Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kompensasjon ved forsinkelser - erfaringer fra brukerne?

Startet av rasjon, onsdag 09. januar 2019, klokken 11:15

« forrige - neste »

rasjon

Juridisk virker det ikke som man har krav på noe annet enn å kunne heve kjøpet, noe man naturligvis ikke kommer til å gjøre.

Men, hvilke erfaringer har de som har mottatt bilene med dette? Gir de ulike forhandlerene allikevel plaster på såret i form av rabattert tilleggsutstyr, tilgang på lånebiler eller prisavslag?

ruslebiff

Regulert i forbrukerkjøpsloven. Man kan blant annet kreve erstatning for tap man lider som følge av manglende levering.


§ 19.Forbrukerens krav ved forsinkelse
Dersom tingen ikke blir levert eller blir levert for sent og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side (forsinkelse), kan forbrukeren

a) holde kjøpesummen tilbake etter § 20
b) kreve oppfyllelse etter § 21
c) kreve heving etter § 23
d) kreve erstatning etter § 24.

chargedup

Ifølge facebook er det noen som har fått rimelig (altså nesten gratis) leie/lease av bil pga forsinkelse. Dette gjelder slik jeg har forstått det kun noen få som bestilte de første dagene (det var mulig) og ikke får bilen sin før 2019.

Ettersom leveringstid ikke står skrevet i noens kontrakter (som jeg vet om) og man kun har fått antagelser fra selgere om når bilen skal komme, tipper jeg det dessverre kun kommer an på hvor hyggelig forhandler er.
Det eneste du evt kan vise til er det Jaguar Norge har uttalt i utallige artikler fra nettavisene om at de som bestilte før da og da skulle få bilen sin i 2018. Jeg vil tro at forhandler kan være hjelpsomme dersom utsettelsen er veldig lang, men at det da lønner seg å spørre pent enn å rasle med sablene og vise til forbrukerkjøpsloven med en gang.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA