Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lader sakte på hurtigladestasjon.

Startet av hkurt, søndag 04. mars 2018, klokken 19:04

« forrige - neste »

hkurt

Hei.
Forsøkte meg for første gang å bruke hurtiglading nå om dagen, kun for å teste hvordan det fungerer.
Følte det gikk lenge å lade da jeg hadde ca 3/4 tank når jeg startet lading, laderen sa 40 minutt til full, var ca 3 minusgrader ved ladestasjonen som er en CCS 400v 125a lader.
Bilen er en 2017 e-golf med 300 km teoretisk rekkevidde.
Er dette vanlig eller kan det være at det var fordi jeg hadde for mye strøm på batteriet?


Ingeniøren

Sitat fra: hkurt på søndag 04. mars 2018, klokken 19:04
Hei.
Forsøkte meg for første gang å bruke hurtiglading nå om dagen, kun for å teste hvordan det fungerer.
Følte det gikk lenge å lade da jeg hadde ca 3/4 tank når jeg startet lading, laderen sa 40 minutt til full, var ca 3 minusgrader ved ladestasjonen som er en CCS 400v 125a lader.
Bilen er en 2017 e-golf med 300 km teoretisk rekkevidde.
Er dette vanlig eller kan det være at det var fordi jeg hadde for mye strøm på batteriet?

Lønner seg ikke å hurtiglade til mer en ca 80% da ladehastigheten etter dette går dramatisk ned etter dette. Kaldt batteri gjør ikke saken bedre...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

hkurt

Ok. Forstod at e-golf ikke kunne lade mer enn 80% i motsetning til Tesla som man kan lade 100 men da måtte bruke bilen omgående etter lading.
Er det slik da at jeg ikke bør ha ladekabelen i bilen hjemme og lade  slik at den nesten alltid har tilnærmet full tank?

elekTrond

Lad (hjemme) når du kan, kjør når du vil. Gammelt jungelord. :+1:

Hurtiglade gjør du kun når du har kjørt batteriet helt ned, for så å lade opp til ±3/4 tank. Det er det beste for batteri og lommebok. Da lager du heller ikke unødig kø.  :angel: :police:
'13 Mjau

automat

Sitat fra: elekTrond på søndag 04. mars 2018, klokken 20:37
Lad (hjemme) når du kan, kjør når du vil. Gammelt jungelord. :+1:

Hurtiglade gjør du kun når du har kjørt batteriet helt ned, for så å lade opp til ±3/4 tank. Det er det beste for batteri og lommebok. Da lager du heller ikke unødig kø.  :angel: :police:

Og ikke minst, hurtiglading gjør man med en gang man kommer til destinasjon, når batteriet er varmt.

Parkerer man med lite strøm, og batteriet blir kaldt, tar hurtiglading en evighet.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

sylwester

Hvis du har ladet bilen fra 75% så er nok hastigheten veldig lav. For best hastighet kjører du en time før første hurtiglading og stopper før du er på 70%, kanskje enda tidligere. Å hurtiglade til 80% så får du færre ladestopp, men ofte lengre reisetid enn om du stopper ladingen.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Ingeniøren

#6
Sitat fra: hkurt på søndag 04. mars 2018, klokken 19:36
Ok. Forstod at e-golf ikke kunne lade mer enn 80% i motsetning til Tesla som man kan lade 100 men da måtte bruke bilen omgående etter lading.
Er det slik da at jeg ikke bør ha ladekabelen i bilen hjemme og lade  slik at den nesten alltid har tilnærmet full tank?

Mange som går i denne fella. De fleste biler har ca 5-10% buffer i hver ende for å skåne batteriet. Dvs at selv om bilen viser 0 eller 100% har du forsatt litt igjen i hver enda. Glem dette og forhold deg til det bilen viser og det er her det ikke lønner seg å hurtiglade stor mer enn til 80%, mest fordi det koster mer enn det smaker både i pris og tid.

Tesla er litt spesiell i det den tillater å lade høyere enn den normale maks grensen, men kun etter flere advarsler. Anbefales vel kun i nødsfall da du går over normal 100% som andre biler oppererer med og noe som kan skade batteriet om det gjøres for ofte.

Edit: redusert angivelsen av buffer. Man lærer så lenge man lever...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Espen Hugaas Andersen

#7
Det er over tid at lading til 100% gjør skade, og da spesielt når det er varmt. Altså Tesla vil ikke at folk skal lade til 100% hver dag, for over årene så vil kapasiteten reduseres betydelig mer enn ved lading til 70-90%.

Men man må ikke bli paranoid i forhold til å lade til 100%. Du kan med god samvittighet gjøre det når du skal på langtur og har behov for den ekstra rekkevidden. Men for å redusere slitasjen, så la den stå ved 100% minst mulig tid. Om du f.eks er på bilferie i to uker, så trenger ikke bilen stå ved 100% hele tiden.

Det er heller ikke sånn at de andre produsentene har 20% buffer i topp og bunn. Da ville man bare bruke 60% av kapasiteten, noe som ville gjort bilene svært lite konkurransedyktige. Noe sånt som 5% i topp og 5-10% i bunn er mer normalt. (Ser man f.eks på orginale BMW i3, så hadde den 22 kWh totalt og 18,8 kWh tilgjengelig, det er altså 15% buffer fordelt på topp og bunn.) Tesla dropper de 5% på toppen og har ~4% i bunn. Andre elbiler tjener altså også på å ikke fullade. 70% er egentlig det som er ideellt, så stiger slitasjen litt opp til 80%, enda mer opp til 90% og så øker det på raskt over 90%.

Men dette må også sees i sammenheng med hvor mye rekkevidde man trenger. Det sliter også mer på batteriene å lade mye ut. De trives best i området 30-80%, sånn ca. Altså om du trenger 50% av rekkevidden i det daglige, så er det bedre å lade til 80% og lade ut til 30%, enn å lade til 70% og så lade ut til 20%. Personlig lader jeg til 70% fordi jeg har såpass mye rekkevidde at batteriet sjeldent må utlades til under 30%.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Panduck

"Lønner seg ikke å hurtiglade til mer en ca 80% da ladehastigheten etter dette går dramatisk ned etter dette. Kaldt batteri gjør ikke saken bedre..."

Om dette stemmer for ny 36kWh eGolf, er det skuffende. En rekke elbiler lader med god fart til langt over 80%. På i3en lader jeg til over 90% før det begynner å gå "dramatisk saktere". Er det kaldt batteri, kan man oppleve at hastigheten går OPP, selv etter passert 80%.

Ladekurver ved forskjellige tempraturer, og info om oppvarming av batteri o.l bør være PÅLAGT ved salg av elbil, dette bør aldri komme som en overraskelse.

Traff en eGolf-eier i Stockholm, og forstår at "rekkevidde" ikke er alt, når hans tur var 1.5 timer mer lading enn min tur, selv om rekkevidden på bilene våre omtrent er det samme, når hans batteri selv på den turen ladet tregt over det hele, mens mitt batteri var varmt etter først hurtiglading, og jeg fikk full fart opp til 90%, mens han måtte gi seg etter 80%.

geear

#9
Sitat fra: hkurt på søndag 04. mars 2018, klokken 19:36
Ok. Forstod at e-golf ikke kunne lade mer enn 80% i motsetning til Tesla som man kan lade 100 men da måtte bruke bilen omgående etter lading.
Det stemmer ikke. e-Golf kan fint DC-lade (hurtiglade) til 100%, akkurat som Tesla. De eneste jeg har hørt som ikke kan det er Hyundai. I følge Bjørn Nyland sine videoer så stopper de hurtiglading på 94% av en eller annen merkelig grunn.

Vi har nok stort sett ladet til 85% på vår 190km, liten reduksjon før det.

sylwester

#10
Sitat fra: gr på mandag 05. mars 2018, klokken 10:49
Det stemmer ikke. e-Golf kan fint DC-lade (hurtiglade) til 100%, akkurat som Tesla. De eneste jeg har hørt som ikke kan det er Hyundai. I følge Bjørn Nyland sine videoer så stopper de hurtiglading på 94% av en eller annen merkelig grunn.

Vi har nok stort sett ladet til 85% på vår 190km, liten reduksjon før det.

Ladehastigheten man får fra 80% mot 100% kvalifiserer vel ikke til "hurtig". Rett før min Leaf stopper å hurtiglade er hastigheten under 6kW, selv når batteriet var rett over 15 grader og startet på over 50kW og temperaturen fremdeles er er perfekt da den slutta. Dvs. kun SOC som begrenser ladehastighet pga av at det er vanskeligere å flytte inoner når batteriet nærmer seg fullt og alle litiumbatteriladere trenger å redusere ladehastighet for å ikke drepe batteriet eller redusere resterende levetid vesentlig.

Du får lite valuta for pengene når du har en bil som lader helt opp til 100% på hurtigladeren. Som et eksempel så regnet jeg på minuttpris til kW-pris da jeg var i Halden.

Snittet hvis jeg ikke stopper og hurtigladeren stopper er så lavt som 25kW. Jeg har aldri prøvd, men tror jeg kan starte hurtiglading fra 80% opp til 90%SOC . (100% på hurtigladestasjonen)
Hvis jeg får så mye som 6kW resten så har jeg 30 minutter opp til 80% og ytterligere 24 minutter til fullada. 54 minutter a 2,5kr = 135kr. Snitthastigheten her er 16kW :-(

Ved der vi var var det Fortum type2-lader til 0,5kr/minutt og jeg har maks 3,7kW-lader på bilen, som er en ulempe siden jeg ville får dobbelt så mye med en 6kW-lader i bilen. Jeg har så og si full hastighet helt frem til fullada på 3,7kW. Dvs. 236 minutter a 0,5kr = 118kr. 

Konklusjon: Har man god tid og trenger 100% så var til og med 0,5kr/minuttet rimeligere enn hurtiglading, men hvis man ikke har god tid så lønner det seg å stoppe før 80% for å få høyere snitt-kW og dermed en lavere pris mot noen flere stopp.

Trenger man 100% så er en kombinasjon rimeligst. Det absolutt rimeligste er uansett å kjøre å lade oftere frem til 70%.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA