Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken motivasjon har bilprodusentene for elbilsatsingen ?

Startet av doldis1, mandag 12. mars 2018, klokken 09:22

« forrige - neste »

doldis1

Sitat fra: Rio på onsdag 14. mars 2018, klokken 22:10
Sitat fra: hsa77 på onsdag 14. mars 2018, klokken 20:23
Tror ikke det regnestykket er fullt så enkelt. Elbilsalget kommer til å flate ut om det ikke snart kommer flere modeller på markedet, slik det er nå er det et gigantisk hull i modellutvalget: Det finnes massevis av små og mellomstore elbiler med kort/middels rekkevidde, disse koster fra 160k - 350k, deretter har vi INGEN biler før vi passerer 600k(og vel så det) og kommer opp i premium segmentet til TMS/X, og etterhvert etron, ipace. Det store markedet i prisklassen 3-400k som i dag preges av stasjonsvogner som Skoda Octavia, Toyta Auris osv har i praksis ingen el-alternativer.

Prosentvis vil det selvsagt flate ut, uansett. Det forstår alle som kan prosentregning.... ;)

"Fra neste år skal Volkswagen-gruppen presentere en ny elbil praktisk talt hver måned, ifølge Volkswagens konsernsjef Matthias Müller"

"80 nye elbiler skal introduseres innen 2025"

Kilde: https://www.tu.no/artikler/skal-lansere-en-ny-elbil-hver-maned/432665

Ha,ha "en ny elbil praktisk talt hver måned" er jo det de gjør i dag det !  :D ikke rart det er ett års ventetid på ombyggde fossiler fra den kanten..

Mobileum

Sitat fra: Amoss på torsdag 15. mars 2018, klokken 00:01
Nå var ikke dette eksempelet med melk ment å være revisor godkjent løsning, men ett enkelt eksempel på at det finnes alternativer. Ett annet alternativ kan være at de oppretter en joint venture fabrikk med f.eks. LG og/eller Samsung. Da blir de sittende med aksjer i joint venture selskapet, ikke i hverken LG eller Samsung. Det bør gå igjennom også for din revisor ;)

... men nei, VW har ikke spyttet det omtalte beløpet inn i ett slikt selskap, det tror jeg vi alle kan fastslå rimelig sikkert.
:D

Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Rio

Sitat fra: doldis1 på torsdag 15. mars 2018, klokken 00:18
Ha,ha "en ny elbil praktisk talt hver måned" er jo det de gjør i dag det !  :D ikke rart det er ett års ventetid på ombyggde fossiler fra den kanten..

Vi kan ta tallene en gang til for deg:

"Elbilbestand

Statistikk med antall registrerte elbiler i Norge.

Nissan Leaf: 34 582
VW elbiler: 31 207
Tesla: 21 755"

Fakta avslører deg.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

doldis1

 
SitatFakta avslører deg.

Nei, søren! Ble jeg avslørt? Du vil ikke utdype det litt nærmere?

arthur

Skal vi se; 80 biler (modeller) i løpet av perioden 2018-2025 som igjen blir sånn cirka 84 måneder eller omtrent en per måned eller noe sånt? Mulig regnestykket er feil da jeg ikke har benyttet kalkulator.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Motorwatt

Han hang seg vel opp i skrivefeilen:
SitatHa,ha "en ny elbil praktisk talt hver måned" er jo det de gjør i dag det !

Noe alle andre med stor sikkerhet skjønte. Litt utrolig å henge seg opp i det når han akkurat har levert et regnestykke lik det i #42.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Trekkoppbil

#66
Målet til enkelte bilprodusenter, trur jeg er å produsere bensinbiler.
Elbiler er nok en del av et politisk spill, der produsentene prøver å fylle opp kvoter, og  salg av elektriske biler er tiltak for å få ned utslippstall, for å unngå høye skatter på bensinbilene man selger.
Mange elbiler produseres i mindre antall, og ofte selges dem kun i California eller hovedsakelig i California.

Men det er også en produsent som er ut til å produsere el-biler for å tjene penger, og noen som produdeserer med en drøm om å tjene penger på det.

Rio

Sitat fra: Trekkoppbil på torsdag 15. mars 2018, klokken 16:57
Målet til mange bilprodusenter, trur jeg er å produsere bensinbiler.
Elbiler er nok en del av et politisk spill, der produsentene prøver å fylle opp kvoter, og  salg av elektriske biler er tiltak for å få ned utslippstall, for å unngå høye skatter på bensinbilene man selger.
Mange elbiler produseres i mindre antall, og ofte selges dem kun i California eller hovedsakelig i California.

Målet til bilprodusenter, og alle andre firma i kapitalistiske samfunn (dvs. utenfor Nord Korea) er å tjene penger for eierne.

Selvsagt har de også noe med "Corporate Responsibility" og image å gjøre, men det bindes jo sammen med å tjene penger.

Å hele tiden fremsette uspesifike  konspirasjonsteorier er lite hensiktsmessig for andre enn elbilmotstanderne.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

MikkeBoomBoom

Sitat fra: Rio på torsdag 15. mars 2018, klokken 18:41
Å hele tiden fremsette uspesifike  konspirasjonsteorier er lite hensiktsmessig for andre enn elbilmotstanderne.


Så lenge bilprodusentene sier at de "satser tungt" eller er "seriøse i sin elbilsatsing" så må det være rom for å sette spørsmålstegn ved ordlyden og det faktiske engasjementet i all den tid den såkalte satsingen er på størrelse med markedsføringsbudsjettet.

Øystein16

Sitat fra: Mikalv på fredag 16. mars 2018, klokken 08:30
Så lenge bilprodusentene sier at de "satser tungt" eller er "seriøse i sin elbilsatsing" så må det være rom for å sette spørsmålstegn ved ordlyden og det faktiske engasjementet i all den tid den såkalte satsingen er på størrelse med markedsføringsbudsjettet.
Kva er årsaken til at du har e-up?

MikkeBoomBoom

Sitat fra: Øystein16 på fredag 16. mars 2018, klokken 08:47
Sitat fra: Mikalv på fredag 16. mars 2018, klokken 08:30
Så lenge bilprodusentene sier at de "satser tungt" eller er "seriøse i sin elbilsatsing" så må det være rom for å sette spørsmålstegn ved ordlyden og det faktiske engasjementet i all den tid den såkalte satsingen er på størrelse med markedsføringsbudsjettet.
Kva er årsaken til at du har e-up?

Jeg anså min gamle Mini Cooper med sine 650kg som en uegnet pendlerbil mellom Kristiansand og Grimstad, spesielt om vinteren. Vi hadde også planer om å stifte familie etterhvert og med panel som er like tynne som aluminiumsfolie valgte jeg/vi heller en liten og sikker bil. Elbil hadde jeg snusa på lenge og vurderte en Think, eventuelt bygget noe selv med Think innmat. Men så kom E-UP! og det holdt til vårt bruk den gang, nå blir det dessverre litt knapt med rekkevidde. Mens søstera til dama kommer seg til familiehytta på utsiden av Haugesund med sin Zoe ender vi knappe 10mil utenfor bykjernen.

Noen spesiell grunn til at du spør?

Rio

Sitat fra: Mikalv på fredag 16. mars 2018, klokken 08:30
Sitat fra: Rio på torsdag 15. mars 2018, klokken 18:41
Å hele tiden fremsette uspesifike  konspirasjonsteorier er lite hensiktsmessig for andre enn elbilmotstanderne.


Så lenge bilprodusentene sier at de "satser tungt" eller er "seriøse i sin elbilsatsing" så må det være rom for å sette spørsmålstegn ved ordlyden og det faktiske engasjementet i all den tid den såkalte satsingen er på størrelse med markedsføringsbudsjettet.

Selvsagt.

Det er dog en viss forskjell på "å sette spørsmålstegn ved ordlyden" og de konstante og ville påstandene som blir fremsatt.

VAG ansetter nesten en halv million mennesker. De har helt andre forutsetninger enn en gründerbedrift til å snu seg rundt.

Så ja, still gjerne spørsmål, men lytt og forsøk å forstå svarene. :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

MikkeBoomBoom

Sitat fra: Rio på fredag 16. mars 2018, klokken 09:49
Så ja, still gjerne spørsmål, men lytt og forsøk å forstå svarene. :)

Jeg prøver, helt oppriktig, å forstå svarene. Hele tråden har blitt lest, flere ganger, men jeg forstår fremdeles ikke hvordan en "satsing" på alternativ fremdrift korresponderer med å bruke en brøkdel av et markedsføringsbudsjettet på nevnte "satsing". Når det er sagt så kan det godt være noe jeg overser, jeg sitter ikke med alle svarene. Åpen for voksenopplæring, som min tidligere sjef sa: "Du må få på plass masteren din, ellers blir du bare en halvstudert røver". (Jeg er i dag en halvstudert røver).


Øystein16

#73
Sitat fra: Mikalv på fredag 16. mars 2018, klokken 09:46
Jeg anså min gamle Mini Cooper med sine 650kg som en uegnet pendlerbil mellom Kristiansand og Grimstad, spesielt om vinteren. Vi hadde også planer om å stifte familie etterhvert og med panel som er like tynne som aluminiumsfolie valgte jeg/vi heller en liten og sikker bil. Elbil hadde jeg snusa på lenge og vurderte en Think, eventuelt bygget noe selv med Think innmat. Men så kom E-UP! og det holdt til vårt bruk den gang, nå blir det dessverre litt knapt med rekkevidde. Mens søstera til dama kommer seg til familiehytta på utsiden av Haugesund med sin Zoe ender vi knappe 10mil utenfor bykjernen.

Noen spesiell grunn til at du spør?

Ja, du steller litt med gamle bilar  :+1: , og eg reknar difor med at du difor og tåler litt bensin. For vår del var utfordringa et me ville ha best mogeleg eldrift for kort rekkevidde - har korte avstandar til det meste - , og enda med ein ladbar hybrid frå VW. Sjølsagt er det og eit kompromiss, men det var bare VW som kunne tilby krok på bil med eldrift. For pendling brukar me tog. Vårt forbruk er ca 0,15 l/mil på vel 40 000 km. De største problemet nå, er at me har ein kasse på ca 175 kg på tilhengjaren som me er litt usikre på korleis me skal få av... (plassert med truck).


MikkeBoomBoom

Sitat fra: Øystein16 på fredag 16. mars 2018, klokken 10:31
Sitat fra: Mikalv på fredag 16. mars 2018, klokken 09:46
Jeg anså min gamle Mini Cooper med sine 650kg som en uegnet pendlerbil mellom Kristiansand og Grimstad, spesielt om vinteren. Vi hadde også planer om å stifte familie etterhvert og med panel som er like tynne som aluminiumsfolie valgte jeg/vi heller en liten og sikker bil. Elbil hadde jeg snusa på lenge og vurderte en Think, eventuelt bygget noe selv med Think innmat. Men så kom E-UP! og det holdt til vårt bruk den gang, nå blir det dessverre litt knapt med rekkevidde. Mens søstera til dama kommer seg til familiehytta på utsiden av Haugesund med sin Zoe ender vi knappe 10mil utenfor bykjernen.

Noen spesiell grunn til at du spør?

Ja, du steller litt med gamle bilar  :+1: , og eg reknar difor med at du difor og tåler litt bensin. For vår del var utfordringa et me ville ha best mogeleg eldrift for kort rekkevidde - har korte avstandar til det meste - , og enda med ein ladbar hybrid frå VW. Sjølsagt er det og eit kompromiss, men det var bare VW som kunne tilby krok på bil med eldrift. For pendling brukar me tog. Vårt forbruk er ca 0,15 l/mil på vel 40 000 km. De største problemet nå, er at me har ein kasse på ca 175 kg på tilhengjaren som me er litt usikre på korleis me skal få av... (plassert med truck).

Oh yes. Siste prosjektet som forsvant ut døra var en motorsykkel fra '72, veldig gøy, men veldig unødvendig :)

Krok har jeg egentlig aldri savnet, men hadde jeg hatt behovet og henger så kunne det vært jeg hadde savnet det mer. Har tilgang på en gammel Dieselkasse om behovet for å flytte ting skulle melde seg.

Jeg har ikke noe grunnleggende i mot VW, men jeg synes de fronter seg selv som elbil-fans litt for mye til å skulle satse så lite. Jeg har nok en liten bias mot VW ettersom E-UP!en har hatt 15 verkstedbesøk siden jeg fikk den, ikke medregnet service. Alt har gått på garanti, så det er jo positivt :)


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA