Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilverksteder Sverige?

Startet av Terjer, mandag 05. mars 2018, klokken 12:22

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

#15
Bare for å sette det i perspektiv. 400 VDC er ikke spesielt mye farligere enn 230VAC, som man jo har overalt i alle hjem. (Men man bør ikke ta lett på sikkerheten, verken når det gjelder 400 VDC eller 230VAC. Begge spenningene kan drepe.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

TB

Bytta nylig bremseskiver og klosser på min bil. Ikkje nokon deler med strøm der.

Er nok lite kunnskap rundt elbil og regelverk i Sverige. Er ikkje registrert mange biler der, så verksted har neppe erfaring med desse.

Enklare å sei nei enn å finne ut kva for reglar og rutinar som skal følges?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

bosonic

#17
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 07. mars 2018, klokken 07:17
Bare for å sette det i perspektiv. 400 VDC er ikke spesielt mye farligere enn 230VAC, som man jo har overalt i alle hjem. (Men man bør ikke ta lett på sikkerheten, verken når det gjelder 400 VDC eller 230VAC. Begge spenningene kan drepe.)

Vekselspenning er ("heldigvis") 5-6 ganger farligere enn likespenning mht personsikkerhet (strømgjennomgang). Den fundamentale forskjellen med batterispenning kontra "annen likespenning" er det store potensiale for kortslutningsstrømmer som lett forandrer metaller til en "gass sky".

I så måte er det like farlig å jobbe med en gammel 48V Kewet /Reva, som en 300V(+) moderne elbil.
Kjenner en ikke til disse faremomentene så skal en holde seg langt unna "batterisystemer"

(Det er jo en grunn til at elektrikere har lovpålagt årlig FSE + førstehjelpskurs)
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Griffel

#18
Sitat fra: Glan på tirsdag 06. mars 2018, klokken 22:29
Sitat fra: bosonic på tirsdag 06. mars 2018, klokken 22:15
Vennligst slutt å kalle drivspenningen i elbilen for "høyspenning"
Grensen for høyspent er 1000V AC / 1500V DC
Helt avhengig av hvilken norm en benytter. I Siemens og ABB er 1000V - 52000V mellomspenning.
I USA er det så vidt jeg husker ingen "High Voltage" definisjon som sådan i kraft distribusjons sammenheng, men mange regler for ulike spenningsområder.

For kjøretøy på hjul finnes denne:E/ECE/324/Rev.2/Add.99/Rev.2-E/ECE/TRANS/505/Rev.2/Add.99/Rev.2
Tillegg: "Uniform provisions concerning the approval of vehicles with regard to specific requirements for the electric power train"
(UNITED NATIONS aggrement)

2 Definisjoner:
Sitat
2.17 High Voltage
means the classification of an electric component or circuit, if its working voltage is > 60 V and ≤ 1500 V DC or > 30 V and ≤ 1000 V AC root mean square (rms)
M.A.O. i følge FN er det helt greit å kalle drivspenningen i elbilen for "høyspenning"
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rollep

Sitat fra: Terjer på mandag 05. mars 2018, klokken 12:22Det er totalforbudt å ta inn elbiler på verksted i Sverige uten at de har egne jordede gulv osv... Så de kunne ikke engang bytte hverken dekk eller bremseklosser der, det var streng kontroll av dette fra myndighetene også.
Får håpe dekkverkstedene ikke har de samme restriksjonene, i tilfelle man skulle få punktering der borte  :D

Terjer

@Rollep
I følge Autoexperten på Töcksfors Shoppingcenter, så gjelder det samtlige bilverksteder i Sverige, de hadde alle det samme regelverket og de sa faktisk at de ikke kunne bytte dekk på elbiler på grunn av det :)
VW e-up!
MG4

Griffel

Kan dette virkelig være sandt, eller er det en god skrøne.
I så fall må jo nesten jordede gulv i garasjen være en forutsetning for å få lov til å kjøpe elbil i Sverige?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Glan

Da er det ikke rart det er så få av de der.

Terjer

Sitat fra: Griffel på lørdag 10. mars 2018, klokken 14:28
Kan dette virkelig være sandt, eller er det en god skrøne.
I så fall må jo nesten jordede gulv i garasjen være en forutsetning for å få lov til å kjøpe elbil i Sverige?

Det er bare å selv kontakte Autoexperten i Töcksfors om noen her tviler. Begge de ansatte bak disken sa det samme.
VW e-up!
MG4

Terjer

Jeg har forresten sendt epost til elbilforeningen i Sverige, så forhåpentligvis får jeg et oppklarende svar fra de.
http://www.elbilsverige.se/om-foreningen/
VW e-up!
MG4

Burger

Terjer: Så enkelt, så genialt. Har vi lov til å være så pragmatiske? :-)
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Larsebass

Drepe en god diskusjon med innhenting av informasjon fra relevante kilder? Makan!
Tesla X75D.

Terjer

Sitat fra: Larsebass på søndag 11. mars 2018, klokken 11:01
Drepe en god diskusjon med innhenting av informasjon fra relevante kilder? Makan!

Vel, om du ønsker en diskusjon kan du jo debattere om det er noen restriksjoner eller noe regelverk på dette i Norge?
:)
VW e-up!
MG4

Meryl Streep

Bilbolaget.com i Sverige er forhandler av bl.a. Volvo, Renault
og Ford. De har "ingen fordon at erbjuda av el og 0 CO2-utsläpp"
Man kan jo tro at meddelsvennson er sterkt påvirket av
«Teknikens Värld» og andre bilblad i Sverige som gjør alt de kan
for at elbiler ikke skall bli allemannseie:
https://ford.bilbolaget.com/Fordon/Sok?Condition=1&FuelTypeName=Hybrid%20el%2Fdiesel&VehicleTypeName=Bil

GOLF-raider

Svenska Elfordonsföreningen SWEVA aviklet
seg i 2013 og gikk inn i Power Cirkle.org.
De lever en tilsynelatende anonym tilværelse
under denne fanen:  http://powercircle.org/
Det bør herske liten tvil om at det er
Norsk Elbilforening som er det lokomotivet
som drar elbil-ismen framover i Norge.
Men svenske myndigheter har en ny elbilpolitikk
på gang som skall overbevise svenskene om at
de bør kjøpe elbiler allerede i sommer. Hva skall
vi i Norge tro om at det svenske markedet åpner
seg for at Meddelsvenson skall bestille seg elbil?
https://www.motor.no/artikler/2018/januar/elbiler-far-60000-i-rabatt--luksusbiler-blir-dyrere/
TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA