Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Interresant (reklame) artikkel om trimming av elsykler

Startet av elektrolux, søndag 04. mars 2018, klokken 09:52

« forrige - neste »

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Burger

Skeptisk til å fjerne sperra på min sykkel. Skal jeg være innblandet i en ulykke så skal det stå i rapporten at sykkelen til Burger var i forskriftsmessig stand.

Hva om man kvester noen og forsikringselskap oppdager man har ulovlig moped uten ansvarsforsikring. Blir man gjeldslave?

Promille? Spikre paller?
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Burger

2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

sylwester

#4
Da jeg var 16 så var det enkelte som trimma mopeden sin slik at det egentlig var lett motorsykkel. Slik jeg ser det er det samme greia. Blir du tatt med trim så får det konsekvenser. Hvis det er årsak til skade risikerer du domfellelse og regress. At det er snakk om sykkel og at man trimmer det opp til moped så bør straffen være ganske lik.

Saken i AP-artikkelen er utrolig interessant. Siden sykkelen gikk så fort som 80km/t tviler jeg på at dette kan gå på uvitenhet. Hadde det vært snakk om et avvik på 10km/t, som ikke er så lett å oppdage uten speedometer og varen har byttet eier og kjøper ikke ble opplyst om dette så ser jeg ikke helt at de som ikke engang har krav om førerkort skulle klare å se problemet. Der bør tvilen komme tiltalte til gode. Hadde jeg solgt et slikt produkt ville jeg fått kjøper til å signere et dokument som forklarer at den er ulovlig på norsk vet og at all bruk da blir på eget ansvar, siden jeg tenker selger kan fort få regress hvis det er vedkommende som har trimmet, men uten noen dokumentasjon så er det uansett ord mot ord og tviler skal komme tiltalte til gode så selgeren går sikkert fri.

For moped  og bil kan det være strengere, men også der har vi jo problemet med at maksfarten på doningene har minket med årene og at en gammel moped som går i 60km/t ikke nødvendigvis er ulovlig. Jeg tenker også at hvis en vet man kjører moped og kjører deretter er det ikke sikkert man har hatt mopeden i hastigheter som tilsier at de vet at den er trimmet. Blir du tatt med moped 80km/t på flata så har du nok et forklaringsproblem, men ved en teknisk kontroll så kan man altså si man ikke visste om at enheten var trimmet.

Uansett syns jeg ikke artikkelen på DinSide er så dum. Ja, den forteller om hvordan man kan bryte loven, men den forteller også om at du som har kjøpt sykkel på Finn burde ta deg en titt å se om den er lovlig. Det kan hende noen fjerner trim etter å ha lest den og da gjør den sykkelveien sikrere?

De burde hatt en artikkel ala "Veldig mange trimmer rullestolen sin. Her er konsekvensene!"
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

turfsurf

Det er jo enda enklere måter å trimme elsykkel på da, f.eks flytte sensorer til noe som går saktere rundt. Da har man ikke gjort noen tekniske modifikasjoner heller.

Synes fartsbegrensningen på elsykkel er for lav. På alt fra lette oppoverbakker til nedoverbakker sykler jeg raskere på vanlig sykkel. Poenget med elsykkel for meg måtte være å komme raskere frem til jobb enn med vanlig sykkel, og ikke så mye saktere enn med bil, uten å komme frem like svett som på sykkel. En toppfart på 35km/t hadde gjort seg.

Selvfølgelig må man slå av på farten i nærheten av andre saktegående, men det gjelder på vanlig sykkel og.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jotto

Sykkelen i Trondheim hadde en effekt på 5600 watt og toppfart på 108 km/t og ble klassifisert som lett motorsykkel. Det er rimelig stor forskjell på det og på å endre assistansesperra på en vanlig 250W elsykkel slik at den gir assistanse opp til 35 km/t.

Det blir stadig dratt frem skremselspropaganda om at man kan bli gjeldsslave resten av livet fordi man har tuklet med fartssperren, men det har vel fremdeles ikke skjedd. Jeg tviler på at man automatisk blir erstatningsansvarlig fordi sykkelen er modifisert. Isåfall må det vel bevises at man hadde skyld i ulykken FORDI sykkelen er modifisert. Det skal vel godt gjøres når en vanlig tråsykkel enkelt kan tråkkes raskere.

Electrix

Sitat fra: jotto på onsdag 02. mai 2018, klokken 13:47
Sykkelen i Trondheim hadde en effekt på 5600 watt og toppfart på 108 km/t og ble klassifisert som lett motorsykkel. Det er rimelig stor forskjell på det og på å endre assistansesperra på en vanlig 250W elsykkel slik at den gir assistanse opp til 35 km/t.

Det blir stadig dratt frem skremselspropaganda om at man kan bli gjeldsslave resten av livet fordi man har tuklet med fartssperren, men det har vel fremdeles ikke skjedd. Jeg tviler på at man automatisk blir erstatningsansvarlig fordi sykkelen er modifisert. Isåfall må det vel bevises at man hadde skyld i ulykken FORDI sykkelen er modifisert. Det skal vel godt gjøres når en vanlig tråsykkel enkelt kan tråkkes raskere.
Jeg kan ikke all jussen her, men det som er det store problemet når man gjør slike endringer er at den går fra å være sykkel til å være en moped eller motorsykkel. Og det regnes som regel som grovt uaktsomt dersom du havner i en ulykke med motorsykkel på en gang eller sykkelsti der du ikke har lov til å kjøre.

I tillegg er det slik at motorkjøretøy har krav om forsikring, og i ulykker mellom kjøretøy (særdeles farlig redskap) og myke trafikkanter som gående eller syklende så vil det normalt være bilens forsikring som dekker skader på den gående eller syklende med mindre denne har vist grov uaktsomhet. Det holder altså ikke å si at du kom fra høyre og den andre hadde vikeplikt, du som fører av motorkjøretøy skal utvise ekstra aktsomhet, spesielt siden du kjører ulovlig på gang- og sykkelsti.

Hvis forsikringsselskapet til den andre parten allerede har betalt ut millionbeløp for varige mèn så er det lite sannsynlig at deres advokater velger å ta regningen selv når de kan sende den til den uaktsomme galningen som kjørte moped eller motorsykkel:
-som var uregistrert
-som ikke var i forskriftsmessig stand
-som ikke var i forsvarlig stand
-som ikke hadde lovpålagt forsikring
-på gang- eller sykkelsti
-over gjeldende fartsgrense

I retten ser dette ikke bra ut.

Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

sylwester

Jeg er litt optimist så jeg tenker at grunnen til at noen tror det er propaganda er at det skjer så sjeldent at folk ikke tror det skjer. 
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

navyelsen

Sitat fra: sylwester på tirsdag 01. mai 2018, klokken 15:23
Da jeg var 16 så var det enkelte som trimma mopeden sin slik at det egentlig var lett motorsykkel. Slik jeg ser det er det samme greia. Blir du tatt med trim så får det konsekvenser. Hvis det er årsak til skade risikerer du domfellelse og regress. At det er snakk om sykkel og at man trimmer det opp til moped så bør straffen være ganske lik.

Nei, dette er to helt forskjellige ting, blir som å sammenligne epler og appelsiner!

En moped er godkjent og registrert som motorvogn, beregnet for bruk på veg. Det kreves godkjent kjøreopplæring og gyldig sertifikat for fører. Det er også påbudt med ansvarsforsikring, slik at om noe skulle skje så er du økonomisk dekket. Så er det eventuelt opp til forsikringsselskapet i etterkant om de vil kjøre regress mot fører dersom mopeden var trimmet. Det er uansett bare snakk om en avkortning.

En uregistrert elsykkel bygget om til å tilsvare en lett motorsykkel stiller i en helt annen liga. Han har verken nødvendig opplæring eller forsikring. Og garantert ikke godkjente bremser, sidespeil, blinklys eller annet påkrevd sikkerhetsutstyr. Og i tillegg kjører han på gangfelt/sykkelsti. Kan ikke sammenlignes i det hele tatt.

Er mer som om jeg slenger Gocart-motor på en olabil, og fyker avgårde i 100 km/t på fortauet.
Helt det samme som å chippe bilen for å gi et par ekstra hestekrefter eller?
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

Electrix


https://www.nrk.no/trondelag/domt-til-fengsel-for-a-ha-meid-ned-kvinne-med-blodtrimmet-elsykkel-1.14039867

SitatSør-Trøndelag tingrett mener 33-åringen opptrådte grovt uaktsomt og at han er «sterkt å bebreide» for det som skjedde mandag 1. mai i fjor. På en gang- og sykkelvei i Trondheim krasjet han med en annen syklist, en 27 år gammel kvinne.
Mannen ble mandag dømt til 15 dagers fengsel for overtredelse av tre punkter i vegtrafikkloven og ett punkt i bilansvarsloven.

Han får også kjøreforbud i to måneder og må betale 20 000 kroner i oppreisning til fornærmede. I tillegg inndras elsykkelen.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

sylwester

Vel fortjent, men gjelder det kjøreforbudet sykler generelt eller mista han lappen i 2 måneder?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Jejl

Han mistet nok bil-lappen for 2 mnd, noe som etter min mening er en for mild straff.
Det er ikke mulig å miste retten til å sykle.

turfsurf

Å miste lappen har ikke noe med straffen å gjøre. Det er ett administrativt tiltak. I Norge er det ikke lov med dobbel straff. Straffen er fengselsopphold.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Thorbjørn Hellehaven

25 km/h er grei nok grense, og 250W holder på flatmark. Det jeg savner er effekt oppover bakkene. En elsykkel veier mye mer enn andre sykler, og en del av de 250W "forsvinner" til å dra den ekstra vekten opp bakkene.
Hvis jeg kunne velge mellom egfekt eller maksfart, så er det soleklart økt effekt jeg savner.
Det betyr lite om sykkelen kutter ved 25km/h eller 45km/h, når det er så bratt at man kanskje bare klare 10km/h opp bakkene, med tilhenger og barn.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA