Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaring med e-pedal og pro-pilot (et innlegg helt fri for rekkeviddeangst)

Startet av AQN, lørdag 10. mars 2018, klokken 21:28

« forrige - neste »

AQN

Håper å få min leaf før påske. Mesteparten av min kjøring kommer til å være Oslo-kjøring og det finnes utallige innlegg om rekkevidde og SOC så jeg lurer på om noen har gode/dårlige erfaringer fra bykjøring. Jeg prøvde så vidt e-pedal og pro-pilot under prøvekjøring. E-pedalen syntes jeg da virket veldig bra; lett å venne seg til og nyttig inn mot rundkjøringer (kom ikke over noen lyskryss). Testet den også in en litt bratt bakke og den stoppet fint oppover og nesten med en gang nedover. Pro-piloten syntes jeg fungerte veldig bra som adaptiv cruise-kontroll og delvis som filholder. Turen gikk opp E6 fra Alna til Olavsgård så ikke allverden med utprøving.

Hører gjerne om andre + og - minus med bykjøring i nye leaf også.  :)

Joltus

Har kun prøvekjørt bilen en halv time.

Setter meg inn og skrur på e-pedal. Inn i første krysset er det nesten magisk.... Den funker så enormt bra.

Peraeile

Kjørte en acenta så den hadde ikke pro pilot. E-pedal var helt fantastisk

Joltus

D er minst regen. B er mest. E-pedal bruker både regen og bremsene for å gjøre jobben sin.

elektrolux

Er det noe jeg ikke fikk med meg da jeg prøvde e-pedal funksjonen?

Legger ikke skjul på at jeg er alt for Autoseiling, men liker godt å sette e-Up i B som da gir kraftig regenerering omtrent ned til 0 km/t. Blir en slags en-pedals kjøring bare uten full stopp.

På nye Leaf oppleves e-pedalen omtrent lik ut. Riktignok med full stopp på flat vei, men med en liten nedoverbakke stoppet ikke bilen.

Med andre ord, ville jeg likt nye Leaf enda bedre om den i tillegg til e-pedal hadde fjernet det lille som er av regen når e-Pedal ikke er aktivert. 
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Joltus


Bjoris

Hele poenget med e-pedal er at den stopper helt og blir stående så om dette ikke skjedde var det noe feil eller kanskje den ikke var aktivert?

Pneg

Sitat fra: Joltus på søndag 11. mars 2018, klokken 07:18
Stoppet den ikke i nedoverbakke?

Det gjorde definitivt den eg testet.

Ja den stopper helt greit opp også i nedoverbakke.
For og nevne pro pilot så sliter den kraftig slik som veiene ser ut i og rundt Oslo nå.. vingler, piper og leter etter bedre veimerking. Kan se ut som den vil ha tydelig veimerking. men slik er sikkert systemet. Er kanskje mulig og skru av Lane Controll og ha vanlig cruise control hvor den slipper og lete etter hvite striper?

Ellers så leter jeg etter en måte og lagre de menyene som jeg liker best. Om det går da? Ellers så blir det litt irriterende trykking hver gang man starter opp.

Total inntrykket mitt nå etter og ha hatt bilen snart i to uker er utrolig bra. Veldig fornøyd med setene, savner hverken teloskop ratt eller regulerbart armlene ;) Dette er tross allt en billig bil.

Ellers så savner jeg en ordliste for forkortelser og begrep i for meg og sikkert mange andre ferskinger  i denne EV verden.... man skal være litt over middels interessert for og henge med :)

E-tron Fast Track (Solgt)
E-tron Advaced Sport 2020
2018 Leaf til salgs

Joltus

Pro pilot har flere nivåer ja. Du kan velge kun vanlig Acc uten lane Assist.

Lurer på om det gjøres ved å trykke på den blå knappen flere ganger...?

Peraeile

Så i en video at du kan velge i menyene hva du vil ha på som standard


Bjoris

Sitat fra: Pneg på søndag 11. mars 2018, klokken 09:33
Sitat fra: Joltus på søndag 11. mars 2018, klokken 07:18
Stoppet den ikke i nedoverbakke?

Det gjorde definitivt den eg testet.

Ja den stopper helt greit opp også i nedoverbakke.
For og nevne pro pilot så sliter den kraftig slik som veiene ser ut i og rundt Oslo nå.. vingler, piper og leter etter bedre veimerking. Kan se ut som den vil ha tydelig veimerking. men slik er sikkert systemet. Er kanskje mulig og skru av Lane Controll og ha vanlig cruise control hvor den slipper og lete etter hvite striper?

Ellers så leter jeg etter en måte og lagre de menyene som jeg liker best. Om det går da? Ellers så blir det litt irriterende trykking hver gang man starter opp.

Total inntrykket mitt nå etter og ha hatt bilen snart i to uker er utrolig bra. Veldig fornøyd med setene, savner hverken teloskop ratt eller regulerbart armlene ;) Dette er tross allt en billig bil.

Ellers så savner jeg en ordliste for forkortelser og begrep i for meg og sikkert mange andre ferskinger  i denne EV verden.... man skal være litt over middels interessert for og henge med :)

Hvis det er noen trøst så sliter også Tesla veldig om stripene er dårlige. Pt er alle system ganske avhengig av god merking

EV-FTW

Propilot, leser denne skiltene , og justerer farten etter hva fartsgrensen er?
Hva med adaptiv cruisekontroll, gjør denne det?

Eller må man passe på dette selv?
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

AQN

Sitat fra: Øystein K på mandag 12. mars 2018, klokken 13:20
Propilot, leser denne skiltene , og justerer farten etter hva fartsgrensen er?
Hva med adaptiv cruisekontroll, gjør denne det?

Eller må man passe på dette selv?

Synser litt ut fra jeg mener å ha sett/lest (venter fortsatt på bil). Kameraet som sitter på frontruten leser skilt og viser vel dette i displayet, men jeg tror ikke den overstyrer farten du har satt adaptiv cruisekontroll til.

Joltus


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA