Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Klargjøring av importert elbil for norske veier

Startet av Molly, torsdag 15. mars 2018, klokken 11:28

« forrige - neste »

Molly

Noen som har innspill på hva som må/bør gjøres med elbilen for at den skal tåle norske vinterveier med salting osv? Understellsbehandling? Beskyttelse av elektronikken/ledninger under bilen?  :)


Øystein16

Kontakt merkjeforhandlar og spør om din bil. Alle bilar i Norge er importert (nesten).

Molly

Er ikke så mange merkeforhandlere her i vest på den bilen.. Jeg har dog kontaktet en av de, og de skulle ha 17000kr for «klargjøring av importbil for norske veier», synes det var ganske mye  :-\ . Tenkte derfor å bare spørre litt rundt her hva andre har gjort  :) .

elektrolux

Kjøp et par sprayflasker med tektyl på Biltema og gå over plateskjøtene under bilen.

Det er stort sett alt som trenges. Har helt bevisst unngått tykke lag guffe under bilene mine, da det bare  tilfører ekstra vekt, og platene ruster uansett ikke på midten.

Bakre hjulhus kan med fordel settes inn med guffe både for å dempe lyd, og slitasje. Framme er det nok innerskjermer uansett.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ingeniøren

Uten skikkelig regjøring og tørk først blir det ikke noe greie på det. Tok understelskomponenter på min i3 "plastikk bil" når den kom rett fra forhandler før den hadde rukket å bli skitten.

Snakk med firma som driver med understellsbehandling. Man behandler ikka bare det som synes men og hulrom og skulte partier.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Trekkoppbil

Det finnes vel oljer man kan bruke som alternativ til Tectyl på brukte biler som ikke er fabrikkreine.

Ellers er det vinterhjul som gjerne er den store greia. Det gjelder å finne bra dekk som passer til bruken. På snøføre liker jeg Hakka R2, og gjerne ikke så breie dekk, og gjerne ikke så stor diameter på felgene. TPMS kan være et studie for seg. På USA-biler er det ofte 315 Mhz tpms, mens 433Mhz eller ingen tpms er vanlig på europeiske biler. På mange biler kan det være praktisk med programmerbare tpms, så man kan klone IDene.

Ofte kan man være heldig med å kjøpe brukte hjul, men da kan man ofte få hjul uten tpms.

Ellers kan det være greit å ha med seg varseltrekant, refleksvester, slepetau, startkabler, 12v-booster, kjettinger, enkelt diagnoseutstyr og litt verktøy som 10mm nøkkel for å huke av batteripol hvis man har behov for å restarte bilen.

Dab-radio med usb-kontakt kan også være kjekt, da det av og til er kluss med radio-apper på mobiltelefon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA