Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilke (el)biler har best varme og varmeapparat?

Startet av elekTrond, mandag 05. mars 2018, klokken 10:37

« forrige - neste »

Kårepåsporet

Sitat fra: Crown på mandag 05. mars 2018, klokken 21:47
Sitat fra: Kårepåsporet på mandag 05. mars 2018, klokken 21:18
Jeg tenker også at Soul var super, tror ikke Ioniq er like varm.
For all del, Ioniq er bra, men jeg tror varmekapasitet/forvarme i Soul er bedre.

Hvorfor det, kan du nevne én fornuftig grunn?

Oppleves slik, etter først drøye to år i Soul og nå et drøyt år i Ioniq.
Når det nå har vært kaldt, -12 på det kaldeste, har hatt temp på 26 på forvarming, uten at bilen har blitt veldig varm etter 30 minutt. Soulen gmhadde jeg 22-23 grader og opplevdes varmere.
Men kan av naturlige grunner ikke dokumentere, har nå bare Ioniq.

Crown

Sitat fra: Kårepåsporet på tirsdag 06. mars 2018, klokken 06:10
Oppleves slik, etter først drøye to år i Soul og nå et drøyt år i Ioniq.
Når det nå har vært kaldt, -12 på det kaldeste, har hatt temp på 26 på forvarming, uten at bilen har blitt veldig varm etter 30 minutt. Soulen gmhadde jeg 22-23 grader og opplevdes varmere.
Men kan av naturlige grunner ikke dokumentere, har nå bare Ioniq.

Åja, det er forvarming du sammenligner, det kan jo ha med så mangt. Innstillingene er like? (Huke av på defrost gir f.eks. varmere frontrute, men ikke like jevn temp i kupé), og du lader på samme strømstyrke? Men det som virkelig teller er jo hvor fort bilen blir varm fra kald bil uten å være tilkoblet, og hvor varm den holder seg mens man kjører. Og der er Ioniqen superrask. Jeg forvarmer egentlig ikke så ofte og da er dette viktig. Jeg vil tro de to bilene deler mye (det meste) av elektronikk når det gjelder varmeapparat, så ser ikke helt at det skal være noen stor forskjell.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Kårepåsporet

Soulen ble også veldig kjapt varm, uansett er elbil konge ift til fossilbil. Også fossilbil med drivstoffvarmer.

Carl Anton Stenling

Et lite tips når det gjelder god og varm elbil er å velge en modell som har setevarmer også i baksetet. Ved forvarming slår jeg på alle setene. Det er viktig at flatene forvarmes - ikke bare luften. Dermed unngår man at setene avkjøler luften.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Crown

Husker jeg ikke feil har hverken Soul eller Leaf egne luftdyser til baksetet, det har Ioniq bak midtkonsollen ( i tillegg til under forsetene til bena). Kjekt om vinteren og ikke minst om sommeren.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Carl Anton Stenling

Leaf Tekna har elektrisk oppvarmet baksete.
Jeg lar førersete, passasjersete og baksete være påslått ved forvarming slik at disse har grei temperatur ved oppstart selv om jeg ikke skal ha med passasjerer. Det gjør faktisk litt forskjell for å holde god varme også etter forvarmingen.

Hvis man skal kjøpe elbil og er opptatt av varme så kan det være verdt å vurdere en modell som har elektrisk varme i baksetet.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Crown

Sitat fra: Carl Anton Stenling på tirsdag 06. mars 2018, klokken 22:05
Leaf Tekna har elektrisk oppvarmet baksete.
Jeg lar førersete, passasjersete og baksete være påslått ved forvarming slik at disse har grei temperatur ved oppstart selv om jeg ikke skal ha med passasjerer. Det gjør faktisk litt forskjell for å holde god varme også etter forvarmingen.

Hvis man skal kjøpe elbil og er opptatt av varme så kan det være verdt å vurdere en modell som har elektrisk varme i baksetet.

Joda, Nordic også, som jeg har. Men Leaf har ikke egne luftedyser bak rettet mot baksetepassasjerene, slik at forvarmingsluften går ikke rett mot baksetene og varmer dem slik man kan i Ioniq (som forøvrig også har oppvarmede bakseter fra 2018).  Uansett snakker vi om detaljer som blir stadig mindre viktige jo større batteri bilene får. Jeg tenker ikke et sekund på hva jeg bruker av varme og strøm på Ioniqen, jeg bader i rekkevidde til det jeg normalt trenger uansett. Jeg liker også å tenke total energimengde, uansett hvordan man vrir og vender på det så er massiv forvarming i timevis av bilen også sløseri og fyring for kråkene.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Egil Fonn

For meg er kravet til varme og varmeapparat at det med minst mulig energiforbruk holder komfortabelt inne klima i ute temperatur ned mot 30 minus. Fjerning av dogg og is på rutene må gå raskt. Rutene må også holde seg dogg og isfrie under veis, selv med fuktige personer i bilen som nettop har vært på en treningstur..
Har eid Tesla, MB Belectrik og BMW i3. Alle disse har velfungerende klima om klima er innstilt på auto og bilene kjøres uten valg av spare modus. Tesla og MB har 6kw varme element uten varmepumpe. BMW i3 har 5,5kw varme element + varmepumpe. Varme pumpen på i3 deaktiveres om ute temp blir lavere enn -10 c. Alle disse bilene bruker eventuell overskuddsvarme fra drivverk og batteri til varming av kupe. Dette er spesielt nyttig på lengre turer der overskuddsvarme fra kjøring og hurtiglading kan brukes i kupe.
Den bilen av disse tre som har best klima er BMW i3 pga varmepumpe som sparer energi.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Kårepåsporet på tirsdag 06. mars 2018, klokken 06:10
Sitat fra: Crown på mandag 05. mars 2018, klokken 21:47
Sitat fra: Kårepåsporet på mandag 05. mars 2018, klokken 21:18
Jeg tenker også at Soul var super, tror ikke Ioniq er like varm.
For all del, Ioniq er bra, men jeg tror varmekapasitet/forvarme i Soul er bedre.

Hvorfor det, kan du nevne én fornuftig grunn?

Oppleves slik, etter først drøye to år i Soul og nå et drøyt år i Ioniq.
Når det nå har vært kaldt, -12 på det kaldeste, har hatt temp på 26 på forvarming, uten at bilen har blitt veldig varm etter 30 minutt. Soulen gmhadde jeg 22-23 grader og opplevdes varmere.
Men kan av naturlige grunner ikke dokumentere, har nå bare Ioniq.
Sannsynligheten er veldig stor for at varmepumpen/-apparatet er lik i Soul og Ioniq. Hyundai/Kia konsernet prøver å gjenbruke komponenter i størst mulig grad. Kan kanskje virke som din Ioniq har en defekt.

Counterpointer

Sitat fra: Finnøy på onsdag 07. mars 2018, klokken 07:24
Sannsynligheten er veldig stor for at varmepumpen/-apparatet er lik i Soul og Ioniq. Hyundai/Kia konsernet prøver å gjenbruke komponenter i størst mulig grad. Kan kanskje virke som din Ioniq har en defekt.
Dette kan du ikke ta for gitt. Selv om Kia og Huyndai er søsterselskap så er de selvstendige enheter og om varmepumpen er den samme kan andre komponenter eller løsninger bidra til forskjeller.
Å anta at Kåre sin Ioniq er defekt er tendensiøst, når du ikke har bedre grunnlag en dette.

Cowboystrekk

Sitat fra: Jeronan på mandag 05. mars 2018, klokken 10:57
Tesla has actually a very efficient and very powerful AC. I have had quite a few cars, including a Volvo V60 and never seen a car capable of pre-heating the entire cabin to 22 degrees within 5 minutes with temperatures outside at -20 degrees.

Just remember to turn off Range Mode on the Tesla for best AC performance. I never use Range Mode on our Model S. I have done tests on long trips and the range gain was so little, but AC works at reduced capacity (which is not nice with very cold temperatures outside and a glass roof above our heads that pours down cold air). So I never use Range Mode anymore and the AC works great!
To get better range I just use the Chill mode now at all times and that really does increase range quite a bit. :)

A lot of Electric cars with Range Extender drive modes, the first thing these do is reduce AC power, since that is a big battery consumer in very cold and warm weather.
Lot of people don't seem to be aware of this and only think the Throttling curve is reduced, but with Tesla it's primarily the AC power that is reduced with Range Mode, since Throttle curve is covered in Chill Mode function.

With BMW i3 for example, you have three Modes:
-Standard Comfort Mode with full throttle and full AC.
-EcoPro Mode with reduced Throttle and slightly reduced AC.
-EcoPro+ Mode that additionally limits speed to 90kmh and disables AC completely with only Seat heating available in front seats.
Actually on trips in warmer temps than -5C range mode works fine for heating, 4 kW is more than enough to keep cabin warm. If it gets quite a bit colder then turning of range mode can be smart. On shorter trips, even when very cold, range mode is far better for consumption as the batteryheater steals a lot of juice. On longer trips, especially in temps below -10C, range mode off and 30 mins preheat is a good deal :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

hanche

Sitat fra: Mobileum på mandag 05. mars 2018, klokken 15:33
Litt "off topic". Leger og ambulansetjeneste anbefaler ikke å kjøre tynnkledd i kulde. En ulykke hvor man ikke kan røre seg, blir slengt ut av bilen, etc. kan medføre store frostskader og i hjel-frysing. Ikke smart å sitte i T-skjorte i grøftekanten i 10 graders kulde, og kanskje også med sjokk-skade.
Jo, men samtidig anbefales heller ikke ytterklær, fordi de hindrer setebeltet i å legge seg godt rundt hoftene og i stedet løfter det opp mot mageregionen, hvor det kan forårsake store indre skader ved en kollisjon. Jeg tror dette er et vel så viktig poeng som det du nevner. Et greit kompromiss kan være en tykk genser eller lignende, som ikke gir det problemet i samme grad som lange jakker, kåper og lignende.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA