Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilke (el)biler har best varme og varmeapparat?

Startet av elekTrond, mandag 05. mars 2018, klokken 10:37

« forrige - neste »

elekTrond

I min gamle, analoge verden er det Lada 2107 og Vovvo 240 som har de t-skjortevarmeste kupéene midtvinters. Visse andre bilmodeller er kjent for å være mindre varme i -30°C  :'(

       
  • Hvem peker seg best og mest ut av de med EL/EK skilt?
  • Hvilke fabrikanter/land "kan" varme og ventilasjon best?
  • Fabrikkmontert fossilvarmer regnes her som lovlig juks. (Buddy/Kewet/PSA/Think/...)
F.eks. mangler trillingen helt gulvvarme til baksetet og kun en sval bris foran. Noen Tesla'er har baksete-ventiler i midtkonsollen som "ikke virker". Noen Zoe'r mangler visstnok varmekolbe/keramisk element evt. har elendig mjukvare, fortelles det denne helga.
'13 Mjau

Crown

Vi har både "norsk" Leaf 30kWh Nordic og "norsk" Ioniq m/teknikkpakke, dvs begge har varmepumpe. Leafen blir varm nok, og har fordelen av forvarming via app og varme i baksetet (kom på Ioniq i 2018-modellen). Men Ioniqen blir enda raskere varm, og har mer å "gå på" ser det ut til, og den har både egne ventiler og gulvvarme til baksetepassasjerene. Jeg har ikke fått testet lavere enn -15 pga bosted, men i -15 oppfører den seg helt som vanlig og guffer godt på med varme etter meget kort tid. Varme i ratt som begge bilene har er også et veldig stort pluss (skal aldri ha bil uten det igjen).

Totalt sett er elbilene mine de varmeste bilene jeg har hatt.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Jeronan

#2
Tesla has actually a very efficient and very powerful AC. I have had quite a few cars, including a Volvo V60 and never seen a car capable of pre-heating the entire cabin to 22 degrees within 5 minutes with temperatures outside at -20 degrees.

Just remember to turn off Range Mode on the Tesla for best AC performance. I never use Range Mode on our Model S. I have done tests on long trips and the range gain was so little, but AC works at reduced capacity (which is not nice with very cold temperatures outside and a glass roof above our heads that pours down cold air). So I never use Range Mode anymore and the AC works great!
To get better range I just use the Chill mode now at all times and that really does increase range quite a bit. :)

A lot of Electric cars with Range Extender drive modes, the first thing these do is reduce AC power, since that is a big battery consumer in very cold and warm weather.
Lot of people don't seem to be aware of this and only think the Throttling curve is reduced, but with Tesla it's primarily the AC power that is reduced with Range Mode, since Throttle curve is covered in Chill Mode function.

With BMW i3 for example, you have three Modes:
-Standard Comfort Mode with full throttle and full AC.
-EcoPro Mode with reduced Throttle and slightly reduced AC.
-EcoPro+ Mode that additionally limits speed to 90kmh and disables AC completely with only Seat heating available in front seats.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Espen Hugaas Andersen

Sitter som regel i t-skjorte i Model X. Selv når jeg har glemt å forvarme tar jeg like godt av meg jakka med en gang, for det er ikke mange meterne man skal kjøre før temperaturen kommer opp på et bra nivå. I min erfaring er ulempen med varmeapparatet i Model X dårlig samsvar mellom innstilt temperatur og faktisk temperatur. Når man kjører i 80 km/t i -15C, så må man kanskje stille inn temperaturen på 28C. Mens kjører man i 30 km/t i +5C så er det greit å stille inn på 22C.

Det blir altså litt ekstra trykking, men varmeapparatet i seg selv gir god varme.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Burger

Veldig misfornøyd med varmeapperatet i Leafen min, har den konstant på 30 grader for å få lunk nok i bila. Ved -18 grader så opplevdes bila som kald. Kan hende det er noe med min bil og at alle tunellene fra Trondheim til Stjørdal forvirrer varmeanlegget siden det er som regel litt pluss i tunellene.

i3-en må jeg justere opp til 24 grader ved -12 grader, og det blir kaldt dersom jeg legger handa i nærheten av sidevinduet, men oppleves som mye bedre.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

geear

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 05. mars 2018, klokken 12:40
Sitter som regel i t-skjorte i Model X. Selv når jeg har glemt å forvarme tar jeg like godt av meg jakka med en gang, for det er ikke mange meterne man skal kjøre før temperaturen kommer opp på et bra nivå. I min erfaring er ulempen med varmeapparatet i Model X dårlig samsvar mellom innstilt temperatur og faktisk temperatur. Når man kjører i 80 km/t i -15C, så må man kanskje stille inn temperaturen på 28C. Mens kjører man i 30 km/t i +5C så er det greit å stille inn på 22C.

Det blir altså litt ekstra trykking, men varmeapparatet i seg selv gir god varme.
Kjenner meg ikke igjen i dette. Tror ikke jeg har hatt vår X på mer enn 22 grader, stort sett på auto. Riktig nok har vi tredje seterad, og dermed dobbelt klimaanlegg. Det eneste som irriterer meg i vår er at jeg savner 2-3 "profiler" på auto klima, for den kunne godt kjørt et hakk eller to høyere viftehastighet når det er kaldt. Kjørte 60 mil i snøføyke bare i helga, har stått på 21 grader og auto alt med 2-3 unntak hvor jeg slo på rutevarme i et minutt eller to. Av og til kommer det plutselig litt dugg på vinduene. Range mode off hele turen riktig nok.

Ellers fikk vel Bjørn Nyland 42-43 grader i X-en sin, er vel ikke så mange elbiler som slår det?

https://www.youtube.com/watch?v=3qrmWVaGIP4

(han har og tre seterader og dermed dobbel klima)

Espen Hugaas Andersen

Bjørn stilte inn på Hi. Erfaringsmessig er det fullstendig overkill i alle situasjoner.

Jeg har femseter, så det kan hende 6-/7-seter har bedre samsvar mellom innstilt temperatur og faktisk temperatur. Men i hvert fall i min bil så må jeg over 21-22C for å overvinne den kalde trekken fra frontruta, slik at det fortsatt er komfortabelt i t-skjorte. Hovedsaklig er det da snakk om en del under 0C.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

geear

Kaldras fra vinduet på X er lignende problem som på biler med panoramatak, bør/må ha innertak som kan trekkes for, ellers oppleves det som trekk. Jeg tror ikke nødvendigvis at det betyr at ikke temperaturen innvendig er riktig.

Fornuften i frontruta på X kan diskuteres, men den er definitivt en wow-faktor.. ;)

Øyvind.h

Merker du kulderas fra frontruta i X? Har kjørt i ned mot -20 og ikke merket noe kudleras. Men kanskje det skyldes innstillinger på klimaanlegget?

Merket litt kulde fra sidevindu før jeg justere slik at luftdyse peker mot vindu (ikke maks mot vindu da det stenger dysen).
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Mobileum

Litt "off topic". Leger og ambulansetjeneste anbefaler ikke å kjøre tynnkledd i kulde. En ulykke hvor man ikke kan røre seg, blir slengt ut av bilen, etc. kan medføre store frostskader og i hjel-frysing. Ikke smart å sitte i T-skjorte i grøftekanten i 10 graders kulde, og kanskje også med sjokk-skade.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

Counterpointer

Beste bilen jeg har vært borti er Soul. Masse varme raskt, og det kunne stå på 20 grader året rundt. Varmt og fint på vinter og kjølig og deilig på sommer. Hadde den i tre år og skrapte aldri is på den, det fikset varmeapparatet.

Nåværende Ae er variabel, men gir også raskt varme. Rask varme har alle Model S og X også gitt.

Generelt er moderne elbiler veldig bra på varme.

Kårepåsporet

Sitat fra: knut.aulie på mandag 05. mars 2018, klokken 21:10
Beste bilen jeg har vært borti er Soul. Masse varme raskt, og det kunne stå på 20 grader året rundt. Varmt og fint på vinter og kjølig og deilig på sommer. Hadde den i tre år og skrapte aldri is på den, det fikset varmeapparatet.

Nåværende Ae er variabel, men gir også raskt varme. Rask varme har alle Model S og X også gitt.

Generelt er moderne elbiler veldig bra på varme.

Jeg tenker også at Soul var super, tror ikke Ioniq er like varm.
For all del, Ioniq er bra, men jeg tror varmekapasitet/forvarme i Soul er bedre.

Carl Anton Stenling

Sitat fra: Burger på mandag 05. mars 2018, klokken 13:07
Veldig misfornøyd med varmeapperatet i Leafen min, har den konstant på 30 grader for å få lunk nok i bila. Ved -18 grader så opplevdes bila som kald. Kan hende det er noe med min bil og at alle tunellene fra Trondheim til Stjørdal forvirrer varmeanlegget siden det er som regel litt pluss i tunellene.

Leaf varmeanlegget er litt sært. Gir best effekt hvis man velger modus som dekker opp/ned. Rute+ned er lite effektivt og bør brukes bare innimellom. I -18 grader bør man resirkulere mye. Auto fungerer dårlig.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Crown

Sitat fra: Kårepåsporet på mandag 05. mars 2018, klokken 21:18
Jeg tenker også at Soul var super, tror ikke Ioniq er like varm.
For all del, Ioniq er bra, men jeg tror varmekapasitet/forvarme i Soul er bedre.

Hvorfor det, kan du nevne én fornuftig grunn?
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Burger

Carl: Skal prøve, problemet er at jeg kjører inn i mye fuktig tunell som har +4 grader rett etter inngangen. Å kjøre inn der i mye minus uten å ha luft på frontruta kan gå fra god sikt til gjenfrosset frontrute og null sikt på ~1-2 sekund. Utrolig ubehagelig og man bremser på hukommelse hvordan kjørebanen er samt håper bil bak ser bremselysa i tilfelle de også har mistet sikten.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA