Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken motivasjon har bilprodusentene for elbilsatsingen ?

Startet av doldis1, mandag 12. mars 2018, klokken 09:22

« forrige - neste »

doldis1

Tenkte jeg kunne ta en liten gjennomgang av hver enkelt produsent og deres motivasjon for å satse på elbil ..Går ut fra at de fleste her er enig i min lille oversikt ?

Tesla- denne er enkel, de vil redde verden.

VW- enkel også, de vil redde VW. Bygger om fossile biler til el for å bruke de som argument for at elbilalderen kommer uten at Europa trenger å pålegge produsentene å selge elbiler.

Daimler- samme som VW, gidder ikke levere elbil engang. Her er det Diesel som gjelder..

BMW- stort sett samme som de to siste men de ser at det gjelder å være med når elbiltoget går,så som eneste Tysker har de en virkelig elbil i sortimentet.

Kia/ Huyndai- aner penger i dette en gang i framtiden så skynder seg veldig langsomt med elbilsatsingen.

Toyota- utviklingsavdelingen har inhalert inn store mengder Hydrogengass så jeg ville ikke forventet for mye fra denne kanten.

Volvo/Geely- disse mener alvor, bare ikke ennå..

Jaguar/ Indiske Tata motors- elbil rett rundt hjørnet, voldsomt opphauset, forvent veldig små serier..

Byd/ resten av Kineserne- veldig opptatt på hjemmebane..enn så lenge.

Nissan- et redelig forsøk på å tjene penger på elbil, tiden de har brukt på en oppfølger til Donald Duck-bilen Leaf viser vel også hvor vanskelig dette er ..? Carlos Ghoshn hadde trolig ingen god dag på jobben da britene stemte seg ut av EU og strandet Leaf-fabrikken på fish&chips øya ..

GM- jokeren.. Her kan ting skje. Ligger på samme kontinent som Tesla så de kjenner nok litt på vinden fra vest..

Renault- ingen aning..

Peugeot/ Ford/ Fiat/Chrysler/Opel/Mazda/Subaru/Honda/osv.. Elbil ?


elektrolux

God motivasjons oversikt.

Når det gjelder Renault tror jeg motivasjonen er å tjene penger, noe de også påstår at de nå gjør. Den nye motoren ble betydelig rimeligere enn den gamle og siden prisen på batteri har falt koster neppe 41 kW pakken mer enn det 24 kW pakken gjorde i sin tid.

Samtidig innser vel alle produsentene hva vei det går, og velger ulike strategier for å bli med eller falle fra. Tidlig inn gir kredibilitet, men koster mye penger. Spørsmåler er vel hvor sent kan en hoppe på og likevel bli med toget...
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

JorgenM

Litt mye bias / personlige preg i oversikten kanskje... eller bare uvitenhet? :)

Motivasjonen til BMW er å bygge nullutslippbiler med miljøfokus på HELE prosessen.

De bruker (nesten) kun fornybar energi til produksjonen (vindmøller på fabrikken i Tyskland, vannkraft til produksjon av karbonfiberet). Selve bilen er bygd med resirkulerte materialer (90%?). BMW bruker til og med el-lastebiler til logistikken i Tyskland.
I tillegg har den et relativt lite batteri som selvsagt er mer miljøvennlig enn et stort.

Dette er helhetlig tenkning på miljø. Selvsagt til en pris (lavere salg pga høyere stykkpris)

Min perfekte elbil hadde vært en kombinasjon av Teslas design og filosofi + BMWs teknologi og kvalitet :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Counterpointer

Hvem fortjener positiv omtale, evt for hva?

Think, Reva, Buddy ol skal ha skryt for å ha dratt igang med elbil når det var veldig utfordrende og krevde førere med stor innsikt og lite fokus på stilig bil.

Tesla for å satse megastort og lage biler folk siklet etter og som plutselig kunne konkurrere mot fossiler.

BMW med i3 som er en skikkelig elbil lagd fra bunn med fokus på miljø hele veien.

Nissan for å være tidlig ute i stort volum med en bil som fremstår som solid og holdbar.

GM faktisk! For å lage den første rimelige langrekkeviddebilen Ae/Bolt. MEN som så for andre gang i historien skyter seg selv i foten og «kverker» Opel i samme draget.

Huyndai for å lage den glimrende Ioniq som er bedre enn de fleste med høy effektivitet og rask lading.

VW for å elektrifisere Golf, slik at de som har behov for et traust valg kan kjøre elbil uten å skille seg ut.

Jaguar for å være første high end merke som leverer en kul elbil som selv om den er dyr kan være oppnåelig for en ganske stor gruppe. Det er lønnlig håp om at dette er en kjøremaskin.

doldis1

Sitat fra: JorgenM på mandag 12. mars 2018, klokken 10:56
Litt mye bias / personlige preg i oversikten kanskje...
Sitateller bare uvitenhet?
:)

Motivasjonen til BMW er å bygge nullutslippbiler med miljøfokus på HELE prosessen.

De bruker (nesten) kun fornybar energi til produksjonen (vindmøller på fabrikken i Tyskland, vannkraft til produksjon av karbonfiberet). Selve bilen er bygd med resirkulerte materialer (90%?). BMW bruker til og med el-lastebiler til logistikken i Tyskland.
I tillegg har den et relativt lite batteri som selvsagt er mer miljøvennlig enn et stort.

Dette er helhetlig tenkning på miljø. Selvsagt til en pris (lavere salg pga høyere stykkpris)

Min perfekte elbil hadde vært en kombinasjon av Teslas design og filosofi + BMWs teknologi og kvalitet :)

Naa, ren uvitenhet skulle jeg mene .. BMW ? Ja det var de som skulle redde miljøet ved å selge så mange Diesel-SUVer som mulig det ! Burde HELE konsernet vært resirkulert tror du ..?    ;)

hsa77

Alle store konsern har som eneste mål å tjene mest mulig penger til eierne, det er nå engang slik kapitalismen virker! Forskjellig tilnærming til elbil skyldes at man har ulik oppfatning av hva som er mest lønnsomt. De fleste har nå sikkert skjønt at elbiler kommer til å ta over, men når man har lagt milliarder av dollar i å utvikle nye "miljøvennlige" fossilmotorer har de lyst til å melke det markedet så lenge det går an...

Carlos Ghosn er nå CEO for Nissan, Renault og Mitsubishi - så disse tre selskapene kommer nok til å ha samme tilnærming. Nissan og Renault tjener penger på elbilene sine og produserer derfor så mange markedet vil ha. Fra Mitsubishi har det vært stille siden trillingene kom, men nå som de har blitt en del av Nissan/Renault alliansen tror jeg det snart kommer noe nytt herfra.

Toyota har vel etter hvert forstått at Hydrogen ikke er fremtiden. Et så stort konsern har et enormt utviklingsbudsjett, håper virkelig Toyota har en del på gang på bakrommet. OL i Tokyo 2020 er sponset av Toyota, tror og håper de kommer til å lansere mye nytt og spennende i den forbindelse .
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

hsa77

Peugeot var jo tidlig på banen med elbil - før mange andre. Trillingene var jo først ute med hurtiglading (selv om ion strengt tatt er en Mitsubishi).

Peugot/Citroen lanserte nylig Teepe som elbil, men med så lite batteri blir dette neppe noen storselger... De har vel havnet litt i bakleksa for øyeblikket.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

JorgenM

Sitat fra: doldis1 på mandag 12. mars 2018, klokken 16:03
BMW ? Ja det var de som skulle redde miljøet ved å selge så mange Diesel-SUVer som mulig det
Fossil-salget deres (som forøvrig har noen av verdens reneste motorer) finansierer elbilsatsningen, helt naturlig og nødvendig hvis de skal være med i gamet fremover. Det samme gjelder vel de fleste produsentene.

8. året på rad med rekordoverskudd for BMW i 2017, det lover godt for satsningen deres i årene fremover :)

Materialvalgene i i3 får vi nok se i flere modeller i årene fremover skal du se. Etter hvert vil det nok tvinge seg frem hos de andre produsentene også.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Ferry

Sitat fra: JorgenM på mandag 12. mars 2018, klokken 10:56
Selve bilen er bygd med resirkulerte materialer (90%?).

(Om i3) Resirkulerbare materialer er det vel snakk om, ikke resirkulerte? https://www.bmw.co.uk/bmw-cars/bmw-i/2017-bmw-i3/sustainability "The BMW i3 is 95% recyclable."

Ferry

Sitat fra: doldis1 på mandag 12. mars 2018, klokken 09:22
BMW- stort sett samme som de to siste men de ser at det gjelder å være med når elbiltoget går,så som eneste Tysker har de en virkelig elbil i sortimentet.

i3 er strengt tatt en hybrid, som også kan leveres uten forbrenningsmotoren. Det er mye tomrom bak på høyre side. Kunne fått en del mer bagasjeplass med annen pakking.

doldis1

Sitat fra: Ferry på mandag 12. mars 2018, klokken 21:42
Sitat fra: doldis1 på mandag 12. mars 2018, klokken 09:22
BMW- stort sett samme som de to siste men de ser at det gjelder å være med når elbiltoget går,så som eneste Tysker har de en virkelig elbil i sortimentet.

i3 er strengt tatt en hybrid, som også kan leveres uten forbrenningsmotoren. Det er mye tomrom bak på høyre side. Kunne fått en del mer bagasjeplass med annen pakking.


Visste jeg faktisk ikke. Dog ikke spesiellt overraskende, hva om de kunne tilby et tilleggsbatteri isteden for scootermotor? Masse tomrom der.


MikkeBoomBoom

Jeg satt og drodlet litt på samme oversikt som du lagde her. Slenger meg likegodt på:

Det er investert enorme summer i utvikling i kunnskap, utstyr, forskning mm i vanlige bensin/dieselmotorer, ingen av de "store" er klare for å skrote dette enda og vil melke så lenge det lar seg gjøre. Derfor står en stram tysker fra VW på bilmessa i Zurich og sier at Diesel er fremtiden  ::)

Kostnaden pr kWh har gått dramatisk ned de siste årene og er i følge Electrec nå rundt 220USD, med dagens kurs blir det 1700kr, ganger man det med f.eks 41kWh som står i Renault Zoe ender vi på rett under 70 000kr. Med en utsalgspris som starter på 234 900kr så er det ikke allverdens igjen til andre komponenter i bilen. Riktignok sier AlixPartners via Insideevs at elektriske motorer krever 40% mindre arbeid å sette sammen, så det er en klar besparelse der, men spørsmålet er om rutinene hos produsentene har kommet langt nok til at man kan dra nytte av nettopp dette.

Jeg prøver å ikke være super konspiratorisk rundt dette temaet, men det lukter litt fishy når man til stadighet får vist frem "Den nye Tesla killeren" eller "Denne skal ta rotta på (sett inn eksisterende Ellbil på markedet)" som i beste fall blir lansert i 2020, eller 2025.

Ta to elbiler som er på vei og som vil kunne gjøre hverdagen for mange av oss mye enklere. Hyundai Kona og Kia Niro. Greit med plass og stort batteri. Hvertfall for oss som ratter rundt i en liten E-UP! med to voksne og barnevogn. Hyundai/Importør pusher bensinutgaven mens hos Kia pushes hybridutgaven, det er hvertfall min opplevelse etter å ha snakket med de respektive merkene. Ingen som vet noe og ingen som kan svare på noe. Men, vi kan få bil nesten umiddelbart om man kjøper en bensin/hybridutgave. Hyundai har snakket om 2500 biler til Norge i 2018, noe som er forsvinnende lite om man sammenligner med produksjonstakten til Model 3 som sist jeg sjekket lå på 679 biler pr uke (I følge Bloomberg sin Teslatracker).

De øvrige merkene synes jeg snakker til stadighet om det som kommer.. en gang... i fremtiden... kanskje.
Jeg tror, og igjen med fare for å være ekstremt konspiratorisk, at man prøver å trekke ut overgangen til elektrisk bilisme så langt som det er mulig, uten at man mister trofaste kunder. Min kompis har alltid vært Golf-fan, når han skulle kjøpe elbil så ble det forrige generasjon Golf med ca 10 mil rekkevidde om vinteren, som kostet mer enn en ny Renault med 41kWh batteri. Det er fordi han er fan av VW og Golf. Ved å slippe biler som er "gode nok", men egentlig ikke "gode" så beholder VW min kompis som fan, og han vil fremdeles fortsette å handle bil hos dem til de egentlige elbilene kommer ut... en gang.. i fremtiden.

Jeg er i stor grad enig i oversikten som denne tråden ble startet med. Et hyggelig og vedkjennende nikk til Tesla, Renault, Jaguar, BMW og til dels Nissan som pusher på, men årets kaktus tror jeg må gå til de øvrige merkene som enten sitter på gjerdet eller dypt i lomma til oljeselskapene (konspirasjonsteoriadvarsel).






PionerThink

Ser at VW er nevnt, men ikke et ord om Audi og E-Tron ???
De tilhører jo VAG konsernet begge, men nevnes den ene så burde vel den andre også nevnes ;)
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

MikkeBoomBoom

Sitat fra: PionerThink på tirsdag 13. mars 2018, klokken 14:30
Ser at VW er nevnt, men ikke et ord om Audi og E-Tron ???
De tilhører jo VAG konsernet begge, men nevnes den ene så burde vel den andre også nevnes ;)

Ja, sant det. VW/AUDI/SKODA er jo samme ulla :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA