Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken motivasjon har bilprodusentene for elbilsatsingen ?

Startet av doldis1, mandag 12. mars 2018, klokken 09:22

« forrige - neste »

SurSnasen

Eller de har et mer globalt syn på det enn stakkarlige lille Norge. Få, om noen incentiver. Svært dyre elbiler i forhold til fossilbiler. Dårligere og dyrere ladeinfrastruktur. Begrensede muligheter for hjemmelading.

Dersom alle land hadde vært som lille Norge, med en unik statlig drahjelp (avgiftsdifferensiering mellom elbiler og fossilbiler), lave strømpriser, ren strøm, svært god ladetilgang, og en stor andel som har mulighet for hjemmelading, ville nok satsingen gått langt raskere.

MikkeBoomBoom

Jeg ser argumentet, og Norge er jo bare en liten fis på det globale markedet, men hvis vi ser på insentivene i andre Europeiske land:



I Kina, som er det markedet pdd med størst potensiale for vekst. Insentivene for har allerede mangedoblet antall elektriske biler, eller "ny energi kjøretøy" som det heter seg, siden de ble innført. Det satses også massivt på infrastruktur. I følge Xinhua, som er det offisielle nyhetsbyrået, var det pr oktober 2017 171,000 ladestasjoner mot rundt 50 000 i hele USA. I følge en artikkel fra samme tid signert Electrek er antallet Hyundai Kona og Kia Niro planlagt produsert henholdsvis 18,600 og 21,000, noe som virker veldig veldig merkelig. Som nevnt tidligere er Norge forespeilet av Hyundai 2500 av disse. Hvorfor ikke produsere opp flere?

Amoss

Sitat fra: StianSalG på tirsdag 13. mars 2018, klokken 15:23
Eller de har et mer globalt syn på det enn stakkarlige lille Norge. Få, om noen incentiver. Svært dyre elbiler i forhold til fossilbiler. Dårligere og dyrere ladeinfrastruktur. Begrensede muligheter for hjemmelading.

Dersom alle land hadde vært som lille Norge, med en unik statlig drahjelp (avgiftsdifferensiering mellom elbiler og fossilbiler), lave strømpriser, ren strøm, svært god ladetilgang, og en stor andel som har mulighet for hjemmelading, ville nok satsingen gått langt raskere.

Du har helt rett i at Norge er "annerledeslandet" når det gjelder elbiler. Men, selv om det selges markant flere elbiler her enn i andre land (relativt til befolkningen), så er det ikke til å stikke under en stol at det selges elbiler også i andre land. På tross av de ulemper du lister opp - som Mikalv er inne på så er vi ikke helt alene om å gi incentiver til elbiler.

En av ulempene du nevner er pris, som igjen kommer av lavt volum. Altså ved å sette opp volumet ville kostnadene til produksjon reduseres, og derved også prisene ut til kundene. Ved høyere volum ville det også blitt mer trykk på ladeinfrastrukturen, som igjen ville kunne medføre raskere utbygging og mer trykk også for å finne løsninger på hjemmelading.

... og da gjenstår fordelen med lavere driftskostnader da el vel er rimeligere enn fossiler i de fleste markeder. Og derved var det altså ikke mye igjen av listen din :)

Joda joda, vet at kostnadene ikke faller dramatisk fra og med første bil dersom de setter opp volumet, og at også lade-infrastrukturen vil henge en del etter i starten. Men det er jo hva som er forskjellen mellom å satse på elbiler eller å la seg dra etter mens man stritter i mot det man kan. Joda, stritte i mot kan kanskje være en riktig forretningsstrategi å ta for ett stort konsern med mange eksisterende fossilbilmodeller, men da synes jeg ikke at vi her på dette forumet skal gi dem "kred" for å følge den strategien.
Model S 85D

JorgenM

Apropos satse på elbiler, her er en artikkel om firmaene som satser aller mest:

http://www.financialexpress.com/auto/car-news/volkswagen-daimler-and-bmw-the-biggest-investors-in-electric-vehicles-ey-study/1096661/

- Germany's massive car industry is the biggest investor worldwide in electric vehicles
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Hansi

Ikke sett denne noen andre steder?

https://electrek.co/2018/03/13/vw-electric-vehicle-production-plan-battery-cell-contracts/

Ellers er jeg enig i at de etablerte merkene ikke virker spesielt offensive i satsningen..
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

doldis1

Må huske på at "VW-elbiler er ikke som andre elbiler" Der i gården går det for det meste på fantasifoster som kommer om ca. 5 år  Er jo beroligende for kundene å vite at når de ved NESTE bilkjøp skal gå over til el, har favoritten VW et stort utvalg elbiler å velge fra.  Det merkelige er jo at tiden synes å stå stille hos VW, det har alltid vært 5 år fram i tid  ;D

hsa77

Sitat fra: doldis1 på tirsdag 13. mars 2018, klokken 22:23
Må huske på at "VW-elbiler er ikke som andre elbiler" Der i gården går det for det meste på fantasifoster som kommer om ca. 5 år  Er jo beroligende for kundene å vite at når de ved NESTE bilkjøp skal gå over til el, har favoritten VW et stort utvalg elbiler å velge fra.  Det merkelige er jo at tiden synes å stå stille hos VW, det har alltid vært 5 år fram i tid  ;D
Jaha? ID Crozz skal komme i 2020, det er vel to år frem i tid sist jeg sjekket... Og for ikke å glemme Audi etron som kommer i år, VAG det også vettu...
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

hansob

Bestilt Tesla Y LR Blå  6/2-23
Ampera-E 2018
Nissan Leaf Tekna 2014 6,6 kW
Bestilt 2018 Leaf Launch Edition men avbestilt
Halden

hsa77

Sitat fra: Mikalv på tirsdag 13. mars 2018, klokken 15:46
Jeg ser argumentet, og Norge er jo bare en liten fis på det globale markedet, men hvis vi ser på insentivene i andre Europeiske land:



Vi må ikke glemme at det i mange land kun er moms på bil, ingen høye avgifter slik vi er vant med. Veiledende pris på en Golf i Tyskland er vel fra €18.ooo, eGolfen koster nesten €36.ooo - da hjelper det ikke så mye med €4.ooo i bidrag fra staten - elbilen er fortsatt nye dyrere og forbeholdt de som har råd til å velge miljø...
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

doldis1

hsa77 & hansob,

Ha,ha, hvis alle eventyrene fra VW var sanne hadde alle mann her i landet hatt minst 2 vw elsuver til max 400k på gårdsplassen!
Her er en artikkel fra 2013 dere kan kose dere med  ;)

https://www.greencarreports.com/news/1086902_volkswagen-will-be-the-biggest-electric-car-maker-in-2018-it-says

Amoss

Sitat fra: JorgenM på tirsdag 13. mars 2018, klokken 21:13
Apropos satse på elbiler, her er en artikkel om firmaene som satser aller mest:

http://www.financialexpress.com/auto/car-news/volkswagen-daimler-and-bmw-the-biggest-investors-in-electric-vehicles-ey-study/1096661/

- Germany's massive car industry is the biggest investor worldwide in electric vehicles

Ja, NÅ begynner de å investere. Etter å ha lovet gull og grønne skoger i er det 5 år?  Enda mer?  Men nå er det jo bare ett eller to år igjen til de endelig skal slippe disse bilene de har lovet oss så lenge...

Btw: er litt usikker her - snakker de om reelle investeringer, eller snakker de om *annonserte* "investeringer"? 
SitatOver the past two years, German carmakers Volkswagen, Daimler and BMW announced 4.7 billion euros of investment worldwide in electric cars, the study by consultancy EY found.
Som f.eks. den i artikkelen som ble lenket til i innlegget under ditt?  Der VW "annonserte" at de har "investert" masse penger i kontrakter på levering av battericeller i fremtiden. Der listes det opp at de har "investert" $25b, men det er altså hva de skal betale for å kjøpe battericeller over en ukjent kontraktsperiode. Tidligere har de også "annonsert" noe tilsvarende, men den gang var det ett beløp de fristet batterifabrikantene med for å få dem til å gi dem en god pris. Da var det snakk om kontrakter som skulle løpe frem til 2030. Antagelig er det den tidshorisonten vi snakker om her også. Dette er altså en kjøpsforpliktelse som løper over en rekke år, og ikke noe jeg definerer som noen "investering".

Om resten av de påståtte investeringene er av samme type så vil jeg ikke regne denne artikkelen som så fryktelig seriøs.

En annen ting:
SitatThat far outstripped the 335 million invested by US manufacturers and just 19 million by Japanese firms.

Bare Tesla alene har da investert langt mer enn USD335m?
USD19m for alle japanske firmaer tilsammen?  Hvor mye har Nissan investert?  Må da være langt over dette? Har de heller ikke fått med seg at Toyota nå har begynt å investere i elbiler? Nå husker jeg ikke beløpet de la på bordet i farten, men det må da være langt mer enn dette latterlig lave tallet som fremsettes her?

Er det noe ved denne artikkelen som jeg ikke har fått med meg, eller er den totalt useriøs fra ende til annen?


Nb: Sier ikke at de IKKE har begynt å investere en del penger i elbiler , men at enten er tallene for tyskerne svært overdrevet og/eller så er alle andres investeringer kraftig underdrevet.
Model S 85D

JorgenM

Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Hansi

~$25 billion Amoss, ikke million..

Og det er allerede tildelte kontrakter
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

MikkeBoomBoom

#28
Sitat fra: JorgenM på tirsdag 13. mars 2018, klokken 21:13
Apropos satse på elbiler, her er en artikkel om firmaene som satser aller mest:

http://www.financialexpress.com/auto/car-news/volkswagen-daimler-and-bmw-the-biggest-investors-in-electric-vehicles-ey-study/1096661/

- Germany's massive car industry is the biggest investor worldwide in electric vehicles

Ja, det er et ganske stort beløp, men sett dette opp mot andre utgifter firmaene har så blir det peanøtter. VW brukte i følge Statista.com i 2014 3,17 billioner USD (ca 25 milliarder) i markedsføring alene. Sett det opp mot 4,7 billioner EUR (ca 36 milliarder) (som beskrevet i artikkelen over), delt på tre produsenter, så mener jeg det er for lite. Det er mao mindre investering i å elektrifisere linjene til VW enn hva de bruker på reklame (i 2014).

Så hva er grunnen til dette? En mulig årsak er at de har outsourcet elementer som bærer med seg store kostnader, som batteripakken. Vi kan lese i pushevs.com at de byttet nylig leverandør fra Panasonic til Samsung. Om dette gjelder hele pakken eller bare cellene vet jeg ikke. Men ser vi på uttalelser fra VW så sa de i 2016 at behovet for å bygge fabrikk(er) er tilstede, det samme gjentok de i 2017 hvor de estimerte at man trenger fabrikker med tilsvarende kapasitet som Tesla sin gigafactory innen 2025. Så langt har det ikke skjedd. Joda, de holder på med noe til lastebiler i Storbritannia og LG er på vei inn i Polen, men vi snakker om nå, ikke om fremtiden. 

VW har nylig lagt en skandale bak seg, å skulle investere enorme summer i å elektrifisere linjene er nok ikke en ideell vei akkurat nå. Som nevnt allerede så "kommer" det elektriske biler fra VW/VAG med lang rekkevidde, men det har vært snakk om dette så lenge nå at jeg tror det ikke før jeg ser det. Dessverre tror jeg følgende kommer til å skje:

VW/VAG fortsetter å pushe "ren" diesel frem til de har på plass et apparat som gir rimelige batteripakker, de fortsetter også å tease rundt den "neste" elbilen som har x-antall mil rekkevidde og har alle mulige nyttige, og unyttige, tekniske innovasjoner. Dette gjør at vi som forbrukere sitter på vent og sier til oss selv "Bare litt til.... hold ut". Litt som å være på gress mens drømmedama finner ut om hun vil ha beiler A eller beiler B  ;)

Sitat fra: doldis1 på onsdag 14. mars 2018, klokken 00:47
hsa77 & hansob,

Ha,ha, hvis alle eventyrene fra VW var sanne hadde alle mann her i landet hatt minst 2 vw elsuver til max 400k på gårdsplassen!
Her er en artikkel fra 2013 dere kan kose dere med  ;)

https://www.greencarreports.com/news/1086902_volkswagen-will-be-the-biggest-electric-car-maker-in-2018-it-says

Det samme mener jeg gjelder for Hyundai som var utgangspunktet for frustrasjonen rundt dette med ventetid, leveringstid, køordringer og pushing av hybrid/bensinutgaver. I følge sidene til Hyundai Motor Company ble det i januar 2018 alene solgt over 4000 Kona i Europa (bensinutgaven selvfølgelig). Hvorfor er det da så vanskelig å få ut batteriutgaven?

https://www.hyundai.com/worldwide/en/about-hyundai/ir/ir-activities/sales-performance

doldis1

 @ Mikalv,

Godt og presist fortalt.

SitatHvorfor er det da så vanskelig å få ut batteriutgaven?

Det er en "teaser". Små produksjonserier på en ikke tilrettelagt linje med masse manuellt arbeid betyr at de taper prosentvis masse penger på dette. Mtp. reklameverdien har jeg noen ganger mistenkt at denne satsingen bokføres som reklameutgifter..

Når det gjelder VW og troverdighet ligger de på samme nivå som Saddams gamle minister Komiske Ali og i likhet med en sgs. samlet bilverden sitter de nok og håper på en snarlig Tesla-konkurs.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA