Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading.

Startet av buylove, lørdag 10. mars 2018, klokken 22:27

« forrige - neste »

Orbit

80% gjelder en del biler, men langt fra alle. Tror Ioniq holder 50kW lenger enn det, og vet av egen erfaring at i3 ikke slakker av før 89%. Kommende e-tron er allerede målt til å klare 50kW helt til 98%!

Sitat fra: https://support.fastned.nl/hc/en-gb/articles/360000815988-Charging-with-an-Audi-e-tron-QuattroAt a 175 kW charger the charge speed will slowly drop as of 80%. At a 50 kW charger this happens only at 98%.

Så det skaper etterhvert mer forvirring enn oppklaring å gi bastante generelle laderegler - Trust me, I know what I'm charging... 8)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Nordlands

Men her snakker vi da om I-Pace, og den går under 50 kW rundt 80-85 %.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

jkirkebo

#107
Sitat fra: Orbit på søndag 11. november 2018, klokken 22:48
80% gjelder en del biler, men langt fra alle. Tror Ioniq holder 50kW lenger enn det, og vet av egen erfaring at i3 ikke slakker av før 89%. Kommende e-tron er allerede målt til å klare 50kW helt til 98%!

Og den elbilen det er flest av på norske veier, Leaf 24kWh, begynner å slakke av før den når 50% ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

geear

Vet ikke hvor flott det er med 50kW til 98% på e-Tron altså. Klarer ikke forstå annet enn at det må tyde på stor buffer i topp, så da er spørsmålet hvor mye av batteripakken man faktisk får lov til å bruke. Ligger det 5kWh i topp så hadde det vært kjekkere å ha tilgang på de for langtur noen ganger i året, og heller hatt ladegrense til 80-90% i det daglige. Jeg ser iallfall på det som bedre å lade de siste kWhene sakte enn å ikke få tilgang til de i det hele tatt - for å kunne skryte av høy ladefart, når det egentlig er langt fra fullading...

Taben

Hei. Når faktisk rekkevidde nå er 270 km ved 4 plussgrader, så må en av og til lade til nesten fullt batteri. Ja, og det tar ca 2 timer på såkalt tilgjengelige hurtigladere.

Håper og tror på faktisk rekkevidde på 230-240 km rekkevidde når det blir ennå kaldere i været. er kanskje litt overpositiv der.

Ja, bilen oppleves helt lik på rekkevidde som Model X75. Ja og de aller fleste er fornøyd med denne rekkevidden. 

Utifra mine forventninger ble jeg forespeilet 100kW hurtigladere og tenkte ikke noe mer utover det, men opplevelsen er 50kW sakteladere. Utifra tester var mine forventninger ca100 km mer faktisk rekkevidde, tenkte heller ikke mer utover det. Opplevelsen er at mange på forumet skal se og prøve å forsvare sine kjøp med formler og ønskede utregninger som er litt langt fra det bilen kan oppnå med en en normal aktiv kjørestil som denne bilen fortjener. 

Jeg venter ikke på at vinden skal avta, venter heller ikke på varmere vær, ligger heller ikke oppi baken på en trailer, kjører ikke under fartsgrense for å spare strøm, kjører ikke bare nedoverbakker, må nok av og til kjøre oppover også, kjører ikke på spareprogram, bruker også varmeapparat, klima og musikkanlegg. Ellers har jeg en normal aktiv kjørestil og jeg elsker I-Pace, det er en fin kjøreopplevelse bak rattet, jeg digger å kjøre denne bilen. Bilen kjøres som om det er en hvilken som helst tysk fossilbil.

For min familie er I-Pace er super bil nr2 og vi er fornøyde med I-Pace. Bilen blir nok ikke brukt mye til lange turer til vinteren. Drømmen, ønsket og forventningene var der. Bortsett fra rekkevidde og ladetid er drømmen oppnådd. 


---------------------------------------------------
Jaguar I-Pace, Oktober 2018
Tesla model X P100D, Oktober 2017

Leaf, September 2017, Solgt
Tesla model X Signatur P90D, 2016, Solgt
BMW X5, August 2015, Solgt
BMW X3, Juni 2015, Solgt
Porsche Cayenne, juni 2014, Solgt

Reservert 2 x Model 3, 31.03.2016
Reservert Porsche Taycan, 20.04.2018

3 x Tesla CT i bestilling
Tesla Model YP, Hvit Desember 2022
Tesla Model YLR, September 2022 Solgt
Tesla Model YLR, August 2022 Solgt
Tesla Model 3, Februar 2019. Solgt
Tesla Model 3, Mars 2019. Solgt
Tesla Model X P100D, Oktober 2017. Solgt
Jaguar I-Pace, Oktober 2018, Solgt
Leaf, September 2017, Solgt
Tesla Model X Signatur P90D, August 2016, Solgt

Orbit

Sitat fra: gr på mandag 12. november 2018, klokken 08:53
Klarer ikke forstå annet enn at det må tyde på stor buffer i topp, så da er spørsmålet hvor mye av batteripakken man faktisk får lov til å bruke.
Litt avsporing (beklager det), men Audi har lagt inn 12% buffer over+under med ukjent fordeling. 88% er tilgjengelig, dvs 83.6kWh, i følge en fra utviklingsteamet for e-tron (som man vel må forvente har fakta på bordet, se 23 min ut i videoen dersom lenken mister starttidspunktet):

https://www.youtube.com/watch?v=iTafcrLYxj0&t=1365
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

daktari

Buffer i topp altså - hvor mye, og hvor mye utnyttbart har vi egentlig? Jeg forsøker å følge opp. Men merk, ikke "Excessive" degradering, men åpenbart degradering?

Meg:
"We need an update to the battery management system to be able to set a max State of Charge (SOC) limit when charging. Charging any Lithium battery to 100% will degrade the capacity rapidly and is not recommended. At the moment, the I-pace will charge itself to SOC 100, and one can not set the optimal 50-70% SOC in the car or in the Jaguar Remote App.
Potentially, if not a fix is delivered fast, Jaguar must compensate early owners with a battery replacement because of excessive degradation of battery capacity.  At the app store, there is a picture of ""setting the charge limit"", so I guess someone has already thought of this? If so, please inform users of your software improvement plans.

Another issue is the lacking ability to adjust charging speed from the car or the app. A lot of charging stations and domestic sockets have limitations to the effect they can deliver, but the in car charger will always try to pull maximum power. This is a potential danger, and can also black out a whole house where the power supply is limited. the huge battery require a lot of power, and owners will also charge slow in high cost periods and increase speed in low cost periods.
Thanks for you patience."

Jaguar Land Rover Customer Relations Specialist, European Importer Region:
"After checking with our engineers and product department, let us explain the below points:

Point 1. Charging to 100% indicated status is NOT excessively damaging to our battery and charging management system.  We have developed and tested significantly our battery and management system and are confident in the ability to meet / exceed our warranty criteria (which matches industry leaders).  It should be noted that we do have contingency capacity above and beyond the communicated 100% "Usable" state of charge.

Point 2.  There is no need to adjust the power of a charging supply to our vehicles, if a correctly installed electrical supply is used there is no risk to safety, and we recommend the usage of wallboxes. I-PACE charging sessions can be programmed "



Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Svar på oppfølgende spørsmål om konkret hvor stor bufferen var på topp, og hva som var utnyttbart, var  svada kopiert fra reklamene på nett.

Uansett, den bufferen er liten, det var merkbart da jeg dro med fulladet og prekondisjonert  bil og regenerering var i praksis mindre enn i low.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Stikkkontakt

Sitat fra: daktari på søndag 18. november 2018, klokken 14:39

Uansett, den bufferen er liten, det var merkbart da jeg dro med fulladet og prekondisjonert  bil og regenerering var i praksis mindre enn i low.

Nå er det vel slik at regenereringen er lav på 100% indikert SOC fordi Jaguar ikke vil at man skal kunne fylle batteriet til mer enn 100% SOC? Begrenset regenerering er ihvertfall ikke noe bevis for hvor stor eller liten bufferen er.
For øvrig får man maks regenerering først når SOC er 90%.

Tellus

At bufferet er lite sier eg selv i og med at det er ca 5% total buffer som skal fordeles oppe og nede.
Blir litt oppgitt når Jaguar svarer på denne måte. Jada, hvis jeg lader til 100% hver dag så har jeg sikkert 70% igjen når garantien utløper, men de fleste er jo interessert i å ha mest mulig igjen. Hvis man med å lade stort sett til 80-90% kan sitte igjen med kanskje 87% etter 7 år istedet for 72% så er jo det svært verdifullt for eieren.

Jeg kommer i hvert fall bare til å lade ved behov og til 100% kun når jeg trenger å starte med fullt batteri. Jaguar kan gjøre dette enkelt eller vanskelig for meg.

daktari

Sitat fra: Stikkkontakt på søndag 18. november 2018, klokken 14:56
Sitat fra: daktari på søndag 18. november 2018, klokken 14:39

Uansett, den bufferen er liten, det var merkbart da jeg dro med fulladet og prekondisjonert  bil og regenerering var i praksis mindre enn i low.

Nå er det vel slik at regenereringen er lav på 100% indikert SOC fordi Jaguar ikke vil at man skal kunne fylle batteriet til mer enn 100% SOC? Begrenset regenerering er ihvertfall ikke noe bevis for hvor stor eller liten bufferen er.
For øvrig får man maks regenerering først når SOC er 90%.
De kunne valgt full regenerering opptil ekte 100 ble nådd. Det vil uansett ikke skade batteriet siden det vil vare ganske kort. Lengste bakkene i verden er vel Pikes peak og alpene. Men enig med deg at bilen ikke er smart nok til å ha 2 100%er å vise frem.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Tellus

Sitat fra: daktari på søndag 18. november 2018, klokken 17:31
De kunne valgt full regenerering opptil ekte 100 ble nådd. Det vil uansett ikke skade batteriet siden det vil vare ganske kort. Lengste bakkene i verden er vel Pikes peak og alpene. Men enig med deg at bilen ikke er smart nok til å ha 2 100%er å vise frem.

Er ikke så sikker på dette. Full regen på I-Pace er vel i området 100kW. Batteriet har ikke godt av dette ved nært 100% SOC. Det er grunnen til at ladestrømmen faller når SOC begynner å bli høy. En annet moment er vel at ladespenningen begrenser ladestrømmen og dermed effekten. Hvis du skulle ha 100 kW regen ved 99.9% SOC så måtte du ha en ganske høy spenning vil jeg tro. Neppe bra for batteriet.

Stikkkontakt

Sitat fra: Tellus på søndag 18. november 2018, klokken 18:05
Sitat fra: daktari på søndag 18. november 2018, klokken 17:31
De kunne valgt full regenerering opptil ekte 100 ble nådd. Det vil uansett ikke skade batteriet siden det vil vare ganske kort. Lengste bakkene i verden er vel Pikes peak og alpene. Men enig med deg at bilen ikke er smart nok til å ha 2 100%er å vise frem.

Er ikke så sikker på dette. Full regen på I-Pace er vel i området 100kW.

150kw. Ellers er det du skriver riktig.

Tellus

#118
Her er en mulig løsning for de av oss som har 3-fase TN nett. Den skal kunne konvertere 3-fase 16A til rundt 8kW står det å lese. Jaguar har testet og godkjent løsningen står det også å lese.

https://www.snelautoladen.nl/product/8kw-magnum-smart-charger-type-2/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA