Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nye Leaf eller Model S?

Startet av Kapzx, onsdag 07. mars 2018, klokken 08:45

« forrige - neste »

Gordon Retriever

Sitat fra: Jeronan på onsdag 07. mars 2018, klokken 10:00When a regular Golf can be delivered within 2-3 months, but the e-Golf takes a minimum of 10 months. Then yes it's a compliance car, since the car manufacturer doesn't take this car serious enough to ramp up production. Their ICE cars are their main focus.

I sammenhengen her hører det også med det at produksjonen av - og etterspørselen etter - eGolf utgjør en brøkdel av den samlede Golf-produksjonen. Likevel oppstår det lang venteliste for den elektriske versjonen.

Her er Wiktionarys definisjon av compliance car:

Sitat(US, automotive) A motor vehicle made in a manner to comply to government specification, in quantities to comply to government regulations on quota minimums, to sell to the public, frequently in limited areas, at a loss, without promotion, and under active dissuasion among dealers.


Jeronan

Have you seen Volkswagen's press conference at the Geneva Motorshow.

They continue heavy investment in Diesel technology and seriously believe they make it cleaner, since that's what the public want they say.  :o

How can you take that company serious? After Dieselgate they said they would focus on electric vehicles from now on and now most of the heat around Dieselgate has cleared, they again just show their true colors as to what their true focus really is.

Not suprising, since they are in an Alliance with GM, Volvo and others that are still actively lobbying politicians and the EPA in US to lower the emission requirements of ICE cars.

Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Panduck

Sitat fra: Jeronan på fredag 09. mars 2018, klokken 07:33
Have you seen Volkswagen's press conference at the Geneva Motorshow.

Jeg tror det er litt panikkangst i bilindustrien nå. Om de viser seg som overbeviste på at elbiler er fremtiden, vil salg av "fossilbiler" plutselig stoppe opp.

De trenger tid til å omstille seg, og må da snakke ned viktigheten av batteri, for å forhindre et salgskrakk så lenge det lar seg gjøre

THE

#33
Kapasitet på batteriproduksjon er heller ikke stor nok til at det er mulig å få til en veldig hurtig overgang fra fossile drivstoff til batterielektrisk. Produksjonslinjer og modellutvalg hos de store bilfabrikantene er også basert på at de skal selge dagens line-up i mange år ennå. Det tar flere år med design/utvikling/testing og bygging av produksjonslinjer før en ny bilmodell er klar for markedet. Hvis stordelen av nybilkunder verden over plutselig i morgen bestemmer seg for at de ikke vil ha bil med ICE, men at bare batterielektrisk fremdrift er aktuelt, så er det ingen bilfabrikanter som har biler å selge.

Ved å vise at batteri har utfordringer og problemer, og at det er mulig å gjøre bensin/diesel-biler litt mindre miljøfiendtlige enn i dag, så klarer nok den etablerte bilindustrien å trekke skifte til elbiler ut i tid, og dermed være bedre rustet for overgangen.

EDIT: og nå var jeg selvfølgelig lang utenfor tema for tråden. Må få gratulere kapzx med ny bil, som nok vil oppleves som en kraftig oppgradering fra første generasjons Leaf.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA