Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Når kommer model S v2.0 og hva blir nytt?

Startet av Simen1, onsdag 07. mars 2018, klokken 09:42

« forrige - neste »

HKS

Kan vel tenkes at 75-batteriet oppdateres til samme arkitektur som brukes på 100-batteriet, og at det da kanskje oppgraderes til 85, slik at man har 85 og 100.

Jeg tror ikke på noen større endringer i S/X før tidligst Tesla har fått en stabil produksjon på Model 3. Tesla er avhengig av gode marginer på Model S og Model X.
Tesla Model 3 Long Range

ludwig_holberg

#61
Musk skrev selv i sin tweet:

"Exactly! Will probably unveil next gen Supercharger late summer. Major improvements all round."

85 + 100, evt ~110 er jo en mulighet. Personlig tror jeg vi skal bort fra to batteristørrelser til X og S. Det er tidligere antatt at etterspørselen dekker kapasiteten på X og S. Hvorfor kaste vekk store deler av produksjonen på en liten batterivariant isåfall? Bedre å selge 100% av det største batteriet. Konkurranse fra bl.a. I-Pace gjør det også vanskeligere å opprettholde dagens prisdifferensiering.

Slik det ser ut nå er Model 3-produksjonen på godt over 5000 i uka når vi skriver august. Og da er det faktisk på høy tid for oppgraderinger på X og S, både for å holde luka til Model 3, og også for å holde luka til andre bilprodusenter.

HKS

Tror nok Musk snakker om Supercharger, og ikke Model S eller Model X.
Tesla Model 3 Long Range

Simen1

#63
Tesla trenger flere prispunkter på model S og batteristørrelse er en god måte å differensiere på. Jeg gjetter på at nåværende modeller blir oppgradert til 80 og 110 kWh.

Angående SC 3.0 så tviler jeg på model S/X/3 får noe mer enn små oppgraderinger i ladeeffekt. Jeg gjetter 0-10% økt effekt for eksisterende biler og 10-20% for modeller som får oppgradert batteri i nær fremtid. SC 3.0 tror jeg blir mest framtidssikring for blant annet Roadster 2020 og Semi. Semi får selvsagt egne høyeffekt ladestasjoner i tillegg, men SC-nettverket er et veldig godt utbygd reserve ladenett for Semien.

"Major improvements all around" tror jeg sikter til maks ladeeffekt på SC-stasjonene, ikke bilene, og at det kommer til SC-stasjoner over alt.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Counterpointer

Sitat fra: ludwig_holberg på tirsdag 22. mai 2018, klokken 13:01
Musk varsler nå supercharger v3.0 til sensommeren 2018. Det burde tilsi at Model S-utgavene som bestilles fom da og utover bygges for superlading på 200 - 250 kw. Nå flikkes det litt på interiøret, men den mest logiske oppgraderingen er jo nettopp ladingen. Da holder Tesla avstanden til Jaguar og Audi på et helt sentralt punkt for en elbilspesialist. Spørs om det ikke skjer noe på batterisiden samtidig med supercharging 3.0 også...
For å være realist så har Musk vært ganske konsekvent på å love alt for mye alt for fort. Selv om han nå har moderert seg en god del om ladefart så tror jeg at det blir nye forsinkelser på dette også. Han har altfor mange prosjekter samtidig og kjører folkene sine beinhardt.

Tipper det kommer en type lastfordeling som gjør at de dyreste og største kan få opp mot 200 kW på maks, men Model 3 blir avspist med mindre, 160 kW kanskje .

fonberg

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 22. mai 2018, klokken 18:12
Sitat fra: ludwig_holberg på tirsdag 22. mai 2018, klokken 13:01
Musk varsler nå supercharger v3.0 til sensommeren 2018. Det burde tilsi at Model S-utgavene som bestilles fom da og utover bygges for superlading på 200 - 250 kw. Nå flikkes det litt på interiøret, men den mest logiske oppgraderingen er jo nettopp ladingen. Da holder Tesla avstanden til Jaguar og Audi på et helt sentralt punkt for en elbilspesialist. Spørs om det ikke skjer noe på batterisiden samtidig med supercharging 3.0 også...
For å være realist så har Musk vært ganske konsekvent på å love alt for mye alt for fort. Selv om han nå har moderert seg en god del om ladefart så tror jeg at det blir nye forsinkelser på dette også. Han har altfor mange prosjekter samtidig og kjører folkene sine beinhardt.

Tipper det kommer en type lastfordeling som gjør at de dyreste og største kan få opp mot 200 kW på maks, men Model 3 blir avspist med mindre, 160 kW kanskje .

Hvis 3 blir i stand til å ta i mot 160 kW blir den superrask, det vil jo tilsvare rundt 1000 km/t ladehastighet. Det hadde vært kult, men jeg tviler vel på at de gir 3-ern raskere reell ladehastighet enn S.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Amoss

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 22. mai 2018, klokken 18:12
... men Model 3 blir avspist med mindre, 160 kW kanskje .

Nå sto det vel om jeg ikke husker feil i EPA dokumentene til TM3 at den skulle klare å lade med opp til 200kW effekt?  Men jo, er enig i at det høres optimistisk ut, men holder likevel en knapp på at det blir 180kW og ikke 160 som du sier :)
Model S 85D

Simen1

Angående ladeeffekt så er det flere ting enn bare laderens leveringsevne som spiller inn:
- Markedssegmentering (bilen) Model 3 kommer nok til å få lavere ladeffekt enn S og X.
- SC-kontakten og intern kabling i bilen setter et øvre tak, for eksempel 130 kW for eldre biler og 200 kW for biler produsert fra en viss dato.
- C-rating på batteriet er proporsjonalt med batterikapasitet
- SC-kabelen på ladestolpen setter et øvre tak for alle biler
- Kjølesystemet i bilen setter også et øvre tak

Ser man bakover i tid så er det også forskjeller på ladehastighet på SC v2.0.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Simen1

Sitat fra: fonberg på tirsdag 22. mai 2018, klokken 23:13Hvis 3 blir i stand til å ta i mot 160 kW blir den superrask, det vil jo tilsvare rundt 1000 km/t ladehastighet. Det hadde vært kult, men jeg tviler vel på at de gir 3-ern raskere reell ladehastighet enn S.
Jeg vil gjerne gjenopplive denne tråden. Ladeeffekten til model 3 LR topper vist ut på vanvittige 250 kW ved 7-22% SOC. Det estimeres at den lades med vanvittige 800A selv om kabelen er mye tynnere enn før. Dette er intet mindre enn en vannvittig imponerende prestasjon.

https://cleantechnica.com/2019/03/08/supercharger-v3-shocking-power-smart-strategy-by-tesla-charts/

Jeg begynner å bli litt sjalu på model 3-eiere og ser min model S straks virke litt gammel. Men model 3 er ikke noe for meg og kanskje ikke Y heller. Jeg liker litt større bil, men ikke så høy som X. Derfor vil jeg gjenopplive tråden med spekulasjoner om en oppdatert model S i anmarsj, der blant annet høyere ladeeffekt er noe jeg ønsker, samt ekte balansert 3-fase-lading på 230V IT. Hvis det kommer en ny model S er det vel også naturlig å oppgradere en hel del annet i samme slengen. Deriblant batterikapasitet.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Mdah

Sitat fra: Simen1 på lørdag 16. mars 2019, klokken 14:01
Sitat fra: fonberg på tirsdag 22. mai 2018, klokken 23:13Hvis 3 blir i stand til å ta i mot 160 kW blir den superrask, det vil jo tilsvare rundt 1000 km/t ladehastighet. Det hadde vært kult, men jeg tviler vel på at de gir 3-ern raskere reell ladehastighet enn S.
Jeg vil gjerne gjenopplive denne tråden. Ladeeffekten til model 3 LR topper vist ut på vanvittige 250 kW ved 7-22% SOC. Det estimeres at den lades med vanvittige 800A selv om kabelen er mye tynnere enn før. Dette er intet mindre enn en vannvittig imponerende prestasjon.

https://cleantechnica.com/2019/03/08/supercharger-v3-shocking-power-smart-strategy-by-tesla-charts/

Jeg begynner å bli litt sjalu på model 3-eiere og ser min model S straks virke litt gammel. Men model 3 er ikke noe for meg og kanskje ikke Y heller. Jeg liker litt større bil, men ikke så høy som X. Derfor vil jeg gjenopplive tråden med spekulasjoner om en oppdatert model S i anmarsj, der blant annet høyere ladeeffekt er noe jeg ønsker, samt ekte balansert 3-fase-lading på 230V IT. Hvis det kommer en ny model S er det vel også naturlig å oppgradere en hel del annet i samme slengen. Deriblant batterikapasitet.

Håper også på litt nyheter på Model S fronten. Vurderte også å bestille ny bil nå, men syntes ikke jeg får så mye nytt sammenlignet med den 2015 modellen som står i garasjen. Greit nok med oppdatert AP, men jeg bruker det sjelden og liker egentlig å kjøre selv. For min del er det i alle fall ikke verdt prisen pr dags dato, selv ikke med dagens "tilbud". 3-fas 230V lading som på M3 hadde heller ikke vært å forakte. V3 supercharging med 250 KW lading, 700 km rekkevidde?? :D og ikke minst V2G er høyt på ønskelisten. Da hadde jeg glatt kostet på meg det største solcelleanlegget taket kan takle. Kanskje det er håp siden Elon sa at år 2019 "is definitely going to be the year of the Solar Roof". ;D
2015 P85D - Sportsunderstell - CCS - MCU2

Simen1

Jeg har lest gjennom tråden på nytt og ser for meg følgende nyheter:

- CCS-port (veldig sannsynlig) som muliggjør 250 kW lading
- Redesign av batteriet og chassiet rundt batteriet, blant annet for å gi plass til ~120 kWh med 2070-celler og bedre plass i fotbrønnene.
- 120 kWh som standard, med 100 kWh som softwarebegrenset opsjon
- Kosmetiske endringer i interiør (ratt, dash, MCU, seter, lyddemping)
- Redesign av fronten for å gi større frunk
- Hengerfeste
- Generell slanking av vekta (antagelig bare noen få prosent)
- Ny power-enhet (fra M3) som gir ekte 3-fase 230V lading, gjerne med 32A på alle faser

Tesla model S P85 2013 i Tromsø

TeslaK

Model S/X produksjonslinjen må jo være stoppet nesten helt nå. Hvem bestiller ny bil nå som refreshen er rett rundt hjørnet? Syns egentlig Tesla kunne vært mer åpen om dette og kuttet prisen. De har jo i og for seg gjort dette med 3 år gratis Supercharger tilbudet.
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

Amoss

Model S 85D

Øyvind.h

200kW ladeeffekt på Model S og X er kurant det. Men når 3'ern får 250kW tyder det på at det ikke byttes til 2170 på S og X med det første.

Innføring av standard range er lurt for salget. Og kanskje et trekk i lys av Panasonics produksjonsbegrensning?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Helt klart samme batteri ja. Spennende å se hvor lenge de kan hold hhv 200 og 145kw. Tipper det ikke er veldig lenge. Det som er bra er jo at lading i km/t gikk opp med 10% for samme effekt. Dvs at Model S LR nå begynner å bli en brukende motorvei cruiser. Tipper P nå får samme topphastighet som 3 P og.

Og interessant med adaptiv prediktiv luftfjæring, med egen software.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA