler.
Model S 85D

MikkeBoomBoom

Sitat fra: hsa77 på onsdag 14. mars 2018, klokken 11:27
Det er lett å snakke ned alle de store bilprodusentene og beskylde dem for å bremse utviklingen. Verdensmarkedet for biler er vel på i størrelsesorden 95 millioner biler i året, Totyota og VW produserer vel ca 10 mill hver seg i året. Tesla klarte vel å runde 100.000 biler for første gang i 2017. Å skulle bytte ut produksjonsutstyr, og ikke minst bygge batterifabrikker, for 10 millioner biler i året er ikke gjort over natta. Å legge om hele produksjonen krever enorme investeringer - forstår godt at de større selskapene beskytter butikken sin og prøver å bremse utviklingen.

Det er ikke meningen å snakke ned noen, men heller lufte en viss frustrasjon for "the waiting game" som jeg mener de store driver med.

Et viktig moment vi MÅ huske på når vi snakker om Tesla vs Toyota (eller noen av de andre) er at Tesla er en helt fersk masseprodusent av biler, mens de andre har masser av års erfaring på baken. Det er, etter min mening, en helt urimelig sammenligning. Spesielt når vi vet at mange av dem baserer seg på et modulært design som skal kunne fungere på forskjellige drivlinjer, ref. E-Golf og Ioniq. 

Motorwatt

Sitat fra: Amoss på onsdag 14. mars 2018, klokken 12:10
Og som du sier - vi vet ikke om denne kontrakten gjelder ferdige pakker eller løse celler.

Tror det gjelder løse celler. Det ble sagt:

Sitat"While VW will continue outsource battery assembly, the company announced it would increase its EV-producing plants from three to 16 by the end of 2022."
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Amoss

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 14. mars 2018, klokken 13:56
Tror det gjelder løse celler. Det ble sagt:

Sitat"While VW will continue outsource battery assembly, the company announced it would increase its EV-producing plants from three to 16 by the end of 2022."
Den setningen der gjør det ikke klarere, heller tvert i mot ;)

Det står der at de skal outsource batteripakkeproduksjonen, men det kan like godt bety at de kjøper løse celler og sender dem til en annen underleverandør for å produsere batteripakkene som at de bare kjøper de ferdige pakkene fra batteriprodusentene.

Hva de finner på med fabrikkene for å produsere ferdige elbiler behøver ikke å ha noe med dette å gjøre i det hele tatt. Men klart, om de blir dedikert til elbiler så er det jo godt mulig at de da også flytter pakkeproduksjonen innomhus til disse fabrikkene.
Model S 85D

Mobileum

#41
Sitat fra: Amoss på onsdag 14. mars 2018, klokken 11:59
Ja, kontraktene er nå tildelt. Men de er ikke betalt, og er derfor altså ikke noen investering, men en forpliktelse om fremtidig kjøp.

Å kalle det å tegne kontrakter på levering av batterier som skal brukes i produksjon en investering, blir under alle omstendigheter helt feil. Dette er vel avropskontrakter hvor varene blir fortløpende betalt ved levering. Og da også løpende utgiftsført. Altså nærmest en rammekontrakt.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

doldis1

 VolksWagens skjebne kan sannsynliggjøres med et lite regnestykke. Det globale elbilsalget i fjor var på drøye 730000 enheter og vokser med en rate på ca 60% årlig ( siste 4 år hhv. 43-67-57 og 61 %)

Hvis en så setter opp en graf og viderefører denne veksten får en se at i 2028, altså om 11 år vil det årlige elbilsalget være ca 128 mill! Altså på ca 100 % hvis en ser bort fra flåteopererte autonome biler i urbane strøk..Skulle de komme kan 128 mill utgjøre 200 % av det årlige globale bilsalget...

Nå er det bare det at de siste årene av disrupsjonen blir nok ikke fossilbiler lett å selge, hvilket for VW sin del i praksis kan bety null salg av fossile biler etter ca. 2025 !

Setter vi disse antakelsene opp mot VW's egne mål om å produsere 3 mill elbiler i 2025 blir vel VW et lite foretak?

https://www.businessinsider.com.au/the-rapid-growth-in-global-electric-vehicle-sales-in-4-charts-2018-1

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Mobileum på onsdag 14. mars 2018, klokken 14:31
Sitat fra: Amoss på onsdag 14. mars 2018, klokken 11:59
Ja, kontraktene er nå tildelt. Men de er ikke betalt, og er derfor altså ikke noen investering, men en forpliktelse om fremtidig kjøp.

Å kalle det å tegne kontrakter på levering av batterier som skal brukes i produksjon en investering, blir under alle omstendigheter helt feil. Dette er vel avropskontrakter hvor varene blir fortløpende betalt ved levering. Og da også løpende utgiftsført. Altså nærmest en rammekontrakt.

En rammekontrakt på en produksjon flere år fremover og som er svært usikker, tenderer mot å være en investering. For at batteriprodusenten(e) skal forplikte seg med nødvendig volum, må de ha en god økonomisk sikring i fall volumene blir mye mindre enn antatt.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Ketill Jacobsen på onsdag 14. mars 2018, klokken 19:11En rammekontrakt på en produksjon flere år fremover og som er svært usikker, tenderer mot å være en investering. For at batteriprodusenten(e) skal forplikte seg med nødvendig volum, må de ha en god økonomisk sikring i fall volumene blir mye mindre enn antatt.
Vel, det kan i hvert fall ikke regnes som en investering på 25 mrd USD. Som ett eksempel så er Gigafactory forventet å koste totalt 5 mrd USD. Ved full produksjon vil den produsere batterier til en verdi i området av 15 mrd USD *per år*.

Tesla kunne så klart sagt at de skal investere ~150 mrd USD i batteriteknologi frem til 2030, men det stemmer rett og slett ikke. Investeringen er bare på ~5 mrd.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA