Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forvarming med strøm fra ladekabel

Startet av Sjefen, tirsdag 06. mars 2018, klokken 16:06

« forrige - neste »

Sjefen

Hei
Som tittelen lyder, lurer jeg på om det er mulig å forvarme bilen uten at det trekker fra selve batteriet, men fra tilkoblet ladekabel? Jeg pleier å forvarme bil fra app, men opplever at den tapper batteriet, selv om den står tilkoblet. Noen som vet noe mer om dette? Takk for hjelp!

Mobileum

#1
I Car-net: (prøv å skru av "bryteren")

Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Sjefen

Sitat fra: Mobileum på tirsdag 06. mars 2018, klokken 17:31
I Car-net: (prøv å skru av "bryteren")

Ved å skru av den "bryteren", vil jeg da ikke kunne forvarme bilen uten at den er tilkoblet? Var slik jeg forstod det hvertfall. Skuffende visst dette er tilfelle...

geear

Bilen kan ha varmebehov som er større enn strømmen du får fra laderen, da må den ta fra batteriet. Har du ny type e-Golf og står på 7,2kW (1x32A eller 2x16A) så skal den ikke stjele noe fra batteriet, men med 190km e-Golf har du maks ladestrøm på 3,6kW og bilen kan dra 5kW for varme.

Rio

1) Dersom du lader med 16 A så får du 3,6 kW "inn" og bilen bruker dette. Dersom den bruker litt mer en liten stund så fylles dette på igjen.

Dersom du lader med 10 A så later det til å være en feil i logikken, slik at bilen ikke bruker fra batteriet, og knapt blir varm.

Uansett, selv om den "stjeler" litt strøm fra batteriet så er dette så lite at det ikke er verd å bry seg om.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Sjefen

Takk for hjelp. Dette er ny e-golf fra september 2017 (2018 mod). Skal få sjekket hvor mange ampere den lader på, mener det skal være 10A. Ettersom at min bruker ca 16 timer fra 0-100%. Har merket at bilen ofte ikke blir særlig varm, men dette har vært problem hos flere slik jeg har forstått.

Rio

Dersom du lader med den medfølgende nødladeren (ladekladden) så er det 10 A.

Har du et ladeuttak montert på veggen er det vanligvis minst 16 A.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA