Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken motivasjon har bilprodusentene for elbilsatsingen ?

Startet av doldis1, mandag 12. mars 2018, klokken 09:22

« forrige - neste »

Mobileum

#45
Helt riktig, Espen. Å bygge en fabrikk er en investering, og kan derfor avskrives over flere år etter landets regler og størrelsen på investeringen.

Slik definerer vi forskjellen i Norge, og vil tro at dette er ganske likt i EU/EØS.

En investering kan defineres som en driftsanskaffelse som koster mer enn 15 000 kroner (eksklusive merverdiavgift) og som har en forventet brukstid på tre år eller mer. Og for at det skal være en investering må hele beløpet betales med det samme.

Investeringer fortsetter å ha en verdi over tid, mens de varene eller tjenestene virksomheten forbruker med en gang, er kostnader.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

hsa77

Sitat fra: doldis1 på onsdag 14. mars 2018, klokken 14:58
VolksWagens skjebne kan sannsynliggjøres med et lite regnestykke. Det globale elbilsalget i fjor var på drøye 730000 enheter og vokser med en rate på ca 60% årlig ( siste 4 år hhv. 43-67-57 og 61 %)

Hvis en så setter opp en graf og viderefører denne veksten får en se at i 2028, altså om 11 år vil det årlige elbilsalget være ca 128 mill! Altså på ca 100 % hvis en ser bort fra flåteopererte autonome biler i urbane strøk..Skulle de komme kan 128 mill utgjøre 200 % av det årlige globale bilsalget...

Nå er det bare det at de siste årene av disrupsjonen blir nok ikke fossilbiler lett å selge, hvilket for VW sin del i praksis kan bety null salg av fossile biler etter ca. 2025 !

Setter vi disse antakelsene opp mot VW's egne mål om å produsere 3 mill elbiler i 2025 blir vel VW et lite foretak?

https://www.businessinsider.com.au/the-rapid-growth-in-global-electric-vehicle-sales-in-4-charts-2018-1
Tror ikke det regnestykket er fullt så enkelt. Elbilsalget kommer til å flate ut om det ikke snart kommer flere modeller på markedet, slik det er nå er det et gigantisk hull i modellutvalget: Det finnes massevis av små og mellomstore elbiler med kort/middels rekkevidde, disse koster fra 160k - 350k, deretter har vi INGEN biler før vi passerer 600k(og vel så det) og kommer opp i premium segmentet til TMS/X, og etterhvert etron, ipace. Det store markedet i prisklassen 3-400k som i dag preges av stasjonsvogner som Skoda Octavia, Toyta Auris osv har i praksis ingen el-alternativer.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

doldis1

@hsa77

Vi får se, ting bruker å gå seg til så vi får en fiin S-formet kurve og i så fall er vi ferdige før -28  ;D

Mobileum

I linken som doldis1 viser til, står det:

SitatIt says growth of this magnitude will still see global share of EV sales lift to nearly 2.0%, leaving it on track to hit over 5% by 2022.



Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Amoss

Sitat fra: Ketill Jacobsen på onsdag 14. mars 2018, klokken 19:11
En rammekontrakt på en produksjon flere år fremover og som er svært usikker, tenderer mot å være en investering. For at batteriprodusenten(e) skal forplikte seg med nødvendig volum, må de ha en god økonomisk sikring i fall volumene blir mye mindre enn antatt.

Du har helt klart noen poeng her, som du sier så vil disse kontraktene fordre at underleverandørene må investere i produksjonskapasitet, og kontrakten må derfor inneholde forsikringer om at underleverandørene ikke skal gå på en smell her. Men å regne hele beløpet det skal handles for de kommende kanskje 10 årene som "en investering" er og blir feil, og det virker rimelig klart at det er hva som har skjedd i dette tilfellet.

Godt mulig at VW er med på investeringene batteriprodusentene må ta for å øke produksjonskapasiteten mot en sikkerhet for leveranse og en lavere pris på batteriene i kontraktsperioden. I så fall kan de regne inn det beløpet som en investering, men ikke resten.  Kontraktene kan også inneholde minimums beløp/kvanta som VW MÅ betale enten de trenger de cellene eller ei, og da har de bundet opp ett beløp i fremtidige forpliktelser. Men det er fortsatt ikke en investering i vanlig forstand.

Model S 85D

Rio

Sitat fra: doldis1 på onsdag 14. mars 2018, klokken 14:58

Hvis en så setter opp en graf og viderefører denne veksten får en se at i 2028, altså om 11 år vil det årlige elbilsalget være ca 128 mill! Altså på ca 100 % hvis en ser bort fra flåteopererte autonome biler i urbane strøk..Skulle de komme kan 128 mill utgjøre 200 % av det årlige globale bilsalget...


Fra serien: I går solgt vi én elbil. I dag solgte vi to. Det betyr at salget øker med 100% hver dag, og neste år vil vi selge flere elbiler enn det er atomer i universet.

Det du skriver er dessverre like feil og ulogisk som andre sekters "hellige skrifter".
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

hsa77

Sitat fra: Mobileum på onsdag 14. mars 2018, klokken 21:42
I linken som doldis1 viser til, står det:

SitatIt says growth of this magnitude will still see global share of EV sales lift to nearly 2.0%, leaving it on track to hit over 5% by 2022.
Virker som en litt mer edruelig spådom...

Og da er det vel ikke så galt dersom vw ser for seg å produsere 3mill elbiler i 2025, det vil da utgjøre en betydelig andel av markedet!

Uansett ikke lett å spå hvordan utviklingen blir - elbilen kommer til å ta over, spørsmålet er bare hvor fort det skjer...
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Rio

Sitat fra: hsa77 på onsdag 14. mars 2018, klokken 20:23
Tror ikke det regnestykket er fullt så enkelt. Elbilsalget kommer til å flate ut om det ikke snart kommer flere modeller på markedet, slik det er nå er det et gigantisk hull i modellutvalget: Det finnes massevis av små og mellomstore elbiler med kort/middels rekkevidde, disse koster fra 160k - 350k, deretter har vi INGEN biler før vi passerer 600k(og vel så det) og kommer opp i premium segmentet til TMS/X, og etterhvert etron, ipace. Det store markedet i prisklassen 3-400k som i dag preges av stasjonsvogner som Skoda Octavia, Toyta Auris osv har i praksis ingen el-alternativer.

Prosentvis vil det selvsagt flate ut, uansett. Det forstår alle som kan prosentregning.... ;)

"Fra neste år skal Volkswagen-gruppen presentere en ny elbil praktisk talt hver måned, ifølge Volkswagens konsernsjef Matthias Müller"

"80 nye elbiler skal introduseres innen 2025"

Kilde: https://www.tu.no/artikler/skal-lansere-en-ny-elbil-hver-maned/432665
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: hsa77 på onsdag 14. mars 2018, klokken 22:09
Sitat fra: Mobileum på onsdag 14. mars 2018, klokken 21:42
I linken som doldis1 viser til, står det:

SitatIt says growth of this magnitude will still see global share of EV sales lift to nearly 2.0%, leaving it on track to hit over 5% by 2022.
Virker som en litt mer edruelig spådom...

Og da er det vel ikke så galt dersom vw ser for seg å produsere 3mill elbiler i 2025, det vil da utgjøre en betydelig andel av markedet!

Uansett ikke lett å spå hvordan utviklingen blir - elbilen kommer til å ta over, spørsmålet er bare hvor fort det skjer...

Det fine er jo at det nok vil skje uansett, fordi det rent teknisk er bedre, og blir billigere.

Det er også faktisk bra at det skjer under litt "kontrollerte former", fordi det er en veldig forskjellig oppgave å sette opp ladere/hurtigladere i et land som Tyskland eller Frankrike, og å gjøre det i Norge.

Det er også verd å huske at det er noe helt annet å masseprodusere billige elbiler "til folket" - det er langt vanskeligere enn å lage "high end" biler, selv om man skulle tro det motsatte.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Mobileum

Sitat fra: Amoss på onsdag 14. mars 2018, klokken 21:57
Godt mulig at VW er med på investeringene batteriprodusentene må ta for å øke produksjonskapasiteten mot en sikkerhet for leveranse og en lavere pris på batteriene i kontraktsperioden. I så fall kan de regne inn det beløpet som en investering, men ikke resten. 

Da må VAG isåfall få aksjer tilbake fra underleverandøren for at det skal bli en investering.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Mobileum

Hvis EV utgjør 5% i 2022, så er det fremdeles 95% diesel- og bensinbiler som skal produseres. Tror de fleste bilprodusenter kjenner disse tallene, og innretter seg.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

hsa77

Sitat fra: Rio på onsdag 14. mars 2018, klokken 22:13
Sitat fra: hsa77 på onsdag 14. mars 2018, klokken 22:09
Sitat fra: Mobileum på onsdag 14. mars 2018, klokken 21:42
I linken som doldis1 viser til, står det:

SitatIt says growth of this magnitude will still see global share of EV sales lift to nearly 2.0%, leaving it on track to hit over 5% by 2022.
Virker som en litt mer edruelig spådom...

Og da er det vel ikke så galt dersom vw ser for seg å produsere 3mill elbiler i 2025, det vil da utgjøre en betydelig andel av markedet!

Uansett ikke lett å spå hvordan utviklingen blir - elbilen kommer til å ta over, spørsmålet er bare hvor fort det skjer...

Det fine er jo at det nok vil skje uansett, fordi det rent teknisk er bedre, og blir billigere.

Det er også faktisk bra at det skjer under litt "kontrollerte former", fordi det er en veldig forskjellig oppgave å sette opp ladere/hurtigladere i et land som Tyskland eller Frankrike, og å gjøre det i Norge.

Det er også verd å huske at det er noe helt annet å masseprodusere billige elbiler "til folket" - det er langt vanskeligere enn å lage "high end" biler, selv om man skulle tro det motsatte.
Trenger jo bare ta en kikk på Tesla for tiden, å rampe opp produksjonen av M3 ser ut til å være litt mer utfordrende enn å produsere TMS/X. (Og for å unngå å bli beskyldt for å hate Tesla: Jeg håper virkelig Tesla lykkes med M3!).

En Renault Captur koster f.eks fra 16k€ i Tyskland, Zoe som er ganske lik, koster fra 22k€ pluss batterileie. Det er ganske mange der ute i verden som har et stramt budsjett, elbilene må betydelig ned i pris for å overta markedet.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Amoss

Sitat fra: Mobileum på onsdag 14. mars 2018, klokken 22:14
Da må VAG isåfall få aksjer tilbake fra underleverandøren for at det skal bli en investering.

Tja, joda det er jo EN mulighet ja.

Men, for å ta ett litt annet eksempel:  Her koster en liter Q lettmelk 17.10. Dersom jeg inngikk en avtale om at dersom jeg betaler inn kr. 1000,- nå, så er jeg garantert en stykk fersk 1l Q lettmelk hver dag i 5 år for kr. 15,- pr. stykk.

Da har jeg investert 1000 kr som kan avskrives over de 5 årene avtalen går, og jeg betaler da 1.000 + 27.375 = 28.375 kroner for melken i den perioden. Uten denne investeringen hadde samme melken kostet meg 31.207.50, og jeg hadde da ikke hatt den garantien for at jeg ville ha fått fersk melk hver dag, og hadde løpt risikoen for at prisen på melk ville øke i løpet av perioden, slik at sluttsummen hadde vært enda høyere.

Så jo, men kan investere i en avtale uten å få aksjer i bytte, men man kan ikke regne med hele beløpet avtalen forplikter en til som en investering, da resten forfaller etterhvert.
Model S 85D

Mobileum

Regnskapsmessig ville dette aldri oppfylle kravene til en investering.

"En investering kan defineres som en driftsanskaffelse som koster mer enn 15 000 kroner (eksklusive merverdiavgift) og som har en forventet brukstid på tre år eller mer. Og for at det skal være en investering må hele beløpet betales med det samme."

Melken ville blitt ganske sur, og det tror jeg revisor også ville bli. :D
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Amoss

Sitat fra: Mobileum på onsdag 14. mars 2018, klokken 23:53
Regnskapsmessig ville dette aldri oppfylle kravene til en investering.

"En investering kan defineres som en driftsanskaffelse som koster mer enn 15 000 kroner (eksklusive merverdiavgift) og som har en forventet brukstid på tre år eller mer. Og for at det skal være en investering må hele beløpet betales med det samme."

Melken ville blitt ganske sur, og det tror jeg revisor også ville bli. :D

Nå var ikke dette eksempelet med melk ment å være revisor godkjent løsning, men ett enkelt eksempel på at det finnes alternativer. Ett annet alternativ kan være at de oppretter en joint venture fabrikk med f.eks. LG og/eller Samsung. Da blir de sittende med aksjer i joint venture selskapet, ikke i hverken LG eller Samsung. Det bør gå igjennom også for din revisor ;)

... men nei, VW har ikke spyttet det omtalte beløpet inn i ett slikt selskap, det tror jeg vi alle kan fastslå rimelig sikkert.
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA