Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil SOC på nye Leaf?

Startet av Bjoris, søndag 11. mars 2018, klokken 12:42

« forrige - neste »

mikaelf

Enda et nytt YouTube innlegg om avviket mellom gjenværende batterinivå på dashbord kontra det som er rapportert av LeafSpy Pro.
Han viser at det er en avvik av SOC verdien ved at Leaf's "gesso meter" som viser ~42% utestående, men i følge LeafSpy batteriet har ~48% utestående igjen.
Gå til 5 min. i videoen hvis du har dårlig tid :)


https://www.youtube.com/watch?v=u5DxpaQo7gI
TMY - LR AWD (2022 HW3)

DannyRS

#16
Har kjørt en tur og notert ned SOC rapportert fra bil og leaf spy.

Fra 65% soc i bil er avviket 3%-poeng. Øker så gradvis opp til 13%-poeng avvik ved 25-15% i bil.

25% bil --> 36,9%
15% bil --> 27,5%
0% bil --> 9,5%

Skal sette det opp som en graf ved anledning.
'18 Nissan Leaf 40 kWh
'18 Tesla Model S 100D

sylwester

Er LBW da fremdeles på 9% eller er det ved 0%?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Niklas

LeafSpys och bilens SOC% har aldrig varit lika i vår gamla 24 kWh heller. Alltid högre SOC i LeafSpy. Däremot har bilens SOC och LeafSpys GIDs% varit väldigt lika.
Nissan Leaf -14 sedan dec -15

tomrh

#19
Hvor mange GIDs har en fulladet Leaf 40?

Edit: Så det i videoen over. 489 GIDs og 37,9 kWh.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

leafnor

#20
Sitat fra: tomrh på fredag 23. mars 2018, klokken 20:55
Hvor mange GIDs har en fulladet Leaf 40?

Edit: Så det i videoen over. 489 GIDs og 37,9 kWh.
500 x 0,0775 = 38,75
Stopper på 32, så netto tilgjengelig er 468 = 36,3kWh
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomrh

Stopper på 32? Er det andre grenser for LBW og VLBW?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

leafnor

Ja, LBW på 87, og VLBW på 62 ser det ut som på en del YouTube's
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Niklas

Sitat fra: leafnor på fredag 23. mars 2018, klokken 21:05
Sitat fra: tomrh på fredag 23. mars 2018, klokken 20:55
Hvor mange GIDs har en fulladet Leaf 40?

Edit: Så det i videoen over. 489 GIDs og 37,9 kWh.
500 x 0,0775 = 38,75
Stopper på 32, så netto tilgjengelig er 468 = 36,3kWh

Fast här är det en som kört ner till 8 gids utan att stanna: http://daveinolywa.blogspot.se/2018/03/2018-very-casual-range-test-why-leaf.html?m=1
Nissan Leaf -14 sedan dec -15

sylwester

Så lenge det er konsistent er jeg fornøyd. Hvis Nissan finner på å la 0% i displayet egentlig være 10% hvsi det er kaldt, men ikke hvis det er varmt kan man jo risikere å gå på en smell på sommeren.


Sitat fra: leafnor på fredag 23. mars 2018, klokken 22:16
Ja, LBW på 87, og VLBW på 62 ser det ut som på en del YouTube's

Med tanke på at de aller fleste er livredde for lav SOC lurer jeg på hva de tjener på å begynne å skremme vett av førerene når det er 5kWh igjen og jeg vet at de fjerner gjenstående km i denne bilen og så da kjører du muligens 3 mil i blinde.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

erikhje

For noen dager siden kjørte jeg 9km med fortsatt 100% batteri. Deretter mistet jeg 1% hver km inntil den viste 93% (all kjøring på normal flat vei stort sett). Håper vi blir innkalt til en firmwareoppgradering etterhvert :)

leafnor

Sitat fra: Niklas på fredag 23. mars 2018, klokken 22:34
Sitat fra: leafnor på fredag 23. mars 2018, klokken 21:05
Sitat fra: tomrh på fredag 23. mars 2018, klokken 20:55
Hvor mange GIDs har en fulladet Leaf 40?

Edit: Så det i videoen over. 489 GIDs og 37,9 kWh.
500 x 0,0775 = 38,75
Stopper på 32, så netto tilgjengelig er 468 = 36,3kWh

Fast här är det en som kört ner till 8 gids utan att stanna: http://daveinolywa.blogspot.se/2018/03/2018-very-casual-range-test-why-leaf.html?m=1
Stemmer det. Må erkjenne jeg kan for lite russisk, da det var på en video med russisk som viste 32. Men når jeg ser nærmere etter er den fortsatt i Turtle, og kan trolig kjøres.
Kan være det fortsatt er 5 som er absolutt stopp, men at de nå med større batteri har hevet punktet på batterivarsel slik at folk her litt lengre å kjøre før det er tverrstopp. Større "reservetank" med andre ord.

Stopper den på 5 er det 495 GIDS som er netto, og 38,4 kWt.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Løve

Sitat fra: erikhje på lørdag 24. mars 2018, klokken 08:11
For noen dager siden kjørte jeg 9km med fortsatt 100% batteri. Deretter mistet jeg 1% hver km inntil den viste 93% (all kjøring på normal flat vei stort sett). Håper vi blir innkalt til en firmwareoppgradering etterhvert :)

Burde ha kommet OTA...

K.Fosse

#28
Har ikke leafspy, Men notert og regnet litt ut fra dagens tur til påskefjellet på 29,65km fra Kleppe på Jæren, via tonstad og Evje til Brokke. Mange høydemeter opp og ned underveis, og differanse på ca. 500 høydemeter fra startpunkt  til mål.

Stort sett et par minusgrader, tørr vei og fullpakket bil med fire par ski inne i bilen, fullt bagasjerom, et barn i barnesete og to voksne.

Totalt:
- snittforbruk 1.68kw/mila
- kjørt 29,65 mil
- brukt totalt 147 % på måleren

Med snitt på 1,68 og 29,65 mil blir det et totalforuk på 49,8 kw.

Gitt at dette er et forbruk på 147% er nettokapasitet kun 33,9 kw.

Om jeg regner at nettokapasitet er 36kw skulle forbruket vært 1,78 og totalt forbrukt energi skulle da vært 52,9 kw med 147% forbrukt.

Når jeg så på forbruket etter å ha kjørt 100% fra start (18% hurtiglading på Tonstad, så her sikter jeg til status ved 18% rest i dasboard) var forskjell større, her var snittforbruk oppgitt til 1,76 og vi hadde kjørt 18,5 mil som gir netto 32,56 kw.

Vi ladet ved Tonstad for å være trygge og hadde 12% igjen på Evje hvor vi fikk ladet bra opp igjen. Om netto er 36-38kw og det er den faktoren (og ikke forbruket) som er feil kunne vi kanskje klart oss uten den ladestoppen, noe som som ville passet oss en del bedre, dog helt marginalt i dette tilfellet.

Får vel ikke svar uten leafspy, Men her hadde vi vel antagelig hatt en del mer å gå på?

Hvordan er erfaring med vist forbruk i dashbord mot faktisk forbruk/ leafspy?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA