Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nye Leaf eller Model S?

Startet av Kapzx, onsdag 07. mars 2018, klokken 08:45

« forrige - neste »

Cowboystrekk

Sitat fra: khiladi på onsdag 07. mars 2018, klokken 08:45
Hei!

Jeg har hatt en Nissan Leaf 2012 modell (24kwh, den uten varmepumpe) og etter erfaring kommer jeg meg fra f.eks Drammen - Alnabru, med 100% batteri (ikke lenger enn dette).

Ønsker å kjøpe ny bil slik at jeg ikke trenger å være så avhengig av hurtigladere osv.
Valget er mellom en Nissan Leaf Acenta 40kwh 2018 -Pris 304.000,- Standardutstyr inkl vinterdekk og 3 års serviceavtale.

Eller en Tesla Model S enten 70D, 75D eller 85D og helst 2015 modell eller nyere; prisene på disse er litt forskjellig, men ser at det ligger på ca 550.000,- kroner og greit med utstyr og ca 40-50.000KM stand.

Hva vil være mest lønnsomt ift rekkevidde og kvalitet, er det verdt å legge på 250.000,- kroner ekstra for en Model S fra 2015?

Eller tror dere den nye Nissan leaf vil ha en god reell rekkevidde?

Takk for svar.
Hva med å velge en Model S60 eller S85 fra 2013\2014? Om den har gått mindre enn 100k kan du kjøpe utvidet garanti i 3 år\60 000 km for 27 000. Det ligger tidvis flere ute rundt 400-450k, noe som gjør prishoppet mer overkommelig. 2013\2014-utgavene hadde endel mindre stasj enn de nyere utgavene så om du ikke må ha AP så ville jeg vurdert det.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >


Jeronan

Those Tesla also come with Unlimited Free Supercharging that is owner transferable.  :+1:
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

hsa77

Problemet til Leaf er vel at den ikke har forvarming av batteriet, da blir rekkevidden i sterk kulde kraftig redusert. Li-ion batterier har redusert kapasitet når de er kalde, tipper så mye som 30-40% av kapasiteten er borte ved iskaldt batteri. Ioniq har vel et av de beste kjøle/varmesystemene til batterier og klarer derfor nesten samme rekkevidde sommer som vinter.

Nye Leaf er en flott bil, men dersom vinterrekkevidde  blir for kort hjelper det jo lite.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

hsa77

Vil jo selv slå et slag for ZOE med 41kwh batteri, den forvarmer batteriet og vinterrekkevidde er 20mil. Dersom du sjelden har behov for å  kjøre mer enn 20 mil har manglende hurtiglading mindre betydning.
22kw lading kan jo faktisk gå fortere enn lading av Leaf med kaldt batteri. Det er også min erfaring at det sjelden er kø på 22kw AC laderne, så  dersom det er ladekø blir ladestopp med 22kw ikke nødvendigvis lenger enn et hurtigladestopp.

Zoe er ventet i ny versjon med kraftigere motor i løpet av året, det ryktes også at hurtiglading muligens er på gang?
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Jeronan

#20
Sitat fra: hsa77 på onsdag 07. mars 2018, klokken 15:40
Vil jo selv slå et slag for ZOE med 41kwh batteri, den forvarmer batteriet og vinterrekkevidde er 20mil. Dersom du sjelden har behov for å  kjøre mer enn 20 mil har manglende hurtiglading mindre betydning.
22kw lading kan jo faktisk gå fortere enn lading av Leaf med kaldt batteri. Det er også min erfaring at det sjelden er kø på 22kw AC laderne, så  dersom det er ladekø blir ladestopp med 22kw ikke nødvendigvis lenger enn et hurtigladestopp.

Zoe er ventet i ny versjon med kraftigere motor i løpet av året, det ryktes også at hurtiglading muligens er på gang?

The Renault Zoe doesn't pre-condition the battery. It just has an ordinary heat pump to pre-heat the cabin, like the other EV's as the Leaf, Ioniq, e-Golf, etc.
A small car like the Zoe with a 41kWh battery pack it better well do 200km in winter time.  :o

Tesla has active water cooling/heating inside the battery pack, where a radiator pipe is winded through the individual battery cells. This is superior (but costly) to really able to thermally control the entire pack.

BMW puts heat cabling under the battery cells of the i3 to pre-condition the battery on cold days and an Active fan to cool the battery on warm days.
As such the i3 can manage 200km on cold winter days with the 33kWh pack, when pre-conditioned.

None of the other car manufacturers do this today with their EV's other than using an active fan to cool the pack (except the cheapskates at Nissan with the Leaf that do nothing and rely on passive air cooling).

Jaguar seems to be doing a similar approach to Tesla with the upcoming i-Pace and how Porsche is going to thermally control their upcoming Mission-E... no info yet.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

hsa77

Sitat fra: Jeronan på onsdag 07. mars 2018, klokken 16:07
Sitat fra: hsa77 på onsdag 07. mars 2018, klokken 15:40
Vil jo selv slå et slag for ZOE med 41kwh batteri, den forvarmer batteriet og vinterrekkevidde er 20mil. Dersom du sjelden har behov for å  kjøre mer enn 20 mil har manglende hurtiglading mindre betydning.
22kw lading kan jo faktisk gå fortere enn lading av Leaf med kaldt batteri. Det er også min erfaring at det sjelden er kø på 22kw AC laderne, så  dersom det er ladekø blir ladestopp med 22kw ikke nødvendigvis lenger enn et hurtigladestopp.

Zoe er ventet i ny versjon med kraftigere motor i løpet av året, det ryktes også at hurtiglading muligens er på gang?

The Renault Zoe doesn't pre-condition the battery. It just has an ordinary heat pump, like the other EV's as the Leaf, Ioniq, e-Golf, etc.
Wrong! The ZOE preheats the battery pack when you set the timer in the car and it is plugged in to a charger. It is perhaps not as efficient  as the liquid heating on a Tesla  as the ZOE uses hot air (if I understand it correctly). My experience is that the battery pack is heated to around 10-15 degrees when the outside temperature is -10-15 degrees. The R240 version of the ZOE did not have this feature and the winter range was terrible. I regularely draw more than 30kwh from my battery and it is usually more than 20% soc left at the end of the day - this would be impossible if I started the day with an ice cold battery.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Trekkoppbil

#22
Hva med å vente på Leaf E-PLus?

Iflg ryktene: https://speakev.com/threads/2019-leaf-e-plus-rumors.93113/

Jeronan

#23
If those specs are true for the 2019 Leaf with 60kWh pack, that it will FINALLY have thermal battery management and faster AC and DC charging.
Then the Leaf will become a much more serious option to be used as a nr.1 family car.  :+1:
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

hsa77

Sitat fra: Jeronan på onsdag 07. mars 2018, klokken 18:16
If those specs are true for the 2019 Leaf with 60kWh pack, that it will FINALLY have thermal battery management and faster AC and DC charging.
Then the Leaf will become a much more serious option to be used as a nr.1 family car.  :+1:
Jepp! 40kwh batteri er litt for lite, 60kwh med skikkelig batterivarmer/kjøler er nok rekkevidde for de aller fleste! Spent på prisen...
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Jeronan

Sitat fra: hsa77 på onsdag 07. mars 2018, klokken 19:01
Sitat fra: Jeronan på onsdag 07. mars 2018, klokken 18:16
If those specs are true for the 2019 Leaf with 60kWh pack, that it will FINALLY have thermal battery management and faster AC and DC charging.
Then the Leaf will become a much more serious option to be used as a nr.1 family car.  :+1:
Jepp! 40kwh batteri er litt for lite, 60kwh med skikkelig batterivarmer/kjøler er nok rekkevidde for de aller fleste! Spent på prisen...

The 2018 Leaf starts at around 280.000 NOK, so I expect the 2019 Leaf to start around 330.000 NOK.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Kapzx

Tusen takk for alle svar! :D

Da har jeg kjøpt og fått Leafen 40kwh og skal nok klare å få testet den til en langtur ganske snart.
Nissan Leaf 2012

hsa77

Sitat fra: Kapzx på torsdag 08. mars 2018, klokken 12:04
Tusen takk for alle svar! :D

Da har jeg kjøpt og fått Leafen 40kwh og skal nok klare å få testet den til en langtur ganske snart.
Gratulerer med ny bil!
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Jeronan

Sitat fra: Kapzx på torsdag 08. mars 2018, klokken 12:04
Tusen takk for alle svar! :D

Da har jeg kjøpt og fått Leafen 40kwh og skal nok klare å få testet den til en langtur ganske snart.

You already got it? :o  Thought there was a little bit of backlog on deliveries now due to amount of orders.

But congrats with the new car!  :+1:
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Løve

Ser du har tatt ditt valg, gratulerer! Vil bare sånn i MeToo-ånd hoste opp noen ord om at jeg velger å vente på 60kwt batteripakker fra andre enn Tesla. Nok rekkevidde, fornuftig pris og bedre byggekvalitet gjør at å velge Hyundai eller Nissan blir enkelt. Tenk å hatt råd til en i-Pace...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA