Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladeproblemer med iMiev

Startet av elbilkjører, tirsdag 06. mars 2018, klokken 22:13

« forrige - neste »

TB

Besøkte trådstarter i kveld, og målte på nytt. Som bilde viser er differansen nå redusert til 0,055 Volt.
Denne forskjell vil trolig forsvinne ved å bruke bilen litt, og lade den opp igjen - slik at BMS kan balansere cellene. Testet en liten tur med bilen, spenningen sank ved kjøring, men differansen var lik.

Trådstarter har gjort ein kjempejobb, med svært enkle hjelpemidler:

- Bilen er løftet opp med reparasjons-ramper, av typen bilen kjøres opp på bak.
- Løftet med jekk i framkant, og satt støttebukker fremme.
- Plater er fjernet, som vist i video laget av Martin fra Østerrike.
- Koblet fra alle høyspentkabler.
- Batteri senket ned med garasjejekk. (to stk?)
- Batteri pakken åpnet. (mange skruer..)
- Sjekket batteri nr 30, dette var svakt. Batteri er byttet med nytt.
  Oversikt over celler, som eg har oppdatert i hht. Martin sin beskrivelse ser ut til å stemme.
- Montert tilbake batteriet. Forstår det var ikke helt enkelt å få skruehull til å stemme, men det kom på plass.
- Montert tilbake alle høyspentkabler.
- Startet bilen, den var nå ca 80 % ladet - og fungerer igjen.
- Plater er montert igjen.

Flere kilder til informasjon:
http://elvsolutions.org/wp-content/uploads/2013/06/2012_I_Dismantling_guide.pdf

Så en applaus til trådstarter, som fikk dette til med enkle midler og utført svært så effektivt.  :D
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

elbilkjører

En stor TAKKKKK til TB som har brukt sin tid ti å hjelpe meg med diagnosene og innhenting av verdifull informasjon somm lettet joben med bilen. Nå står-n på lading,kommer med mer info.

svingen

Er veldig gledelig att man kan gjøre slike ting som det her på bilen,er nok mange som får bruk får den guiden her fremover :) takk får att dere deler. Min er kjørt 90k så er nok ikke lenge til jeg å må fikse ting.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

elbilkjører

Nå har jeg ladet batteriet fra 50% til 100% men fortsat er nr.30 ikke kommet helt opp som de andre det er 0,35Volt i forskjel.

Noen der som vet hvordan jeg kan få de bedre balansert?

elekTrond

Standardsvaret er nok at du får kjøre det ned og topplade det noen ganger. Balanseringen kan jo ta "hur länge som helst". Du får rigge til caniOn semipermanent ei stund og logge slik at du

       
  • kan vurdere kvaliteten på den "nye" cellekameraten, og
  • ser om BMS gåsemor tar til seg den nye eller behandler den stemoderlig.
Helst tror den vel at det fortsatt er den gamle cella, og at "muskelminnet" jobber deretter. Hvilke opplysninger om cellen fikk du av selger? God match på alder, oppvekst, "arv og miljø", km og antall ladinger?
'13 Mjau

elbilkjører

Takk elek Trond. I dag har jeg kjørt-n helt ned til alle " barene" ble borte, men uten at skilpada komm og sat-n på lading, havveis var forskjelen omtrent som før.

Venter til den stopper å lade for å se om det bedres.

Cela har jeg hentet fra Elbilmek i Asker, den er ikke helt likk, fra starten var den på 4,05 mens mine var 4,10
Mer info har jeg ikke sport om.

elekTrond

Åssen går det med pasienten? "Kanarifuglen lever og alt er vel?" :+1:
'13 Mjau

TB

Sist jeg snakket med elbilkjører var alt vel, cellen som ble byttet hadde også utlignet seg mot de andre.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA