Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading.

Startet av buylove, lørdag 10. mars 2018, klokken 22:27

« forrige - neste »

buylove

Som jeg skrev i en annen tråd så klør jeg i fingrene etter og bestille en Jaguar ipace men hvordan er det med ladning? Jeg snakket med en hos Jaguar men han hadde ikke peiling på hva han snakket om. Det eneste jeg fikk ut av han var at den kunne lade på type 2 ladere og opp til 100kw. Den eneste grunnen til at jeg ikke har bestilt ennå er at slik jeg ser det så har Tesla mye bedre/raskere lade muligheter per dags dato. Utenom Teslas ladere så finnes det vel knapt ladere på mer en 50kW i norge ennå og da betyr det at jeg vil bruke mer tid på og lade ipace en en Tesla.

TS.
2013 Model S 85
Citroen CX Prestige Turbo - Citroen CX GTI Turbo
Citroen Dsuper5 -  Citroen AMI Super etc.

Tellus

De første Ionity ladestasjone e blir bygget i år. Disse har 150 kW ladere. Innen utgangen av året skal de dekke hovedveiene mellom Oslo og de andre 3 store norske byene.

Bor du i Sør-Norge så vil du kunne ha glede av disse allerede fra den dagen du henter bilen

buylove

Hei!

Takk for svar. Det var oppløftende, jeg kjører veldig mye mellom Oslo og Vågå.

TS.
2013 Model S 85
Citroen CX Prestige Turbo - Citroen CX GTI Turbo
Citroen Dsuper5 -  Citroen AMI Super etc.

Mao

Kjører du ofte på langtur er nok Tesla sitt ladenettverk en stor fordel ennå en god stund ja.
For min del som ikke har veldig mange langturer i året, og aldri over 50 mil pr. dag, spiller det i praksis ikke så stor rolle. Starter man med fullt batteri trenger man uansett ikke lade lenge underveis i løpet av 50 mil.

Da er det etter mitt syn en MYE større ulempe at I-Pace ikke støtter 3-fase AC-lading. Det tar tid å fylle et stort batteri når du max henter ut 3,7 kW (16A), eller 7,4 kW om du er så heldig å ha tilgang til 32A....
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

Tellus

Den ulempen gjelder jo kun de få som har 400 v anlegg hjemme. Noe de fleste ikke har.

buylove

Jeg har tilgang til 32A hjemme men har nesten ikke ladet med mer en 16A så lenge jeg har hatt Teslaen (85 kWh batteri fra 2013) men er enig i at det burde den hatt. Teslaen kan heller ikke lade på 3. fas 230V men den kan utnytte 3-fas 400V om jeg ikke husker feil. For meg er det ikke noe problem, det er langkjøringen som betyr mest her, kjører mye mellom Oslo og Vågå.(33 mil).

TS.
2013 Model S 85
Citroen CX Prestige Turbo - Citroen CX GTI Turbo
Citroen Dsuper5 -  Citroen AMI Super etc.

buylove

Sitat fra: Tellus på lørdag 10. mars 2018, klokken 23:14
Den ulempen gjelder jo kun de få som har 400 v anlegg hjemme. Noe de fleste ikke har.

Mener du at det en kan lade på 3-fas 230V??
2013 Model S 85
Citroen CX Prestige Turbo - Citroen CX GTI Turbo
Citroen Dsuper5 -  Citroen AMI Super etc.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: buylove på lørdag 10. mars 2018, klokken 23:17Mener du at det en kan lade på 3-fas 230V??
Den kan ikke lade på 230V trefase. Ingen masseproduserte elbiler kan det.

Poenget var vel at om man ikke har 400V hjemme, så er Tesla og Jaguar likeverdig, i og med at maks lading er 230V 32A enfase. (Dette stemmer ikke 100%, men man trenger ikke rote seg bort i detaljene.)

En annen ulempe som Tellus ikke nevner er at offentlig lading er tregere. Det er ikke uvanlig å finne f.eks 400V 16A trefase 11 kW ladepunkter ved hoteller, osv. Og om man da skal lade over natten, så vil en X100D få fullt batteri på ca 10 timer, mens en i-Pace får fullt batteri på ca 28 timer. (Dette kan reduseres til ca 14 timer om man finner ladepunkt som støtter enten 230V 32A enfase eller 400V 32A trefase.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

daktari

Bra forklaring fra Espen.

Vil bare legge til at på Oslo-Vågå vil det holde med kun 1 lading et sted mellom Øyer/Otta både med Jag og de fleste Teslaene.
Forutsetning da er ganske fulladet ved start og lademulighet på destinasjon.

Vi lader vår S90D på Sjusjøen med 13A, ca 3kW.  20 mil fra bosted. Det tar helga å fylle opp igjen til 80%, men overhodet ikke noe problem på tross av småturer i butikk og alpinbakke.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Counterpointer

På 33 mil så skal vel både de fleste Teslaene og Jaguar klare seg UTEN lading. Det vil selv nå på vinter klare seg med en kort ladestopp på Ae på denne strekningen, hvis en holder seg til fartsgrensene.
På sommerføre bør alle klare det lett.

daktari

Nja, jeg bruker ca 3kWh/mil med skiboks nå på vinteren.
På sommeren ned under 2 kWh/mil.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Espen Hugaas Andersen

Siden jeg byttet til vinterdekk har jeg brukt 270 Wh/km med X100D. Og på langturene med lite motorvei er jeg nede omkring 250 Wh/km. Det tilsier en rekkevidde i området 363-392 km. Den kan klare turen uten lading.

Med 5% lavere forbruk vil X75D ha 280-302 km. Den trenger lading.

På sommeren vil X75D også klare turen uten lading.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

buylove

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 10. mars 2018, klokken 23:29
Sitat fra: buylove på lørdag 10. mars 2018, klokken 23:17Mener du at det en kan lade på 3-fas 230V??
Den kan ikke lade på 230V trefase. Ingen masseproduserte elbiler kan det.

Poenget var vel at om man ikke har 400V hjemme, så er Tesla og Jaguar likeverdig, i og med at maks lading er 230V 32A enfase. (Dette stemmer ikke 100%, men man trenger ikke rote seg bort i detaljene.)

En annen ulempe som Tellus ikke nevner er at offentlig lading er tregere. Det er ikke uvanlig å finne f.eks 400V 16A trefase 11 kW ladepunkter ved hoteller, osv. Og om man da skal lade over natten, så vil en X100D få fullt batteri på ca 10 timer, mens en i-Pace får fullt batteri på ca 28 timer. (Dette kan reduseres til ca 14 timer om man finner ladepunkt som støtter enten 230V 32A enfase eller 400V 32A trefase.)

Dette er dårlig nytt, jeg lader Teslaen på hotellets Tesla lader og lader den opp over natten men dette betyr at jeg ikke greier det med Jaguaren. Når jeg er i Oslo så kjører jeg en del rundt for og få utført det jeg skal og er avhengig av og få ladet bilen opp over natten. Kan jeg lade Jaguaren på hotellets Tesla lader, den har jo type 2 kontakt? Mener jeg har sett andre merker benytte dem.

TS.
2013 Model S 85
Citroen CX Prestige Turbo - Citroen CX GTI Turbo
Citroen Dsuper5 -  Citroen AMI Super etc.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: buylove på søndag 11. mars 2018, klokken 09:20Dette er dårlig nytt, jeg lader Teslaen på hotellets Tesla lader og lader den opp over natten men dette betyr at jeg ikke greier det med Jaguaren. Når jeg er i Oslo så kjører jeg en del rundt for og få utført det jeg skal og er avhengig av og få ladet bilen opp over natten. Kan jeg lade Jaguaren på hotellets Tesla lader, den har jo type 2 kontakt? Mener jeg har sett andre merker benytte dem.
Det skal gå fint å lade andre biler med Type 2. Men akkurat hvor lang tid det vil ta kommer an på kursen. I beste fall vil en Tesla og en Jaguar lade like raskt (f.eks 230V 32A enfase), i verste fall vil en Tesla lade betydelig raskere.

Vet du om du har enkellader eller dobbelader på Teslaen? Dette gir henholdsvis maks 11 kW og maks 22 kW.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Er det "Nordre Ekre Gardshotell og restaurant"? Der er det 1 stk 3,7 kW Type 2 og 2 stk Type 2 11 kW Tesla ladere. Det raskeste man kan lade en Jaguar er da 0-100% på 28 timer, mens en S85 med 70 kWh tilgjengelig kan lades på ca 7 timer.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA