Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har jeg elendige vinterdekk?

Startet av tuslaman, lørdag 10. mars 2018, klokken 09:50

« forrige - neste »

Rolf Gjerdsjø

Med min (noe begrensede) erfaring med billig/ukjente/Kina-dekk (stryk det som ikke passer) er ikke sesong 1 den som er interessant. Det er hvordan de klarer sesong 2, 3 og eventuel 4. Det er gjerne der de virkelig store forskjellene kommer frem.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

Muffinman

Sitat fra: gigafactory på søndag 11. mars 2018, klokken 12:46
Det jeg har sett at TB har hatt å utsette på Nereus er styrefølelse, relativt høyt forbruk og at de ble urunde i noen mil etter å ha stått en natt i -36 eller noe (mulig dette skjer med alle dekk?).
Bjørn visste jo faktisk ikke om det var dekkene som var urunde, eller om dette hadde andre årsaker.

gigafactory

Ærlig talt, hva annet kan det være? Det var kraftig risting og hadde felgene plutselig vært fulle av snø så hadde det vært lett å se.

olavxxx

Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på søndag 11. mars 2018, klokken 13:08
Med min (noe begrensede) erfaring med billig/ukjente/Kina-dekk (stryk det som ikke passer) er ikke sesong 1 den som er interessant. Det er hvordan de klarer sesong 2, 3 og eventuel 4. Det er gjerne der de virkelig store forskjellene kommer frem.
Det er sant, ofte er piggdekk dårligere enn piggfri på år 2 og utover jfr. Test fra NAF.

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: olavxxx på søndag 11. mars 2018, klokken 17:39
Det er sant, ofte er piggdekk dårligere enn piggfri på år 2 og utover jfr. Test fra NAF.

Det høres ikke usannsynlig ut, uten at jeg kan støtte meg på egne erfaringer - forrige settet med piggdekk jeg hadde var i sesongen 1999/2000.  :)
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

Elbil2000

Vær så snill å kjør med piggfrie dekk. Det er så egoistisk å kjøre med piggdekk og begrunne det med at man trenger det for å komme opp den bratte kneika til hytta/hus/jobb..
Piggfrie dekk er nå så gode at de fullt ut kan erstatte piggdekk. Kjør mer defensivt hvis det er våt is.
Legg merke til alt støvet som er i luften pga piggdekk. Hvilken helseeffekt det har vet jeg ikke men det kan ikke være sunt for barn, eldre og lungesyke.
P100D

Maniac

Har noen erfaring med disse Pirelli Vinterdekk som er tilgjengelige som tilvalg ved bestilling av Model S? Er dette ekte vinterdekk eller helårs?

Lynet

Sitat fra: taxikusken på søndag 11. mars 2018, klokken 17:55
Vær så snill å kjør med piggfrie dekk. Det er så egoistisk å kjøre med piggdekk og begrunne det med at man trenger det for å komme opp den bratte kneika til hytta/hus/jobb..
Piggfrie dekk er nå så gode at de fullt ut kan erstatte piggdekk. Kjør mer defensivt hvis det er våt is.
Legg merke til alt støvet som er i luften pga piggdekk. Hvilken helseeffekt det har vet jeg ikke men det kan ikke være sunt for barn, eldre og lungesyke.

Så enig  :) :)

Ser det godt i tunnelene mellom Trondheim og Stjørdal få dager etter det er lov til å kjøre med piggdekk 1. november.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Espen Hugaas Andersen

SVV vil at folk skal fortsette å kjøre med piggdekk. https://www.tu.no/artikler/aldri-har-flere-kjort-uten-piggdekk/432476

Man trenger dermed ikke være helt anti-piggdekk. Dette reguleres best med piggdekkavgifter o.l.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

fonberg

Sitat fra: Maniac på mandag 12. mars 2018, klokken 12:28
Har noen erfaring med disse Pirelli Vinterdekk som er tilgjengelige som tilvalg ved bestilling av Model S? Er dette ekte vinterdekk eller helårs?

Dette er kontinentale vinterdekk, mye dårligere enn f.eks. Nokian, Conti og Michelin piggfri på realt vinterføre. Men tilsvarende bedre i høy fart og på våt vei om jeg ikke tar feil.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Cobos

Sitat fra: fonberg på mandag 12. mars 2018, klokken 14:21
Sitat fra: Maniac på mandag 12. mars 2018, klokken 12:28
Har noen erfaring med disse Pirelli Vinterdekk som er tilgjengelige som tilvalg ved bestilling av Model S? Er dette ekte vinterdekk eller helårs?

Dette er kontinentale vinterdekk, mye dårligere enn f.eks. Nokian, Conti og Michelin piggfri på realt vinterføre. Men tilsvarende bedre i høy fart og på våt vei om jeg ikke tar feil.
Jeg kan bekrefte at etter en tur nedover gjennom Tyskland er det et hav av forskjell på Michelin X-Ice 3 og Pirelli Sottozero. 19 toms felger og Pirelli er stabile og fine opp til ihvertfall 200km/t i rundt 0C. Ved rundt +6-7C har jeg opplevd Michelin som såpass myke at jeg er usikker på om jeg kan svinge overhodet i hastigheter rundt 130.

Pirelli'ene er dårlige på is sies det (ikke prøvd), men som helt nye er de overraskende gode på snø. Har dratt bilen opp i en snøfonn som andre biler ikke turte, men som da var ledig parkeringsplass. Knapt nok lys fra antispinn og stabilt og fint. Type 40cm høy fonn med litt ymse av is, nysnø og sammenpakket snø.
Så for kontinentet og varmere strøk i Norge burde Pirelli 3 være gode, men merk at Tesla vel selger Pirelli 2 som er mye dårligere på skikkelig vinter enn Pirelli 3. 4stk Pirelli 3 koster dog mellom 15k-18k i Oslo :(

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

JorgenM

Vinterdekk har stor betydning på TMS.

Vår bruktkjøpte P85 hadde de originale Sottozero piggfrie dekkene da vi kjøpte den. 4 år gamle på vår første vinter... Fant fort ut at de var elendige (kombinasjon av alder, slitasje og dekktype). Hjertet i halsen på snøføre og svingete veg opp til hytta. Ringte Vianor og fikk byttet til hakka 8 dagen etter. HELT annen bil. Hvis du føler deg usikker bør du kjøpe piggdekk, da slipper du i alle fall utryggheten.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Elbil fundamentalist

Tesla levere Pirelli Zotto3 kan jeg bekrefte. Vi fikk vår S75D med Zotto3 og de er sporty og gode å kjøre med. Bra på det lille vinterføret vi har kjørt på. Vi la over til Hakka8 i midten av januar og kjører resten av «kjernevinteren» på dem. Legger over til sommerdekk etter påsken.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Maniac

Takk for info, ringte i går Delivery og fikk byttet til Nokian piggfri :+1:

Nickelilltroll

Samma säljare på Megahjul som var glad i ordet "rå", lurade på mig 4 st Nereus piggfrie, oktober 2017. Gladlaxen i mig cruisade upp mot Gudbrandsdalen och när snön lagt sig fin och vit på Lillehammers gater var jag HELT färdig!!!

De satt förvisso på min Opel Ampera-e, men var ordentliga pajasdäck!!! På snöföre, dvs vita vägar eller hytteväg kom jag inte uppåt med bara EN grads mothälling!!!

På E-golfen körde jag med piggfrie R2, tipp topp! Så jag la om till dessa på Amperan, problem solved. Idag kör jag med R2 på min TMS, men blir beställning av Yokohama piggfritt nästa vinter.

Summa sumarium blir nog att på ordentligt vinterföre är märkesdäck alltid en vinnare. Ja, bråkar kanske en aning mer, men hellre det än att stå idiot-fast överallt :) Men när detta är sagt så bör man tänka på att Norge är ett långt land med olika slags vinterfören 8)
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA