Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladekabel til nye Leaf

Startet av Kapzx, søndag 11. mars 2018, klokken 17:31

« forrige - neste »

Kapzx

Heisann!

Jeg har tidligere hatt ladekabel (stikkkontakt) til gamle leaf som man kan regulere fra 8A til 16A. Og lurer i den forbindelse om det finnes noe slikt for Nye Nissan Leaf, da de nå har byttet om til Type 2.

Var også hos forhandler og lurte på om de hadde det, men det hadde de ikke og de informerte om at det er dumt å bruke det, da dette skader bilen/ladekabel(?) er det sant?

Tenker å bruke dette kun ved noen få anledninger.

Noen som vet hvilken type jeg må kjøpe, da det finnes forskjellige beskrivelser hvor det står 1-fas og 3-fas osv?

Tusen takk på forhånd! :-)

Nissan Leaf 2012

Kapzx

Nissan Leaf 2012

Ingeniøren

Det de vel mente å si er at det ikke er lov å lade med mer enn 10A over en topolet norsk kontakt / Schuko.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

jkirkebo

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 11. mars 2018, klokken 18:37
Det de vel mente å si er at det ikke er lov å lade med mer enn 10A over en topolet norsk kontakt / Schuko.

Og det stemmer ikke. Det er fullt lovlig å innimellom lade med 16A fra en eksisterende schuko. Man bør dog sjekke kontakten for evt. varmgang etter en liten stund (1-2 timer maks).

Å sette opp en ny schuko for lading og sikre den med mer enn 10A er derimot ikke lovlig.

DSB anbefaler maks 8A belastning på schuko over tid. På fast ladested hjemme anbefales ikke schuko.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

#4
Stemmer det. Du spør om hvilken som er best av KHONS og Zencar.

Vi fører begge, og begge er identiske innvendig. Forskjellen er at Zencar har bygget en mer påkostet kladd og i vår versjon lagt til chip/brikke for regulering av ladestyrken.

Ingen av disse er beregnet som fast ladeløsning. Akkurat som den vakuum pakka biffen i kjøleskapet vil veske sakte men sikkert havne på feil plass om kladden blir liggende ute over lengre tid.

Strømmen skader ikke bilen om den går gjennom en slik ladekabel i stedet for gjennom en ladestasjon. Rent teknisk er det ingen forskjell på det, og ingen av delene gjør noe som helst annet enn å regulere bilens lader og levere strømmen fra strømnettet via et rele til nevnte innebygde lader.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Vesterskog



Sitat fra: jkirkebo på søndag 11. mars 2018, klokken 18:50
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 11. mars 2018, klokken 18:37
Det de vel mente å si er at det ikke er lov å lade med mer enn 10A over en topolet norsk kontakt / Schuko.

Og det stemmer ikke. Det er fullt lovlig å innimellom lade med 16A fra en eksisterende schuko. Man bør dog sjekke kontakten for evt. varmgang etter en liten stund (1-2 timer maks).

Å sette opp en ny schuko for lading og sikre den med mer enn 10A er derimot ikke lovlig.

DSB anbefaler maks 8A belastning på schuko over tid. På fast ladested hjemme anbefales ikke schuko.

Er vel ikke unaturlig å slenge på midtre setning at det heller ikke er lovlig å ta i bruk eksisterende stikk om det er 10 eller 16A som regulært ladepunkt. (understreker regulært, men fikk det ikke til)

Er usikker på om det er det ordet (regulært) som er brukt av dsb men jeg frykter at det er noe som kan så strid i evt forsikringssak. Jeg vet ordet sporadisk er brukt og det kan vrenges og vris på, tenker da f. Eks på hytte o.l.

Sent fra min Power_2 via Tapatalk


fredag

Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Kapzx

Tanken bak det er å bruke det ved krisesituasjoner og på offentlige plasser, muligens kanskje 2 ganger i uka eller mindre(?). Mest for langturer som jeg sjeldent drar på. Er det da lurt å bruke det? Og hvilke av de tre bør jeg kjøpe?

Det vil ikke bli brukt for hjemmelading og hvis det blir, så vil det kun bli brukt for å lade i 2-3 timer ved spesielle anledninger (men kan ikke se grunnen til å lade med den kabelen hjemme).

Kan jeg forresten bruke 10A laderen som følger med bilen til å lade hjemme over natten (mellom 6-10 timer)?

Nissan Leaf 2012

elektrolux

Laderen som følger med bilen står i bilen og er på 6,6 kW eller 32A.

Ladekabelen som følger med bilen leverer strøm til denne laderen og  styrer den til i yte 10A /2,3 kW fra et hvilket som helst Schuko strømstikk.

Helt lovlig, men til fast bruk skal stikket du lader fra være bruks endret,  noe som innebærer at elektriker påser at det ikke er andre uttak på kursen, og utstyrer den med eget jordfeilvern type B samt sikrer den ned til 10A.

Det eneste du oppnår med å kjøpe tredjeparts ladekabel er mulighet for å justere ladestyrken litt høyere.

Med tanke på den gunstige prisen på Siemens kabelen anbefales denne.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

nofuelno

Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA