Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lite bremseveske og/eller feil på elektrisk drivsystem

Startet av Eb1, fredag 24. januar 2020, klokken 17:48

« forrige - neste »

Eb1

Hei.

Da jeg kjørte til jobb i dag reagerte jeg umiddelbart på at bilen responderte veldig lite på bremsing.
Fikk etter kort tid gult varsel som i manualen sier "Feil på elektrisk drivsystem". I bilen sto det noe sånt som "Feil på rekuperasjon". Da jeg sto i en nedover bakke og ventet på grønt lys forsvant bremsepedalen lengre og lengre ned i gulvet.

Stoppet ved første anledning. Skrudde bilen av og på igjen. Da var alt tilsynelatende normalt igjen. Bilen reagerte normalt ved bremsing.

Når jeg skulle kjøre hjem fra jobb virket alt også helt normalt. Men når jeg var kommet nesten helt hjem fikk jeg rød varsel sirkel og alarm gikk av. I manualen står det: "Ikke kjør videre! Bremsevæskenivået er for lavt, eller det er feil på bremsesystemet. "

Jeg har sjekket bremsevæsken, og den er riktig nok lav (se bildet).
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Bilen var på service i september 2019, og da ble bremsevæske skiftet ut.
Hva kan dette være? Synes det var rart jeg først fikk beskjed om feil på rekkupering.

Teorien min er:
- Da jeg kjørte til jobb var batteriet helt fullt.
- Derfor fungerte ikke rekkuperingen, og bremsene fungerte dårlig.
- Etter stans var det brukt nok av batteriet, slik at rekkuperingen fungerte, og bremseegenskapene virket som normalt.

2015 e-up. Bremsene er ikke byttet tidligere.

Må nok levere bilen inn over helgen. Men har noen her noen teorier? Kan det være en lekkasje?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA