Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bærum - Ålesund - Bærum

Startet av EasyCure, torsdag 08. mars 2018, klokken 10:38

« forrige - neste »

EasyCure

Hei,

Jeg tenker å ta en tur til Ålesund i påska, med en e-golf 190... For meg er dette nærmest som ekstremsport, ihvertfall for deler av turen ser jeg for meg noen utfordringer. Jeg setter opp noen punkter her, så hvis de som har kjørt denne ruten tidligere med samme bil ønsker å komme med innspill og erfaringer, så setter jeg stor pris på det.
Jeg har satt inn ruten i egotrip.se, og den legger opp til 70-90 km mellom ladinger, noe som er helt ok tenker jeg. Vi er to voksne, en 5-åring, en hund og noe bagasje.

Bærum - Ålesund: Den største utfordringen på dette strekket her ser ut til bli strekningen Otta - Dombås (evt Lesjaverk). Høydeforskjellen er vel på 4-500 meter, så det er vel viktig å få ladet på Otta?

Ålesund - Bærum: Her får jeg det største problemet på turen. Jeg MÅ lade på Åndalsnes, som ligger på havnivå. Neste hurtiglader ser ut til å være ved Bjorli eller Lesja. Selve strekket er ikke så langt, kanskje 70 km, men fra ca Trollvegen så er det kun motbakke, og høydeforskjellen er på ca 6-700 meter. Jeg regner med at det går greit, men hvilke marginer er det man sitter igjen med etter denne stigningen? Egotrip tar vel heller ikke med høydeforskjell i beregningen, men kun avstand?

Er der andre utfordringer her, utenom potensielt ladekø og defekte ladere?
2022 Tesla mod 3 LR
2018 Hyundai Ioniq
2015 Fiat 500e
2015 E-Golf

elekTrond

Hva mener disse to om høydemetre, aktuell totallast og energi til varmeapparat i din 190-golf?
'13 Mjau

EasyCure

Takk. Jeg skal være så ærlig å si at jeg sliter litt med å bruke disse to på en ordentlig måte. Nå har jeg ihvertfall lært å dele opp ruten for å se statistikken på utvalgte deler og ikke totalruten :)

Det ser ut til å gå greit opp de verste stigningene med god margin, men jeg mistenker at beregningene kan være litt mer optimistiske enn i virkeligheten. Jeg la inn en rute jeg kjørte for noen uker siden, og beregnet gjenværende batteri i beregningen var vesentlig høyere enn det jeg faktisk satt igjen med (2 km på GOM).

2022 Tesla mod 3 LR
2018 Hyundai Ioniq
2015 Fiat 500e
2015 E-Golf

Gordon Retriever

En gang har jeg lest på dette forumet om noen som kjørte en eGolf fra Otta til Åndalsnes uten å lade.
Jurassictest pleier å gi en ok pekepinn på hvor god margin man har på en strekning - men er ikke så nøyaktig hvis man også bruker batterikapasitet til oppvarming av kupeen.

Strekningen du betegner som det største problemet på turen, Åndalsnes - Bjorli, er en tur på ca 50 km som vanligvis er unnagjort på 40 minutter.  Så lenge du ikke får veldig utfordrende føreforhold bør dette gå bra.  Husk også at mesteparten av stigningen på turen kommer mellom Verma og fylkesgrensen - en strekning på knappe 10 km.  Her kan du knappe inn på forbruket hvis trafikkforholdene tillater at du senker farten.

Sitat fra: AreHov på torsdag 08. mars 2018, klokken 10:38Er der andre utfordringer her, utenom potensielt ladekø og defekte ladere?

Det du bør ta mest hensyn til er nok vær og trafikk:  Temperaturen i Nord-Gudbrandsdalen er ofte langt lavere enn i Romsdalen, slik at forbruket kan være varierende.  Samtidig preges veien ofte av frisk kjøring og mye trafikk, slik at det kan være vanskelig å holde ditt eget tempo.

EasyCure

Otta - Åndalsnes uten å lade er frisk satsning, det er en avstand på ca 15 mil. Det var nok under optimale vær-, føre-, og trafikkforhold, men skal vel la seg gjøre ja. Ikke noe jeg ville prøvd på med relativt full bil og temperaturer rundt 0.

Men ja, med ladestoppene som jeg legger opp til så går det nok helt fint. Det blir jomfruturen på langkjøring, så det er nok bare angsten som setter inn på forhånd :D

Takk for svaret.
2022 Tesla mod 3 LR
2018 Hyundai Ioniq
2015 Fiat 500e
2015 E-Golf

J@x

Lader du til 90% på Åndalsnes skal det være null problem til Bjorli. En kollega av meg ladet bare til vel 50% på Åndalsnes, han kom seg nesten opp på snøføre  :laugh: (måtte låne strøm en times tid på en gård rett før flata), og snøen lava ned.. På Bjorli er der vel en tidligere Arcitic Roads lader som nå driftes av BKK?
2024 Skoda Enyaq IV 85x Sportline i bestilling
2021 VW ID3 1st Plus
2021 Skoda Enyaq IV 80 Sportline (solgt 2024)
2017 VW e-Golf FL
2017 Hyundai Ioniq Electric (solgt)
2014 VW e-Golf (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA