Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Marit Bjørgen om dieselmotoren

Startet av Motorwatt, søndag 11. mars 2018, klokken 14:12

« forrige - neste »

Motorwatt

I sluttintervjuet etter seieren i 30 kilometeren i Kollen, blir hun spurt om hvordan det var mulig å komme så sterkt tilbake på slutten. "Jeg er som en dieselmotor. Bruker litt tid på å komme igang".  Tenk om hun var som elbil-motoren  :D
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Amoss

Sitat fra: Motorwatt på søndag 11. mars 2018, klokken 14:12
I sluttintervjuet etter seieren i 30 kilometeren i Kollen, blir hun spurt om hvordan det var mulig å komme så sterkt tilbake på slutten. "Jeg er som en dieselmotor. Bruker litt tid på å komme igang".  Tenk om hun var som elbil-motoren  :D

Fare for at hun hadde fått litt rekkeviddeangst på slutten i så fall - og kanskje heller valgt å gå litt mer økonomisk for å i det hele tatt komme i mål ;)
Model S 85D

Burger

Er det ikke ganske passende? Marit Bjørgen har hatt en lang og fantastisk karriære, men legger vel opp snart.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

gigafactory

Klæbo er fremtiden. Enestående akselerasjon, mangler bare litt batterikapasitet.

elekTrond

I så måte er dieselmotorer som store kokeplater. Før de kan tas i bruk, er det mye masse som trenger lang tid til å varmes skikkelig opp. Når de først er gjennomvarme kan de holde koken i timevis. Etter målgang er det mye støpejern som skal og bør kjøles sakte ned. Dette tar tid, og er viktig for å ivareta lang levetid.

Señor el Klæbo er komfyrens gassbluss. Der er det nok med en liten gnist, så står hele kjøkkenet i lys lue. Straks gassen har blåst ut, er jernet straks kaldt igjen og kan pakkes bort til neste gang.
'13 Mjau

geear

Induksjon er både raskere varmt og raskere kaldt enn gass.  :+1:

(Og ikke minst enklere å rengjøre)

KjellG

Med en magasinkomfyr trengte en ikke vente på noe som helst. Kanskje de får en renesanse med effekttariffer?  :D

elekTrond

@KjellG: Det må være en sånn der "rundbrenner", den magasinkom-fyren din?  8) Apropos det, så var det ikke så mye matlaging jeg hadde i septiktankene med den kokeplata. Mere "Jeg er Mars, du (kjære, lille dieselmotoren min) er Venus".
Heavenly bodies it is ... :blank: :angel:
'13 Mjau

Bondeknøl

Jeg synes mikrobølgeovnen er helt topp!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA