Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading.

Startet av buylove, lørdag 10. mars 2018, klokken 22:27

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på søndag 26. august 2018, klokken 18:48
Sitat fra: knut.aulie på søndag 26. august 2018, klokken 18:45
Sitat fra: turfsurf på søndag 26. august 2018, klokken 16:18
Sitat fra: daktari link=topic=386[emoji6466.msg76587#msg76587 date=1535285331]
En ting som slo meg er jo hvis disse default 8% fremstår som 1%. Det kan jo forklare at folk kommer Max 3 km i moderat hastighet.
Det påvirker jo ikke forbruket...
Men det påvirker rekkevidden.
Poenget var vel at forbruket var og målt høyt, det påvirkes ikke av SOC.
Men Daktari skriver «at de kommer kun 300 km» dette høres ut som kjørt distanse ikke målt forbruk.

turfsurf

Sitat fra: knut.aulie på søndag 26. august 2018, klokken 19:00
Men Daktari skriver «at de kommer kun 300 km» dette høres ut som kjørt distanse ikke målt forbruk.
At man kommer x antall km kan komme av redusert SOC eller høyt forbruk. Når han refererer til "de" så regner jeg med at det er med referanse til flere tester som har gitt høyt forbruk ut i fra forbruksmåler og, ikke bare med begrenset rekkevidde uten å se på forbruksmåler. Dermed faller SOC teorien ut.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Med en "feature" som regner "default Max SOC" alltid som 100 prosent og så regner forbruk basert på faktisk 100 prosent tilgjengelig. Altså den regner ut forbruk med 85 kWh/kjørelengde selv når den starter på 68 kWh (SOC 80%). Noen som gidder kontrollregne de nederlandske og spanske testene?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Gordon Retriever

Ca. 390 km rekkevidde, 22 kWh/100km forbruk. (Spansk test, hvis 80% tatt for å være 100%.)
Litt konspiratorisk selv for meg, men skulle likevel ikke overraske hvis det viste seg å være noe i dette....

daktari

Ja, det er en håpefull spekulasjon. Brukerfeil pga tåpelig brukergrensesnitt, men heldigvis ikke elendig forbrukstall pga. tekniske årsaker? Går an å håpe...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RayBomb

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 10. mars 2018, klokken 23:29Den kan ikke lade på 230V trefase. Ingen masseproduserte elbiler kan det.

Poenget var vel at om man ikke har 400V hjemme, så er Tesla og Jaguar likeverdig, i og med at maks lading er 230V 32A enfase. (Dette stemmer ikke 100%, men man trenger ikke rote seg bort i detaljene.)

En annen ulempe som Tellus ikke nevner er at offentlig lading er tregere. Det er ikke uvanlig å finne f.eks 400V 16A trefase 11 kW ladepunkter ved hoteller, osv. Og om man da skal lade over natten, så vil en X100D få fullt batteri på ca 10 timer, mens en i-Pace får fullt batteri på ca 28 timer. (Dette kan reduseres til ca 14 timer om man finner ladepunkt som støtter enten 230V 32A enfase eller 400V 32A trefase.)
Er det noen som vet om en kan koble til Juice Booster 2 til 400v 32amp, og gjennom den lade bilen?


https://youtu.be/VY_t7b7VWqM



Sent from my iPad using Tapatalk
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

Orbit

Ja, dette blir det samme som å koble på en 22kW AC-stolpe hos Fortum/GK, evt 22kW hjemmelader. Men for i-Pace, vil du alle disse stedene (og med Juice Booster) bare få utnyttet én fase, derfor 7.4kW lading.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

RayBomb

Sitat fra: Orbit på lørdag 01. september 2018, klokken 11:57
Ja, dette blir det samme som å koble på en 22kW AC-stolpe hos Fortum/GK, evt 22kW hjemmelader. Men for i-Pace, vil du alle disse stedene (og med Juice Booster) bare få utnyttet én fase, derfor 7.4kW lading.
Oki, jeg forstår det dithen at man kan koble til 400v 3 fase, og bilen vil lade, bare ikke like fort som biler som tar 3 fase..


Sent from my iPhone using Tapatalk
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

daktari

Jeg vet ikke om den kan ta 400 V i det hele tatt? Men på 230V 3-fase 16A blir det kun 1x16A = 3,6 kW
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Orbit

På 400V kontakt vil i-Pace vil hente ut 230V mellom en av faseledningene L1/L2/L3 og N (nøytral). Maksimal strømstyrke blir samme som på 400V, dvs 32 eller 16A etter hva kontakten er sikret med.

Generelt, er type-2 kontakter idiotsikre. Du kan ikke få feil strøm/spenning, selv om du ikke kjenner til hva kontakten tilbyr. Du vill alltid få ladet på type 2 med alle elbiler som støtter denne kontakten (unntatt Zoe, som krever at kontakten også er på TN-nett - ofte ikke tilfelle i Norge). Effekten vil riktignok bli begrenset til minste felles multiplum av strømstyrke og faser, på tvers av ladepunktet, kabelen og bilen.

For eksempel: Kobler i-Pace til 400V/32A ladepunkt med 20A tre-faskabel => 20A lading på én fase (strøm begrenset av kabel, antall faser begrenset av bil). Alt dette går automatisk, ikke behov for å gjøre innstillinger for å unngå noen form for overbelastning.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Nordlands

Det er vel ingen elbiler som bruker 400V AC? Bare biler som kan bruke 1, 2 eller 3 faser som måler 230V AC mellom faseleder og N-leder på TN nett. Det kalles bare 400V fordi den spenningen kan oppnås mellom 2 faser, men jeg har ikke hørt om noen elbiler som bruker det slik.

For I-Pace er det ganske enkelt om man vet ampere, gitt at kabel ikke begrenser, 16A = 3.7 kW og 32A = 7.4 kW, uavhengig av om det er tilkoblet 1 eller 3 faser, IT/TT ("230V") eller TN ("400V") nett.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

JohnPGriff

Har noen hatt problemer med lading for en foretrukket ladeperiode? Uansett av ladeperioden som er angitt i bilen eller appen (Android). Når jeg koble ladekable, starter ladningen umiddelbart. Hvis jeg "Stop Charging" med appen og sett en ny ladeperiode (i appen), lading starter ikke på starttidspunktet jeg onsket.

I tillegg at du kan ikke angi ladningsnivået som % når lading skal stoppe, er en stor minus. Så at E-Tron hadde denne funksjonen og er vant til dette med min gamle Model S. Håpe % lading funksjonen kommer i en senere fix men hvis andre har samme problem med den foretrukket ladeperiode innstiling, Jaguar må komme på banen med en rask fix. Samme problem er en emne på UK I-Pace forum.

https://www.ipaceforums.co.uk/viewtopic.php?f=11&t=559


E-Tron 55 S Line Sport Levert juni 2022
MG ZS EV Levert nov 2020
E-Tron 50 Advanced Sport Levert juli 2020 (Solgt)
I Pace FE Corris Grey Levert oct 2018 (Solgt)
Model S 75D (Solgt)
E- Golf (Solgt)
Leaf (Solgt)
Model S 85 (2013 - 2017 Solgt)

Taben

Hei. Det er litt buggs, kommer nok fix om ikke lenge. Håper på oppdateringer etterhvert. Min I-Pace lader til jeg kutter strømmen, appen fungerer ikke.

Jeg lader på 400v anlegg (400V 16A 3-fase) og ja, det tar 28 timer å lade til fullt batteri på min  I-Pace, Min Tesla tar ca 10 timer. Insignia kan ikke fortelle om vi kan få oppdatert utleverte biler til raskere ombordlader" . Det kommer visstnok på I-Pace en eller annen gang i 2019.



---------------------------------------------------
Jaguar I-Pace, Oktober 2018
Tesla model X P100D, Oktober 2017

Leaf, September 2017, Solgt
Tesla model X Signatur P90D, 2016, Solgt
BMW X5, August 2015, Solgt
BMW X3, Juni 2015, Solgt
Porsche Cayenne, juni 2014, Solgt

Reservert 2 x Model 3, 31.03.2016
Reservert Porsche Taycan, 20.04.2018
3 x Tesla CT i bestilling
Tesla Model YP, Hvit Desember 2022
Tesla Model YLR, September 2022 Solgt
Tesla Model YLR, August 2022 Solgt
Tesla Model 3, Februar 2019. Solgt
Tesla Model 3, Mars 2019. Solgt
Tesla Model X P100D, Oktober 2017. Solgt
Jaguar I-Pace, Oktober 2018, Solgt
Leaf, September 2017, Solgt
Tesla Model X Signatur P90D, August 2016, Solgt

Tellus

https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=40868.msg703356#msg703356

Farbikanten/Leverandøren nevnte i tråden over planla visstnok en 3-fase 16A til 1-fase 32A.

Taben

Sitat fra: Tellus på lørdag 03. november 2018, klokken 22:04
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=40868.msg703356#msg703356

Farbikanten/Leverandøren nevnte i tråden over planla visstnok en 3-fase 16A til 1-fase 32A.


Hei. Takk for svar, men: Jeg forstår ikke hva som menes. Nye hus og hytter idag har 400v anlegg og når jeg putter ladekabelen i kontakten er det saktelading, ladingen tar dobbelt så lang tid som på Tesla på samme kontakt i samme hus og samme hytte. 

Du skriver at leverandøren, les Insignia planlegger. Hva planlegges? Er det oppdatering av I-Pace sin ombordlader, slik at den kan lades like raskt som Tesla? Vet du når bilen kan oppdateres? Please svar enkelt så jeg forstår.

---------------------------------------------------
Jaguar I-Pace, Oktober 2018
Tesla model X P100D, Oktober 2017

Leaf, September 2017, Solgt
Tesla model X Signatur P90D, 2016, Solgt
BMW X5, August 2015, Solgt
BMW X3, Juni 2015, Solgt
Porsche Cayenne, juni 2014, Solgt

Reservert 2 x Model 3, 31.03.2016
Reservert Porsche Taycan, 20.04.2018
3 x Tesla CT i bestilling
Tesla Model YP, Hvit Desember 2022
Tesla Model YLR, September 2022 Solgt
Tesla Model YLR, August 2022 Solgt
Tesla Model 3, Februar 2019. Solgt
Tesla Model 3, Mars 2019. Solgt
Tesla Model X P100D, Oktober 2017. Solgt
Jaguar I-Pace, Oktober 2018, Solgt
Leaf, September 2017, Solgt
Tesla Model X Signatur P90D, August 2016, Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA