Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny eller brukt Zoe? Pluss sikkert masse annet...

Startet av Svein_H, onsdag 07. mars 2018, klokken 18:31

« forrige - neste »

hsa77

Sitat fra: Svein_H på torsdag 08. mars 2018, klokken 20:24
Jeg ønsker ikke å være vanskelig, men hvis man bestiller en splitter ny bil i 2018 skulle det ikke være behov for å gå på finn.no og lete etter utstyr, dette burde forhandler visst om og opplyst om uten at jeg som kunde må registrere meg på et eget forum og spørre om ting jeg ikke visste at jeg burde spørre om! Hvis jeg bytter til en annen bensinbil må jeg da pinadø ikke begynne å bruke en annen type bensin som kanskje ikke finnes der jeg bor! Dette blir rett og slett for dumt, skal det virkelig være slik..?
De aller aller fleste klarer seg lenge med den 16A ladeløsningen som Renault leverer med bilen.

ZOE krever dessverre TN nett for å lade, det er jo ikke noe problem i annet enn Norge og Albania... Fordelen med laderen i ZOE er jo at den kan lade på både enfase og trefase fra 6A til 32A - det er ikke mange andre biler som har en så fleksibel ombordlader. 
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Trond.m

Ser flere i denne tråden som refererer til kampanjepris på Zoe. Ikke la dere påvirke av kampanjer som Renault har. Zoe har hatt nærmest sammenhengende kampanjer med 20-25.000 i rabatt de siste årene. At bilen framstår som rimelig er fordi det ER en BILLIG-bil, så man får vel ikke mer enn det man betaler for.

Freddy1950


Rav4_EV

Det var veistandard som var fellesnevner mellom Norge og Albania, ikke strømnett.

IT-nett finnes foruten i Norge, i Iran, Nordlige deler av Pakistan og Afganistan.

(Og noen deler av Belgia, Frankrike.)
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

pudderjagar

Å lade ein bil på einfase når den har 3fase er høl i hue så lenge du har 3fase inn i huset uansett nettype. Prisforskjellen er veldig liten men da du får igjen av høgare effekt og lavere strøm er verd investeringa.

Ein veit heller ikkje kva kraftlaget finn på med dei nye tariffane. Har høyrt at dei vil straffe større einfaseuttak.


Sitat fra: Rio på torsdag 08. mars 2018, klokken 20:31
Skal du bare lade med 16 A énfas, så holder det jo med en énfas transformator for 3,6 kW. Det er allerede 60% raskere enn 10 A.

Har man 3 x 32A med 230 V IT trefas dedikert til bilen, så kan man bruke en trefastransformator og få 3 x 16 A 400/230 V TN, dvs. 11 kW.
Det er dog usannsynlig at du behøver dette hjemme, men det avhenger av kjøremønsteret ditt.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Rio

Det vil bli dyrere med strørre effektuttak, så dyrere å lade med 11 kW enn 3,6 kW.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

hsa77

Sitat fra: Rio på fredag 09. mars 2018, klokken 09:08
Det vil bli dyrere med strørre effektuttak, så dyrere å lade med 11 kW enn 3,6 kW.
Ikke nødvendigvis, det kan faktisk bli billigere med 11kw. Når jeg kommer hjem fra jobb nå om vinteren må jeg sette bilen på lading  med en gang, da blir det 16A effekt til bilen på toppen av  matlaging, vaskemaskin, oppvaskmaskin og alt annet man finner på å bruke strøm til på ettermiddag/kveld. Hadde jeg hatt 11kw lader kunne jeg ventet med å lade bilen til natta, da er strømforbruket ellers i huset lavt - så det kan godt hende at effekttoppen hadde blitt mindre med 11kw lader! Det mest fremtidsrettede er vel å montere en intelligent 11kw lader  med måletrafo i sikringsskapet, da kan laderen skru ned ladeeffekt når resten av huset krever mye strøm.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Svein_H

Jeg har diskutert med et par forhandlere nå, og fått tilbud med både wall-box og Zaptec med CEE-plugg og Schuko-adapter, samt NoFuel-lader som alternativ til wall-boxen, så jeg har jo flere muligheter. Mest sannsynlig vil det bli wall-box på den nye kursen som CEE-kontakten ble montert på, ev. NoFuel-lader som kan plugges i CEE-kontakten så jeg slipper å fjerne den (wall-box må være fastmontert fikk jeg beskjed om).

Litt kjipt og dyrt å være etterpåklok; den jordfeilbryteren og sikringen som elektrikeren monterte koster jo flere tusen, og er inkludert med wall-box... Uansett, det er helt tydelig at Renault-forhandlerne må skjerpe seg når det gjelder info om ladesituasjonen til Zoe, dette er ikke akseptabelt!
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Rio

Ettersom CEE-kontakten er hovedsakelig til elbillading må du uansett ha jordfeilbryter type B i den.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Svein_H

Sitat fra: Rio på lørdag 10. mars 2018, klokken 10:28
Ettersom CEE-kontakten er hovedsakelig til elbillading må du uansett ha jordfeilbryter type B i den.

Joda, men det var jo en unødvendig utgift for meg så lenge både jordfeilbryter og sikring er inkludert i monteringen av Wallboxen hvis jeg gikk for den løsningen.

Har vært og prøvekjørt Zoe i dag, mulig det blir ny bil til uka hvis de gir meg en god pris på finansieringen. Avtalte at de bytter ut den originale wallboxen med en 16A Nofuel-ladeboks med CEE-plugg, så slipper jeg hvertfall å føle at pengene til elektrikeren var totalt bortkastet.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

hsa77

Sitat fra: Svein_H på lørdag 10. mars 2018, klokken 15:37
Sitat fra: Rio på lørdag 10. mars 2018, klokken 10:28
Ettersom CEE-kontakten er hovedsakelig til elbillading må du uansett ha jordfeilbryter type B i den.

Joda, men det var jo en unødvendig utgift for meg så lenge både jordfeilbryter og sikring er inkludert i monteringen av Wallboxen hvis jeg gikk for den løsningen.

Har vært og prøvekjørt Zoe i dag, mulig det blir ny bil til uka hvis de gir meg en god pris på finansieringen. Avtalte at de bytter ut den originale wallboxen med en 16A Nofuel-ladeboks med CEE-plugg, så slipper jeg hvertfall å føle at pengene til elektrikeren var totalt bortkastet.
Det er jo faktisk også en bedre løsning enn den Renault selger med ZOE som standard. Såvidt jeg forstår er trafoen på nofuel laderen kun innkoblet når bilen lader, da slipper du tomgangsstap i trafoen når bilen ikke lader, det sparer deg faktisk for en del hundrelapper i året!

I tillegg er det jo lettere å selge med en lader du kan plugge ut selv den dagen du eventuelt skal selge ZOE.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Rio

Sitat fra: Svein_H på lørdag 10. mars 2018, klokken 15:37
Sitat fra: Rio på lørdag 10. mars 2018, klokken 10:28
Ettersom CEE-kontakten er hovedsakelig til elbillading må du uansett ha jordfeilbryter type B i den.

Joda, men det var jo en unødvendig utgift for meg så lenge både jordfeilbryter og sikring er inkludert i monteringen av Wallboxen hvis jeg gikk for den løsningen.

Har vært og prøvekjørt Zoe i dag, mulig det blir ny bil til uka hvis de gir meg en god pris på finansieringen. Avtalte at de bytter ut den originale wallboxen med en 16A Nofuel-ladeboks med CEE-plugg, så slipper jeg hvertfall å føle at pengene til elektrikeren var totalt bortkastet.

Nei, jordfeilvernet skal være i sikringsskapet når du har en CEE som du bruker til elbillading. Dette fordi du (eller andre) kan koble til et ladeuttak uten jordfeilvern type B innebygget.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Svein_H

Sitat fra: Rio på lørdag 10. mars 2018, klokken 16:45
Sitat fra: Svein_H på lørdag 10. mars 2018, klokken 15:37
Sitat fra: Rio på lørdag 10. mars 2018, klokken 10:28
Ettersom CEE-kontakten er hovedsakelig til elbillading må du uansett ha jordfeilbryter type B i den.

Joda, men det var jo en unødvendig utgift for meg så lenge både jordfeilbryter og sikring er inkludert i monteringen av Wallboxen hvis jeg gikk for den løsningen.

Har vært og prøvekjørt Zoe i dag, mulig det blir ny bil til uka hvis de gir meg en god pris på finansieringen. Avtalte at de bytter ut den originale wallboxen med en 16A Nofuel-ladeboks med CEE-plugg, så slipper jeg hvertfall å føle at pengene til elektrikeren var totalt bortkastet.

Nei, jordfeilvernet skal være i sikringsskapet når du har en CEE som du bruker til elbillading. Dette fordi du (eller andre) kan koble til et ladeuttak uten jordfeilvern type B innebygget.

Vennligst les åpningsinnlegget mitt en gang til. Jeg har allerede betalt og montert jordfeilvern på denne kursen, og siden dette er inkludert ved montering av wallbox betyr det bortkastede penger for meg.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Rio

Sitat fra: Svein_H på lørdag 10. mars 2018, klokken 16:59
Sitat fra: Rio på lørdag 10. mars 2018, klokken 16:45
Sitat fra: Svein_H på lørdag 10. mars 2018, klokken 15:37
Sitat fra: Rio på lørdag 10. mars 2018, klokken 10:28
Ettersom CEE-kontakten er hovedsakelig til elbillading må du uansett ha jordfeilbryter type B i den.

Joda, men det var jo en unødvendig utgift for meg så lenge både jordfeilbryter og sikring er inkludert i monteringen av Wallboxen hvis jeg gikk for den løsningen.

Har vært og prøvekjørt Zoe i dag, mulig det blir ny bil til uka hvis de gir meg en god pris på finansieringen. Avtalte at de bytter ut den originale wallboxen med en 16A Nofuel-ladeboks med CEE-plugg, så slipper jeg hvertfall å føle at pengene til elektrikeren var totalt bortkastet.

Nei, jordfeilvernet skal være i sikringsskapet når du har en CEE som du bruker til elbillading. Dette fordi du (eller andre) kan koble til et ladeuttak uten jordfeilvern type B innebygget.

Vennligst les åpningsinnlegget mitt en gang til. Jeg har allerede betalt og montert jordfeilvern på denne kursen, og siden dette er inkludert ved montering av wallbox betyr det bortkastede penger for meg.

Hva tror du er bortkastede penger?
Ikke jfv B i sikringsskapet; det er påkrevd dersom du har en CEE-kontakt.

Du trenger dog ikke noe jfv i ladeuttaket. Det er borkkastet.

Legg også merke til at det er ulovlig med et jfv B på en kurs som allerede er dekket av et jfv A.

:)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Svein_H

Sitat fra: Rio på søndag 11. mars 2018, klokken 20:26
Sitat fra: Svein_H på lørdag 10. mars 2018, klokken 16:59
Sitat fra: Rio på lørdag 10. mars 2018, klokken 16:45
Sitat fra: Svein_H på lørdag 10. mars 2018, klokken 15:37
Sitat fra: Rio på lørdag 10. mars 2018, klokken 10:28
Ettersom CEE-kontakten er hovedsakelig til elbillading må du uansett ha jordfeilbryter type B i den.

Joda, men det var jo en unødvendig utgift for meg så lenge både jordfeilbryter og sikring er inkludert i monteringen av Wallboxen hvis jeg gikk for den løsningen.

Har vært og prøvekjørt Zoe i dag, mulig det blir ny bil til uka hvis de gir meg en god pris på finansieringen. Avtalte at de bytter ut den originale wallboxen med en 16A Nofuel-ladeboks med CEE-plugg, så slipper jeg hvertfall å føle at pengene til elektrikeren var totalt bortkastet.

Nei, jordfeilvernet skal være i sikringsskapet når du har en CEE som du bruker til elbillading. Dette fordi du (eller andre) kan koble til et ladeuttak uten jordfeilvern type B innebygget.

Vennligst les åpningsinnlegget mitt en gang til. Jeg har allerede betalt og montert jordfeilvern på denne kursen, og siden dette er inkludert ved montering av wallbox betyr det bortkastede penger for meg.

Hva tror du er bortkastede penger?
Ikke jfv B i sikringsskapet; det er påkrevd dersom du har en CEE-kontakt.

Du trenger dog ikke noe jfv i ladeuttaket. Det er borkkastet.

Legg også merke til at det er ulovlig med et jfv B på en kurs som allerede er dekket av et jfv A.

:)

Jeg skjønner at vi antakelig snakker litt rundt hverandre, så jeg tenker at vi bare kan la dette ligge.  :)
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA