Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjullager

Startet av lettrus, tirsdag 14. juni 2016, klokken 11:09

« forrige - neste »

lenny36

Hvordan merker du at hjullageret var utslitt? Har en svak lyd foran høyre side som varierer med hastighet men merker ikke noe forskjell i svinger så det er litt rart. Hvor langt har bilen din gått?


Sent from my iPhone using Tapatalk

tomrh

#16
Du hører markert during. Dersom det er foran vil duringen endre intensitet når du svinger. Akkurat dét skjer hos meg nå igjen, blir nytt skifte dessverre. Når jeg svinger til høyre durer det litt høyere enn ved venstre sving, som betyr at høyre lager foran også holder på å ryke. Runder snart 140k.

Kan også være dekkstøy, så lurt å vente litt og høre om duringen utvikler seg i intensitet.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Stjerneglis

Hvis during øker ved høyre sving, er det venstre side som må skiftes...
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

65lars

Jeg leser her, og lurer på om jeg ville gjøre denne jobben selv, dersom jeg trenger å skifte hjul-lager, foran eller bak.  Sammenliknet med hvor mye det vil koste å få det gjort på et rimelig verksted.
Om jeg skulle gjøre det selv, vet man jo at "riktig verktøy" ofte er 75 % av jobben!  :)
Trilling, bestilt KIA

tomrh

Sitat fra: Stjerneglis på lørdag 23. september 2017, klokken 16:35
Hvis during øker ved høyre sving, er det venstre side som må skiftes...
Ja er jo logisk. Men lyden kommer fra høyre og blir sterkere når jeg svinger til høyre. Har jekket opp hjulene og rugget på dem, det er ikke noen slakke i noen av dem. Ble litt usikker nå..tror jeg bør vente litt til lyden blir sterkere og slakke i lageret kan kjennes.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

CitB59EL

Sitat fra: 65lars på lørdag 23. september 2017, klokken 17:29
Jeg leser her, og lurer på om jeg ville gjøre denne jobben selv, dersom jeg trenger å skifte hjul-lager, foran eller bak.  Sammenliknet med hvor mye det vil koste å få det gjort på et rimelig verksted.
Om jeg skulle gjøre det selv, vet man jo at "riktig verktøy" ofte er 75 % av jobben!  :)

Ikke noe problem å skifte hjullager selv hvis en har det korrekte verktøyet som du skriver. Dette vil si presse på ca 10-20 tonn som har god klaring opp/ned og noe hylser slik at en får ut lager-disse kan evt lages med sliping. Selv brukte jeg ofte gamle lagre for å presse inn igjen. Det kan også gå med store kopper (36mm) for å presse ut lager. Når jeg jobbet på verkstedet kunne jeg skiftet lager på 30 min til 2 timer når det det var et hel###l å skfite. De fleste lager sitter med opptil 5 tonn maks.  Noen ganger må vinkelsliperen frem hvis ting har rustet helt i stykker.

Hvis du IKKE har tilgang til presse og korrekte hylser så ville jeg satt bort jobben. Selv om jeg har jobbet som bilmekaniker i 15 år tidligere så vil jeg selv sette bort hjullager skifte når den tid kommer. Jeg har hverken løftebukk, presse eller hylse eller lyst til "spare noen kr på dette" siden jeg vet hvordan det kan gå uten rette verktøyet :)

65lars

Råd mottat, og takk for det, CitB59EL

Har skifter hjullagre et par ganger, på bil og MC, men det er vel snart 30 år siden.
Et skikkelig mas!  :)
Om dette skjer med meg igjen, blir det verksted! :+1:
Trilling, bestilt KIA

tomrh

Sitat fra: tomrh på torsdag 24. august 2017, klokken 17:02
Jeg feiget ut og brukte et verksted. Betalte totalt 3866 hos Mekonomen, hvorav lageret kostet litt over 1700.
Venstre side bak er gåent nå. Fant billig hjullager hos skruvat.no til 700 og har funnet et verksted som vil bytte i neste uke. Håper det blir billigere enn hos mekonomen forrige gang, har spart en tusenlapp i deleutgifter allerede.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

#23
Er visst veldig lett å ødelegge ABS-sensor ved hjullagerbytte. Verkstedet greidde det, de skal selvfølgelig ordne opp og skal skaffe en sensor, men i mellomtiden må vi kjøre med tre lysende gule lamper: abs, antiskrens av og den rett nede til høyre for skilpadda som indikerer når antispinn/antiskrens er aktivert.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA