Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny eller brukt Zoe? Pluss sikkert masse annet...

Startet av Svein_H, onsdag 07. mars 2018, klokken 18:31

« forrige - neste »

Svein_H

Først må jeg unnskylde om jeg reposter et gammelt tema, dette er mitt første innlegg her inne.

Jeg vurderer å kjøpe min første elbil som en bil nr 2 til jobbpendling (ikke moden for å selge bensinbilen riktig ennå), og mht pris/rekkevidde kommer Zoe veldig godt ut. I utgangspunktet tenkte jeg en brukt Zoe til maks 190.000, og har sett flere aktuelle kandidater på finn.no.

Imidlertid ser jeg nå at det er kampanje på ny Zoe med større rekkevidde inkludert hjemmelader ferdig montert. Da blir jeg jo selvfølgelig veldig usikker siden jeg er totalt uvitende, og lurer på om jeg kanskje heller skal gå for dette selv om det koster 50-60.000 mer.

Jeg har snaut 130km tur/retur jobb (vil helst kjøre tur-retur uten lading), og Zoe R240 (heter den det?) er litt knapp der på vintertid. Det er lademulighet på jobben, men det er ikke gratis. På mandag fikk jeg montert ladepunkt i garasjen; rundstift industrikontakt på egen 16A kurs med jordfeilbryter B slik kravet er, garasjen har for øvrig 3-fas 25A (IT-nett) fra huset med eget skap og utvidelsesmuligheter i garasjen.

Spørsmålet mitt er vel egentlig om jeg kan klare meg med en brukt Zoe med Zaptec-kabel (som f.eks denne: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=11412960) og overgang til industrikontakt, eller om jeg bør ta den ekstra kostnaden og kjøpe en helt ny bil med lengre rekkevidde og ladestasjon inkludert?

Jeg er som sagt helt grønn på området, så faguttrykk sier meg ingenting, men jeg er takknemlig for alle tilbakemeldinger med tips og forslag.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

hsa77

Jeg har 130km tur/retur jobb og pendlet med R240 i 2,5 år. R240 har ikke nubbtjangs til å klare distansen på vinteren, om sommeren må du kjøre pent i maks 90 for å være sikker på å komme frem. Nå med 41kwh batteri ligger jeg i 100+ i slapsete vinterføre og har strøm nok til tur/retur med god margin.

Kjøp deg en ny ZOE, det kommer du ikke til å angre på!
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

hsa77

Zaptec som selges med brukt ZOE lader bare på 10A, ZOE lader treeeegt på 10A - det tar 13,5time fra 0-100%(R240). Når du med en R240 i sommerhalvåret (om vinteren må du lade på jobb eller undervegs) kommer hjem med nesten tomt batteri er det nesten så du knapt rekker å lade den opp til neste dag.

Med 41kwh batteri og 16A hjemmelader tar det fort 12timer å lade opp det jeg bruker tur/retur nå på vinteren - jeg hadde gjerne skulle hatt litt større ladefart. 11kw laderen som Renault selger tar de dessverre 25.ooo kr ekstra for, det er det kanskje ikke verdt - det er bare et par ganger jeg har måtte ta fossilbilen om ettermiddagen fordi zoe måtte få lade i fred.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

ladov

130km t/r jobb? For meg er ikke det noe å lure på, jeg hadde kjøpt ny Zoe med 41kWh batteri..

Med min Zoe Q210(den første modellen) har jeg kjørt 140km med 25% igjen på batteriet på en tur med optimale forhold men jeg vet at rekkevidden synker ved 1)våt vei 2)lav temperatur 3)høy fart...R240 er litt mer effektiv enn Q210 men som andre har påpekt kan du sannsynligvis glemme å klare 130km vinterstid uten lading enten underveis eller på jobb.

Når det er sagt så handler dette også om hvorvidt du synes det er greit å ta det ekstra bryderiet med å lade på jobb eller underveis. Si du må ha ladestopp i 3 av årets måneder, 12 uker, med 2 ekstra timer i uka. Du skal med andre ord kjøre den veien i 4 år før 'timelønna' di synker under 500 kr. ;)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

minibiti

Depending on the price for charging at work, at might be worth considering, both in terms of having a fully charged battery when you leave from work, but also that you would not have to charge so much at home and then slow charging would still be ok.
Plus you could pre-condition the car before leaving from work which helps for the range a bit.
Of course if you can spend 50K extra, go for the new Zoé :)
But you should be able to find a R240 from late 2015/early 2016 for closer to 150K so then the difference suddenly gets closer to 100K.
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

erinaes

Jeg er I samme situasjon som deg. Helt fersk med min første el-bil som supplement til en dieselbil, 120 km til/fra jobb hver dag og med ønske om et alternative til Renualts ladeløsning. Her er min erfaring:

Med 41 kW batteri og 110 km/t på E6 og god varmekomfort I kupeen klarte jeg ca 190-200 km - selv I de kalde vinterdagene vi har hatt I det siste. Så masse strøm å gå på for en 130 km reise. Selv -15 C eller kaldere har gått helt greit - med svært god margin. Fortsatt kapasitet for småkjøring etter jobb før bilen settes på lading for natten.

Du har jo allerede et strømopplegg basert på IT-nett på plass og kan finne gode ladeløsninger, til en lavere pris, f.eks nofuel's 16A ladebøtte (dersom du har 1-fas; har du 3-fas 16A finnes det andre alternativer). Utgiftene til el-installasjon som Renault baker inn I sin pakke, har du allerede tatt.

Så hva med å forhandle bort ladepakken? Jeg bestilte Zoe sist høst og fikk tilbud fra 5 forhandlere I Oslo-området. Alle lå helt likt I første runde - på nærmeste 1000-lapp. Deretter ba jeg om et nytt pristilbud uten ladepakken, som I høstkampanjen var "verdsatt" til 20.000 (lader pluss gratis lading I 1 år). I andre runde var det plutselig stort sprik mellom forhandlerne. De fleste blant de 5 forhandlerne slo av ca 10.000 for ladepakken. En ga meg >20.000 i avslag for å velge bort ladepakka. Så med dagens kampanje-"tilbud" slik det markedsføres av Renault, burde du vel kunne håpe på en grunnpris på f.eks 220' eller noe lavere for den billigste modellen? Trenger du en "mobil" lader for IT-nett, kan du jo velge nofuel's 10A ladebøtte.

Jeg har ingen andre referanser når det gjelder el-bil, men Zoe 41 kW er så langt et hyggelig og morsomt bekjentskap. Dersom vi kan kjøre Zoe uten altfor mye ladestress, er Zoe nå blitt førstevalget framfor en ellers kjempebra dieselbil.

ladov

Forresten.. En ekstra bonus ved å velge 41kWh-batteri fremfor 23kWh er at da kan du bruke elbilen til turer der du ellers ville brukt fossilbilen, i tillegg til den daglige pendlinga. Jeg har en søster som bor akkurat så langt unna at turen går greit med Zoe på sommeren mens på vinteren må jeg enten ta dieselbilen eller legge inn ladepause(som føles skikkelig unødvendig når det bare er en times kjøring hver vei).
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Svein_H

Takk for alle svar!

Konsensus er jo ganske tydelig her, og jeg har muligens vært litt vel optimistisk mht rekkevidden på R240 (godt hjulpet av ivrige selgere som kanskje plusser på litt ekstra for å få solgt?). For meg betyr det mye å kunne kjøre fram og tilbake en arbeidsdag uten å tenke på lading, så da sier det seg kanskje selv at R240 ikke vil fylle mine behov basert på tilbakemeldingene deres.

Jeg har fått tilbud på ny bil (Zoe Intens Z.E 40), snaut 270' med vinterdekk og litt annet stæsj. Altså ca 50% mer enn den bilen jeg linket til i første innlegg, men siden renten er lavere og løpetiden på lånet 50% lengre blir avdragene omtrent de samme, så jeg vurderer seriøst å gå videre der og se om jeg får til noe.

Sitat fra: hsa77 på onsdag 07. mars 2018, klokken 19:44
Zaptec som selges med brukt ZOE lader bare på 10A, ZOE lader treeeegt på 10A - det tar 13,5time fra 0-100%(R240). Når du med en R240 i sommerhalvåret (om vinteren må du lade på jobb eller undervegs) kommer hjem med nesten tomt batteri er det nesten så du knapt rekker å lade den opp til neste dag.

Med 41kwh batteri og 16A hjemmelader tar det fort 12timer å lade opp det jeg bruker tur/retur nå på vinteren - jeg hadde gjerne skulle hatt litt større ladefart. 11kw laderen som Renault selger tar de dessverre 25.ooo kr ekstra for, det er det kanskje ikke verdt - det er bare et par ganger jeg har måtte ta fossilbilen om ettermiddagen fordi zoe måtte få lade i fred.

Mener du at Zaptec lader på kun 10A selv om jeg har rundstift og 16A sikring? Argumentet fra elektrikeren for å montere rundstift var at da kunne jeg lade på 16A/3.6KW siden jeg ikke var bundet til 10A begrensningen som gjelder for vanlig stikk. Hvis dette stemmer, og hjemmeladeren heller ikke leverer mer enn 16A, er det da noen vits i å ha den..?

Sitat fra: erinaes på onsdag 07. mars 2018, klokken 21:48
(...) Du har jo allerede et strømopplegg basert på IT-nett på plass og kan finne gode ladeløsninger, til en lavere pris, f.eks nofuel's 16A ladebøtte (dersom du har 1-fas; har du 3-fas 16A finnes det andre alternativer). Utgiftene til el-installasjon som Renault baker inn I sin pakke, har du allerede tatt.

Så hva med å forhandle bort ladepakken? Jeg bestilte Zoe sist høst og fikk tilbud fra 5 forhandlere I Oslo-området. Alle lå helt likt I første runde - på nærmeste 1000-lapp. Deretter ba jeg om et nytt pristilbud uten ladepakken, som I høstkampanjen var "verdsatt" til 20.000 (lader pluss gratis lading I 1 år). I andre runde var det plutselig stort sprik mellom forhandlerne. De fleste blant de 5 forhandlerne slo av ca 10.000 for ladepakken. En ga meg >20.000 i avslag for å velge bort ladepakka. Så med dagens kampanje-"tilbud" slik det markedsføres av Renault, burde du vel kunne håpe på en grunnpris på f.eks 220' eller noe lavere for den billigste modellen? Trenger du en "mobil" lader for IT-nett, kan du jo velge nofuel's 10A ladebøtte. (...)

Jeg har 3-fas 230V med 25A sikring ut til garasjen, og så er det delt derfra til en egen 1-fas 16A kurs for elbil. Det du skriver her er veldig interessant, har du mulighet til å utdype litt..?
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

hsa77

#8
Renault har såvidt jeg vet avsluttet samarbeidet med Zaptec. De Zaptec laderene som kom levert med ZOE hadde fastmontert schuko i enden, de er da følgelig låst til 10A. Den gangen ryktes det at Zaptec skulle komme med en ny versjon som hadde mulighet for å bytte støpsel, med blått industristøpsel i enden kunne de da lade 16A - men jeg tror ikke de noen gang kom på markedet? Zaptec og Renault brøt samarbeidet, prisen på Zaptec har skutt i været - så det er nok bare å glemme Zaptec.

Selv har jeg lademugge fra nofuel som "bortelader" - den lader på 10A fra schuko og tar liten plass i bagasjerommet. Jeg bestilte lademugga  med bilen og fikk den da uten moms til 7200kr. Det kan også være lurt å kjøpe en overgang type2->schuko slik at du får ladet fra offentlige ladestasjoner med type 2 plugg på it-nett.

Nofuel.no har jo en del forskjellige ladeløsninger for ZOE. De har en "flyttbar" ladebøtte som lader på 16A fra blått industristikk, men den koster jo 15k så da er det vel like greit å få montert ladestasjonen du får med bilen. Et ekstra stikk med b-vern kan jo komme til nytte om du kjøper deg en elbil til, eller får besøk av en elbil...
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

hsa77

Nofuel har jo forresten en 6.2kw lader til ZOE, den koster 25k - men det blir jo mindre uten moms om du får kjøpt den via forhandler sammen med bilen. Laderen krever 3fas it 16A så du må få bygd om den enfase kursen din, men om du har egen underfordeling i garasjen kan det vel ikke bli så dyrt.

Jeg har selv ikke prøvd å lade fra trefas 9A (det er det du får ut til bilen), så jeg vet ikke hvor mye raskere det går enn med enfas 16A.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Svein_H

Jeg søkte litt og fant denne, kan den brukes?: https://www.elbilgrossisten.no/products/siemens-cc100a-cee-til-type-2-justerbar-ladekabel

Hmm, ser lenger ned på siden at det står "Renault ZOE (kun på TN-nett)", så da var den ikke så brukbar likevel. Jeg trodde strøm var strøm, men det er tydeligvis ikke så enkelt...
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

pudderjagar

Du kan fint kjøpe ein 3fase trafo på Finn.no til 4000 kr. då kan du bruke hva du vil av ladeutstyr på den.

Med 3fase trafo lader du med 6kw og dermed har du nok effekt til å forvarme coupe, lade bilen og forvarme batteriet utan at du trekker straum frå hovedbatteriet på bilen. Sterkt anbefalt.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Svein_H

Jeg ønsker ikke å være vanskelig, men hvis man bestiller en splitter ny bil i 2018 skulle det ikke være behov for å gå på finn.no og lete etter utstyr, dette burde forhandler visst om og opplyst om uten at jeg som kunde må registrere meg på et eget forum og spørre om ting jeg ikke visste at jeg burde spørre om! Hvis jeg bytter til en annen bensinbil må jeg da pinadø ikke begynne å bruke en annen type bensin som kanskje ikke finnes der jeg bor! Dette blir rett og slett for dumt, skal det virkelig være slik..?
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Rio

Skal du bare lade med 16 A énfas, så holder det jo med en énfas transformator for 3,6 kW. Det er allerede 60% raskere enn 10 A.

Har man 3 x 32A med 230 V IT trefas dedikert til bilen, så kan man bruke en trefastransformator og få 3 x 16 A 400/230 V TN, dvs. 11 kW.
Det er dog usannsynlig at du behøver dette hjemme, men det avhenger av kjøremønsteret ditt.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Svein_H på torsdag 08. mars 2018, klokken 20:24
Jeg ønsker ikke å være vanskelig, men hvis man bestiller en splitter ny bil i 2018 skulle det ikke være behov for å gå på finn.no og lete etter utstyr, dette burde forhandler visst om og opplyst om uten at jeg som kunde må registrere meg på et eget forum og spørre om ting jeg ikke visste at jeg burde spørre om! Hvis jeg bytter til en annen bensinbil må jeg da pinadø ikke begynne å bruke en annen type bensin som kanskje ikke finnes der jeg bor! Dette blir rett og slett for dumt, skal det virkelig være slik..?

Du har helt rett.

Problemet er at 75% av Norge (og store deler av Albania) som eneste steder i Europa (bortsett fra sykehus) har IT-nett, som de ikke tenkte på da de laget ladesystemet til denne bilen.

Dette er et særnorsk problem. Ja, og i Albania.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA