Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilverksteder Sverige?

Startet av Terjer, mandag 05. mars 2018, klokken 12:22

« forrige - neste »

Bondeknøl

Er det ikke noen her som med nebb kan forvare at disse svenskene som ikke vil ha elbil i verkstedet sitt? Vi kan jo ikke bare krangle om schukolading!

Ferry

Krangler svenskene om schukolading? Hvis ikke er det bare rett og rimelig at de krangler om jordet gulv  :P
Seriøst: Hvordan er regelverket rundt schuko i Sverige? Trenger de jfv type B der?

Rav4_EV

De har utelukkende TN nett og da vil det ikke være nødvendig i enfaselading.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

pudderjagar

Er da nokon som har kjøpt bilder til elbil i sverige?

For min del er da Nissan og Renault som er av interesse.

Er da forresten billigare?
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Rasmus.B

Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 13. mars 2018, klokken 21:10
De har utelukkende TN nett og da vil det ikke være nødvendig i enfaselading.
Jeg var ikke klar over at det var forskjell på TN og IT nett når det gjelder krav til type B vern.  Kan du forklare dette? Slik jeg har forstått dette er det først ved 3 fas lading at det teknisk er behov for B vern, men DSB i Norge har valgt å innføre kravet til å også gjelde enfase lading for enkelhets skyld.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Rasmus.B på tirsdag 15. mai 2018, klokken 08:54Jeg var ikke klar over at det var forskjell på TN og IT nett når det gjelder krav til type B vern.  Kan du forklare dette? Slik jeg har forstått dette er det først ved 3 fas lading at det teknisk er behov for B vern, men DSB i Norge har valgt å innføre kravet til å også gjelde enfase lading for enkelhets skyld.
Kravet slår ut på lading med to (eller flere) faseledere i stedet for kun en faseleder og nøytral. På IT-nett benytter man to faseledere i enfaselading, og på TN-nett benytter man en faseleder og nøytral på enfaselading.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

pudderjagar

Da er veldig enkelt å kome med påstander og tolkningar om ting men eg sen nesten aldri ein henvisning til forskrift eller norm. Vil sterkt anbefale at ein tek med henvisning til kilden når ein kjem med påstander om kva som er lov og ikkje.

For eks: dette med jordfeilbryter type B kan sløyfast på 1fase lading. Kvar står da?
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

turfsurf

Sitat fra: pudderjagar på fredag 18. mai 2018, klokken 08:39
For eks: dette med jordfeilbryter type B kan sløyfast på 1fase lading. Kvar står da?
Det kan man ikke i Norge. Men det er en (kostbar) forenkling gjort av DSB, sannsynligvis for å gjøre regelverket mere enhetlig. 
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA