Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilverksteder Sverige?

Startet av Terjer, mandag 05. mars 2018, klokken 12:22

« forrige - neste »

Terjer

Jeg var et ærend i Töcksfors i Sverige og i den forbindelse stakk jeg innom Autoexperten på Töcksfors Shoppingcenter, http://www.gransverkstad.se/

Jeg spurte om pris på skifte av diverse bremsedeler på bilen men når jeg oppga registreringsnummeret og de så at det var en elbil, da ble det oppstandelse både blant de ansatte og den andre kunden som var der.

Det er totalforbudt å ta inn elbiler på verksted i Sverige uten at de har egne jordede gulv osv... Så de kunne ikke engang bytte hverken dekk eller bremseklosser der, det var streng kontroll av dette fra myndighetene også.

Er dette noe spesielt for Sverige, er det slik i Norge og?
VW e-up!
MG4

Bondeknøl

Jeg har ikke jordet golv(har murgolv) i garasjen, så jeg tar aldri bilen inn i garasjen.

Terjer

@Bondeknøl: Jeg er ikke interessert i tullprat om din garasje.
VW e-up!
MG4

KjellG

Jordet gulv høres egentlig sprøtt ut. På høyspenningslabben hadde vi tørt tregulv.

Espen Hugaas Andersen

Det er nok ikke snakk om jordet gulv. Om det stemmer at man skal ha noe slikt oppsett, så antar jeg at det er snakk om ESD jord. Altså da er det 1 megaohm motstand mellom gulvets jordpotensial og faktisk jord. Da kan man lade ut spenningspotensialer gjennom motstanden på en trygg måte.

Men jeg tviler på at dette er et krav verken i Sverige eller Norge. De visste neppe hva de snakket om.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Ingeniøren

Men det kreves vel spesial kompetanse for å få skru elbil, i alle fall når man kommer til høyspent'n. Ikke så mange av de i Sverige som her.. elbiler altså.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

stefse

hehe, hvis de hadde sagt dette til meg, ville jeg tilbudt å sende med en sekk jord i bilen :D
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Bondeknøl

Sitat fra: Terjer på mandag 05. mars 2018, klokken 13:45
@Bondeknøl: Jeg er ikke interessert i tullprat om din garasje.
Unnskyld
Helt seriøst så er det ingen problem å skru på bremser på elbil mer enn på fossilbiler. At bilmekanikere uten elbilerfaring og opplæring holder seg borte fra batteriet og høyspent er jo noe annet.
Disse karene hadde nok ikke lyst å skru på bilen din.

Ingeniøren

Sitat fra: Bondeknøl på mandag 05. mars 2018, klokken 18:48
Sitat fra: Terjer på mandag 05. mars 2018, klokken 13:45
@Bondeknøl: Jeg er ikke interessert i tullprat om din garasje.
Unnskyld
Helt seriøst så er det ingen problem å skru på bremser på elbil mer enn på fossilbiler. At bilmekanikere uten elbilerfaring og opplæring holder seg borte fra batteriet og høyspent er jo noe annet.
Disse karene hadde nok ikke lyst å skru på bilen din.

Akkurat. Lite med service punkter på en elbil og dermed mindre å tjene.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Terjer

Vel, jeg legger selv om sommer og vinterdekk utendørs og bremser kan jeg sikkert bytte selv i garasjen, men jeg tenkte det hadde vært greit å fått bremsene byttet mens en selv var på shopping og fått på nye vinterdekk på felg i samme slengen. Det er jo en e-up så alle delene er vel like som på bensin uppen.
VW e-up!
MG4

bosonic

Vennligst slutt å kalle drivspenningen i elbilen for "høyspenning"
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Glan

Sitat fra: bosonic på tirsdag 06. mars 2018, klokken 22:15
Vennligst slutt å kalle drivspenningen i elbilen for "høyspenning"

Grensen for høyspent er 1000V AC / 1500V DC

Knut Røe

I alle slags reparasjonsmanualer og håndbøker omtales det som HVB High Voltage Battery.
Low voltage (i bygningssammenheng hvertfall) regnes som 50 volt og nedover, i praksis maks 48.

jkirkebo

Sitat fra: tiger`n på tirsdag 06. mars 2018, klokken 22:29
I alle slags reparasjonsmanualer og håndbøker omtales det som HVB High Voltage Battery.
Low voltage (i bygningssammenheng hvertfall) regnes som 50 volt og nedover, i praksis maks 48.

Under 50V AC er SELV (extra-low voltage)

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Extra-low_voltage
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

turfsurf

Alt er relativt. I.f.h.t. 12V er 400V høyspent. I.f.h.t hva som er trygt for mennesker er 400V og høyspent (dvs du bør holde fingra unna). Lettere å få forståelse for at man skal være forsiktig med omgang av det om man bruker den betegnelsen. Om det ikke passer med en aller annen definisjon er knakende likegyldig. 1kV er heller ikke mye høyspent om man er vant med høyeffekt radarer.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA