Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading når strømtilførsel er lavere enn hva laderen klarer

Startet av Esykkel, torsdag 08. mars 2018, klokken 14:14

« forrige - neste »

Esykkel

Mulig dette er litt off topic.

Lurer på å lade elsykkel med solceller når jeg er på jobb. Tenker å kjøpe et solcellepanel på 100w, en mttp 12v 10a regulator og en DC til AC konverter på 300w 12v til 230v. Batteriet på sykkelen er 48v. Og laderen er 48v 2a. Altså kan den lade i underkant av 100w. Men solcellepanelet klarer vel ikke å levere 100w konstant, antagelig mellom 0w og 60w.

Det jeg lurer på er om det vil gå helt fint. Eller er det noen problemer med dette jeg bør tenker på før jeg sender bort 4000kr på noe som kan være litt moro  :P

Jeg lurer også på hva som vil skje om jeg kobler opp 2x 200w paneler og prøver på det samme med å lade elbilen. Vil 10a laderen til bilen som vanligvis trekker 2300w, da bare har mulighet for å trekke 300w dersom jeg bruker samme  konverter 12v/230v 300w. Og dersom det bare er 200w tilgjengelig fra de to 200w panelene vil det gå? Eller vil noe bli ødelagt når amperen/watt går opp og ned og langt under hva laderen kan trekke.

Jeg skjønner at å lade elbil med 300w ikke blir noen utpreget success, trenger ikke å høre at det vil ta 100 effektive timer fra 0-100%. Jeg lurer bare på hva som skjer når man har varierende watt tilgjengelig. Om det skader laderen eller om det ikke vil lade i det hele tatt, hva skjer egentlig? ;)

Det er mest det å lade batteriet på elsykkeln som hadde vært moro  ;)

jkirkebo

Sitat fra: Esykkel på torsdag 08. mars 2018, klokken 14:14
Mulig dette er litt off topic.

Lurer på å lade elsykkel med solceller når jeg er på jobb. Tenker å kjøpe et solcellepanel på 100w, en mttp 12v 10a regulator og en DC til AC konverter på 300w 12v til 230v. Batteriet på sykkelen er 48v. Og laderen er 48v 2a. Altså kan den lade i underkant av 100w. Men solcellepanelet klarer vel ikke å levere 100w konstant, antagelig mellom 0w og 60w.

Det jeg lurer på er om det vil gå helt fint. Eller er det noen problemer med dette jeg bør tenker på før jeg sender bort 4000kr på noe som kan være litt moro  :P

Jeg lurer også på hva som vil skje om jeg kobler opp 2x 200w paneler og prøver på det samme med å lade elbilen. Vil 10a laderen til bilen som vanligvis trekker 2300w, da bare har mulighet for å trekke 300w dersom jeg bruker samme  konverter 12v/230v 300w. Og dersom det bare er 200w tilgjengelig fra de to 200w panelene vil det gå? Eller vil noe bli ødelagt når amperen/watt går opp og ned og langt under hva laderen kan trekke.

Jeg skjønner at å lade elbil med 300w ikke blir noen utpreget success, trenger ikke å høre at det vil ta 100 effektive timer fra 0-100%. Jeg lurer bare på hva som skjer når man har varierende watt tilgjengelig. Om det skader laderen eller om det ikke vil lade i det hele tatt, hva skjer egentlig? ;)

Det er mest det å lade batteriet på elsykkeln som hadde vært moro  ;)

Jeg tror ikke dette vil fungere. MPPT-regulatoren er avhengig av batterispenning for å starte lading. Du får ikke liv i den bare ved å koble til panelet.

Setter du derimot et lite 12V motorsykkelbatteri imellom regulator og inverter vil det fungere fint. Jeg ville dog sett på muligheten for å bruke en 12V-48V justerbar DC-DC fremfor inverter+lader, det gir mindre tap og færre bokser. Eller enda bedre, en MPPT-regulator som kan gi 48V ut (med programmerbar maks ladespenning) koblet direkte til elsykkelbatteriet. Ulempen med sistnevnte er at du neppe finner et ferdig solcellepanel som gir høy nok spenning ut (du må ha solcellespenning over batterispenningen). Noen kan nok modifiserer slik at du kobler alle cellene i serie istedenfor 3 grupper av 20 i parallell, evt. kan man bygge selv av enkeltceller.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

bosonic

Du nevner ikke hvilke avstander det blir fra panel til regulator. Effekttapet i overføringen fra panel til "forbruker" er helt avhengig av riktig dimensjonering av kabeltverrsnitt.

Her er mitt forslag;

255W panel, 30,4 V (ved maks belastning)  pris inklusiv mva: Kr 1595,-

DC/DC omformer, 1200W 20A CC/CV Boost Converter DC 8V-60V to 12V-80V Volt Step-up Power Module pris ca Kr 133,-

Fordelen med dette oppsettet er høy spenning fra panel som gir lavt effekttap.
Benytter du 4mm2 kabel og avstanden er 10m så vil du kun få et effekttap på 5,28W ved max strøm fra panelet (8A)

DC/DC converteren stilles inn på ønsket spenning og strøm og kobles direkte inn på batteriet.
Dette forutsetter at batteriet har innebygget BMS.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA