Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading.

Startet av buylove, lørdag 10. mars 2018, klokken 22:27

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: Tellus på lørdag 10. mars 2018, klokken 23:14
Den ulempen gjelder jo kun de få som har 400 v anlegg hjemme. Noe de fleste ikke har.
Den valgte løsningen gir ulemper med 230V anlegg også. Mange nettleverandører krever søknad over 20A, og noen kan også få en utfordring med å ha en så stor last på én av fasene inn til huset. F.eks. nye e-Golf og de fleste Teslaer kan fordele lasten sin på alle tre fasene i 230V anlegg også. En får da noe raskere lading og bedre fordeling mellom fasene.

geear

Sitat fra: buylove på lørdag 10. mars 2018, klokken 22:59
Hei!

Takk for svar. Det var oppløftende, jeg kjører veldig mye mellom Oslo og Vågå.

TS.
Husk bare at du mest sannsynlig vil stå i samme ladekøen som andre CCS-biler (og evt. chademo der de har uttak til begge) på utfartsdagene.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: gr på mandag 12. mars 2018, klokken 08:45F.eks. nye e-Golf og de fleste Teslaer kan fordele lasten sin på alle tre fasene i 230V anlegg også. En får da noe raskere lading og bedre fordeling mellom fasene.
Eneste måte å fordele på alle tre fasene er med trafo. Men man kan fordele på to faser med e-golf og Tesla.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

S.S

Nå er jeg ikke sikker på hvordan de nye Teslaene er satt opp, men på de med 11/22 kW ladere, er det ingen forskjell kontra Jaguar i et 230 V system.
Kun enfas lading.
I et 400 V system, derimot, har Teslaen en kjempefordel, med 16 A får Tesla 11 kW (3x3.6 kW) , Jaguaren får kun 3.6, uansett, da den bare har 1 lader, teslaen har 3 «separate».
Jaguaren MÅ ha 32 A for å få 7 kW, gjør ingen forskjell om det er 230 eller 400V.

Espen Hugaas Andersen

Tesla/e-Golf kan få ca 4,2 kW med tofaselading, der en Jaguar (trolig) bare vil få 3,6 kW. Ikke en enorm forskjell, men ikke helt ubetydelig heller.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

buylove

Hei!

Har sjekket med hotellet jeg vanligvis bruker og de har 32A Tesla ladere som andre merker også kan bruke i tillegg har de 32A Type 2 ladere så til mitt vanlige bruk så skulle Jaguaren fungere bra men den vil vel lade senere om jeg må lade på en 50kW Chademo lader kontra Teslaens super charger, så det blir minuset når det gjelder lading.

TS.
2013 Model S 85
Citroen CX Prestige Turbo - Citroen CX GTI Turbo
Citroen Dsuper5 -  Citroen AMI Super etc.

Øyvind.h

#36
Dagens CCS/CHAdeMO nettverk er i all hovedsak 50kW (av noen hundre ladere er vel toppen 2-3-4 stk mer enn 50kW).

Fra disse kan du regne med en snitteffekt på 40-45kW. Dvs ca dobbel ladetid ift hva du erfaringsmessig har på Supercharger.
Sårbarheten med få ladere på hver plass ville jeg neste 1-2 årene ansett som et større problem enn halvert ladeeffekt.
Operatør i det kommersielle ladenettverket er ute i media nå og advarer mot å velge for lite batteri da de ikke vil skalere for ekstremt hurtiglader-behov.
Men det gjelder i vesentlig grad Tesla også. Køer vil oppstå på supercharger utfartsdager. Tipset er å velge så stort batteri at hurtigladerbehovet inntreffer sjeldent, og velg ladestasjoner som er så store at selv med flere biler i kø går det kjapt pga kjapp sirkulasjon av plassene.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 12. mars 2018, klokken 08:52
Sitat fra: gr på mandag 12. mars 2018, klokken 08:45F.eks. nye e-Golf og de fleste Teslaer kan fordele lasten sin på alle tre fasene i 230V anlegg også. En får da noe raskere lading og bedre fordeling mellom fasene.
Eneste måte å fordele på alle tre fasene er med trafo. Men man kan fordele på to faser med e-golf og Tesla.
Når e-Golf og Tesla trekker "2-fas" så bruker de alle tre faselederne i 230V anlegg, som i motsetning til i et 400V anlegg ikke har N-leder...

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: gr på mandag 12. mars 2018, klokken 13:59Når e-Golf og Tesla trekker "2-fas" så bruker de alle tre faselederne i 230V anlegg, som i motsetning til i et 400V anlegg ikke har N-leder...
Ja, men bare to av fasene belastes.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Vannkraft

#39
Denne tråden dreier seg om lading av den nye Jaguar I-Pace. Jeg synes kanskje at Tesla folket ødelegger intensjonen til trådstarter - er jeg den eneste? Henstiller ydmykt til at vi holder oss til tema.

Lading av I-Pace er vel ikke veldig komplisert. Den har 7kw "ombord" lader og kan ikke utnytte 400V 3-fas eller den litt spesielle varianten 230V 2-fas som benyttes av Tesla og eGolf og som gir 8,ettellerannetkw.

For å kunne lade med maksimal utnyttelse av ombord-laderen trenger I-Pace en 30A 1-fas kurs. (eller er det 32A?) Det er det vel ikke alle type-2 ladekontakter som tilbyr?

En I-Pace kan ved "overnatten" lading lade med 2.3Kw på en standard 10A kurs, og opp mot 7KW hvis man har en type 2 ladestasjon som kan levere nok effekt, om det holder for hjemreisen får hver enkelt vurdere.

Hvorvidt man kan hente 7kw ut av en vanlig Telsa Home Charger mener jeg er avhengig av hvordan laderen er koblet.


Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Vannkraft på mandag 12. mars 2018, klokken 20:33En I-Pace kan ved "overnatten" lading lade med 2.3Kw på en standard 10A kurs,
Det er i så fall en lang natt. Omkring 44 timer på 0-100%.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

HelectriC

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 12. mars 2018, klokken 20:52
Sitat fra: Vannkraft på mandag 12. mars 2018, klokken 20:33En I-Pace kan ved "overnatten" lading lade med 2.3Kw på en standard 10A kurs,
Det er i så fall en lang natt. Omkring 44 timer på 0-100%.

Er ikke det sånn cirka lengden på en natt vintertid i dette land da ;)
ioniq 5

geear

Sitat fra: Vannkraft på mandag 12. mars 2018, klokken 20:33
Denne tråden dreier seg om lading av den nye Jaguar I-Pace. Jeg synes kanskje at Tesla folket ødelegger intensjonen til trådstarter - er jeg den eneste? Henstiller ydmykt til at vi holder oss til tema.
Er vel like mye VW-folket som "ødelegger" tråden i så fall? VW har som nevnt også skjønt problemet med kun 1-faslader og oppgradert laderen fra 1. gen e-Golf til facelift.

Nå er det jo sånn at tråden er startet av en Tesla-eier som har lyst på i-Pace, og da vil jeg anta at det i høyeste grad er i hans interesse å belyse hvilke forskjeller han vil oppleve fra sin Model S til Jaguaren, og da er vel ikke ditt innlegg noe mer relevant enn de andre her inne?

Man kan klage så mye man vil over Tesla-preik her inne, men det bør ikke være til noens overraskelse at Jaguaren vil bli sammenlignet med eksisterende biler på markedet, og mange av dagens Tesla-eiere er potensielle Jaguar-kjøpere som vil sammenligne.

buylove

Hei!

Takker for mye informasjon men for og få en konklusjon her så har jeg oppfattet det slik at med hotellets ladere som er 32A 400V så skal i-Pacen kunne lades fra 0 til maks på ca. 14 timer? Som sagt tidligere så har jeg fått opplyst at Tesla laderen der er 32A og kan brukes av andre merker en Tesla. Type 2 laderene der er og 32A så da skal det vel være to alternativer til og få ladet på ca. 14 timer?
For meg er det faktisk bra med litt sammenligning med Teslaen da det er den jeg er kjent med fra før.

TS.
2013 Model S 85
Citroen CX Prestige Turbo - Citroen CX GTI Turbo
Citroen Dsuper5 -  Citroen AMI Super etc.

S.S

Stemmer nok bra, siden den lader med 6-7 kW (litt tap). Men du parkerer vel aldri på 0, så stort sett maks 12 t for fullading.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA