Skrevet av Emne: Interresant (reklame) artikkel om trimming av elsykler  (Lest 2439 ganger)

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 12740
    • Vis profil
Interresant (reklame) artikkel om trimming av elsykler
« på: søndag 04. mars 2018, klokken 09:52 »
Vitner om lite kritisk journalistikk, men interresant og informativ for de som vil sette seg inn i emnet:

https://www.dinside.no/fritid/fartsgale-elsyklister-trimmer-syklene-sine-selv/69544605
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El og Citroen AX elektro
Har for tiden VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model, Fiat 500 Microvetti, Buddy og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635

Daglig leder i elbilhjelpen.no AS. Utleievirksomhet via Nabobil.no, Leieting.no, Avamera.com og Air B&B i tillegg til privat og eget firma. Bytter hus via homeforexchange.com

Burger

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 804
  • Have spacesuit, will travel.
    • Vis profil
Sv: Interresant (reklame) artikkel om trimming av elsykler
« Svar #1 på: søndag 15. april 2018, klokken 18:19 »
Skeptisk til å fjerne sperra på min sykkel. Skal jeg være innblandet i en ulykke så skal det stå i rapporten at sykkelen til Burger var i forskriftsmessig stand.

Hva om man kvester noen og forsikringselskap oppdager man har ulovlig moped uten ansvarsforsikring. Blir man gjeldslave?

Promille? Spikre paller?
2018 94Ah i3, CE. Levering februar 2018
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

Burger

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 804
  • Have spacesuit, will travel.
    • Vis profil
Sv: Interresant (reklame) artikkel om trimming av elsykler
« Svar #2 på: tirsdag 01. mai 2018, klokken 13:54 »
Spent på hva straffen blir, personelig håper  jeg fengsel.

https://www.aftenposten.no/norge/i/A2gerj/Elsykkel-med-toppfart-pa-108-kmt-traff-Karita-27
2018 94Ah i3, CE. Levering februar 2018
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

Amatøren

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1340
    • Vis profil
Sv: Interresant (reklame) artikkel om trimming av elsykler
« Svar #3 på: tirsdag 01. mai 2018, klokken 13:59 »
 :+1:
VW e-up! 09.2017
-----------------------------------------------------------------------
VW Sharan 2015 (reg. 2014), VW Caravelle 2016
-----------------------------------------------------------------------
Venter på VW e-Golf (januar/februar 2018)
Venter på VW e-Golf (august/september 2018)
Reservert Audi e-tron

sylwester

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1616
  • Oslo
    • Vis profil
Sv: Interresant (reklame) artikkel om trimming av elsykler
« Svar #4 på: tirsdag 01. mai 2018, klokken 15:23 »
Da jeg var 16 så var det enkelte som trimma mopeden sin slik at det egentlig var lett motorsykkel. Slik jeg ser det er det samme greia. Blir du tatt med trim så får det konsekvenser. Hvis det er årsak til skade risikerer du domfellelse og regress. At det er snakk om sykkel og at man trimmer det opp til moped så bør straffen være ganske lik.

Saken i AP-artikkelen er utrolig interessant. Siden sykkelen gikk så fort som 80km/t tviler jeg på at dette kan gå på uvitenhet. Hadde det vært snakk om et avvik på 10km/t, som ikke er så lett å oppdage uten speedometer og varen har byttet eier og kjøper ikke ble opplyst om dette så ser jeg ikke helt at de som ikke engang har krav om førerkort skulle klare å se problemet. Der bør tvilen komme tiltalte til gode. Hadde jeg solgt et slikt produkt ville jeg fått kjøper til å signere et dokument som forklarer at den er ulovlig på norsk vet og at all bruk da blir på eget ansvar, siden jeg tenker selger kan fort få regress hvis det er vedkommende som har trimmet, men uten noen dokumentasjon så er det uansett ord mot ord og tviler skal komme tiltalte til gode så selgeren går sikkert fri.

For moped  og bil kan det være strengere, men også der har vi jo problemet med at maksfarten på doningene har minket med årene og at en gammel moped som går i 60km/t ikke nødvendigvis er ulovlig. Jeg tenker også at hvis en vet man kjører moped og kjører deretter er det ikke sikkert man har hatt mopeden i hastigheter som tilsier at de vet at den er trimmet. Blir du tatt med moped 80km/t på flata så har du nok et forklaringsproblem, men ved en teknisk kontroll så kan man altså si man ikke visste om at enheten var trimmet.

Uansett syns jeg ikke artikkelen på DinSide er så dum. Ja, den forteller om hvordan man kan bryte loven, men den forteller også om at du som har kjøpt sykkel på Finn burde ta deg en titt å se om den er lovlig. Det kan hende noen fjerner trim etter å ha lest den og da gjør den sykkelveien sikrere?

De burde hatt en artikkel ala "Veldig mange trimmer rullestolen sin. Her er konsekvensene!"
« Siste redigering: tirsdag 01. mai 2018, klokken 15:31 av sylwester »
Oslo
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Nissan Leaf 2018 launch edition reservert 24.07.2017 og kontrakt på kjøp signert 24.10.2017
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

turfsurf

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3754
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Interresant (reklame) artikkel om trimming av elsykler
« Svar #5 på: tirsdag 01. mai 2018, klokken 16:57 »
Det er jo enda enklere måter å trimme elsykkel på da, f.eks flytte sensorer til noe som går saktere rundt. Da har man ikke gjort noen tekniske modifikasjoner heller.

Synes fartsbegrensningen på elsykkel er for lav. På alt fra lette oppoverbakker til nedoverbakker sykler jeg raskere på vanlig sykkel. Poenget med elsykkel for meg måtte være å komme raskere frem til jobb enn med vanlig sykkel, og ikke så mye saktere enn med bil, uten å komme frem like svett som på sykkel. En toppfart på 35km/t hadde gjort seg.

Selvfølgelig må man slå av på farten i nærheten av andre saktegående, men det gjelder på vanlig sykkel og.
Model X 100D 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Perl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Perl White S 85 2013 (Beta)

jotto

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 49
    • Vis profil
Sv: Interresant (reklame) artikkel om trimming av elsykler
« Svar #6 på: onsdag 02. mai 2018, klokken 13:47 »
Sykkelen i Trondheim hadde en effekt på 5600 watt og toppfart på 108 km/t og ble klassifisert som lett motorsykkel. Det er rimelig stor forskjell på det og på å endre assistansesperra på en vanlig 250W elsykkel slik at den gir assistanse opp til 35 km/t.

Det blir stadig dratt frem skremselspropaganda om at man kan bli gjeldsslave resten av livet fordi man har tuklet med fartssperren, men det har vel fremdeles ikke skjedd. Jeg tviler på at man automatisk blir erstatningsansvarlig fordi sykkelen er modifisert. Isåfall må det vel bevises at man hadde skyld i ulykken FORDI sykkelen er modifisert. Det skal vel godt gjøres når en vanlig tråsykkel enkelt kan tråkkes raskere.

Electrix

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1198
    • Vis profil
Sv: Interresant (reklame) artikkel om trimming av elsykler
« Svar #7 på: onsdag 02. mai 2018, klokken 15:55 »
Sykkelen i Trondheim hadde en effekt på 5600 watt og toppfart på 108 km/t og ble klassifisert som lett motorsykkel. Det er rimelig stor forskjell på det og på å endre assistansesperra på en vanlig 250W elsykkel slik at den gir assistanse opp til 35 km/t.

Det blir stadig dratt frem skremselspropaganda om at man kan bli gjeldsslave resten av livet fordi man har tuklet med fartssperren, men det har vel fremdeles ikke skjedd. Jeg tviler på at man automatisk blir erstatningsansvarlig fordi sykkelen er modifisert. Isåfall må det vel bevises at man hadde skyld i ulykken FORDI sykkelen er modifisert. Det skal vel godt gjøres når en vanlig tråsykkel enkelt kan tråkkes raskere.
Jeg kan ikke all jussen her, men det som er det store problemet når man gjør slike endringer er at den går fra å være sykkel til å være en moped eller motorsykkel. Og det regnes som regel som grovt uaktsomt dersom du havner i en ulykke med motorsykkel på en gang eller sykkelsti der du ikke har lov til å kjøre.

I tillegg er det slik at motorkjøretøy har krav om forsikring, og i ulykker mellom kjøretøy (særdeles farlig redskap) og myke trafikkanter som gående eller syklende så vil det normalt være bilens forsikring som dekker skader på den gående eller syklende med mindre denne har vist grov uaktsomhet. Det holder altså ikke å si at du kom fra høyre og den andre hadde vikeplikt, du som fører av motorkjøretøy skal utvise ekstra aktsomhet, spesielt siden du kjører ulovlig på gang- og sykkelsti.

Hvis forsikringsselskapet til den andre parten allerede har betalt ut millionbeløp for varige mèn så er det lite sannsynlig at deres advokater velger å ta regningen selv når de kan sende den til den uaktsomme galningen som kjørte moped eller motorsykkel:
-som var uregistrert
-som ikke var i forskriftsmessig stand
-som ikke var i forsvarlig stand
-som ikke hadde lovpålagt forsikring
-på gang- eller sykkelsti
-over gjeldende fartsgrense

I retten ser dette ikke bra ut.

Leaf 2012, kjørt 61 000
Kristiansand

sylwester

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1616
  • Oslo
    • Vis profil
Sv: Interresant (reklame) artikkel om trimming av elsykler
« Svar #8 på: onsdag 02. mai 2018, klokken 23:14 »
Jeg er litt optimist så jeg tenker at grunnen til at noen tror det er propaganda er at det skjer så sjeldent at folk ikke tror det skjer. 
Oslo
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Nissan Leaf 2018 launch edition reservert 24.07.2017 og kontrakt på kjøp signert 24.10.2017
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

navyelsen

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 339
    • Vis profil
Sv: Interresant (reklame) artikkel om trimming av elsykler
« Svar #9 på: lørdag 05. mai 2018, klokken 10:40 »
Da jeg var 16 så var det enkelte som trimma mopeden sin slik at det egentlig var lett motorsykkel. Slik jeg ser det er det samme greia. Blir du tatt med trim så får det konsekvenser. Hvis det er årsak til skade risikerer du domfellelse og regress. At det er snakk om sykkel og at man trimmer det opp til moped så bør straffen være ganske lik.

Nei, dette er to helt forskjellige ting, blir som å sammenligne epler og appelsiner!

En moped er godkjent og registrert som motorvogn, beregnet for bruk på veg. Det kreves godkjent kjøreopplæring og gyldig sertifikat for fører. Det er også påbudt med ansvarsforsikring, slik at om noe skulle skje så er du økonomisk dekket. Så er det eventuelt opp til forsikringsselskapet i etterkant om de vil kjøre regress mot fører dersom mopeden var trimmet. Det er uansett bare snakk om en avkortning.

En uregistrert elsykkel bygget om til å tilsvare en lett motorsykkel stiller i en helt annen liga. Han har verken nødvendig opplæring eller forsikring. Og garantert ikke godkjente bremser, sidespeil, blinklys eller annet påkrevd sikkerhetsutstyr. Og i tillegg kjører han på gangfelt/sykkelsti. Kan ikke sammenlignes i det hele tatt.

Er mer som om jeg slenger Gocart-motor på en olabil, og fyker avgårde i 100 km/t på fortauet.
Helt det samme som å chippe bilen for å gi et par ekstra hestekrefter eller?
Ser frem til 2018!
Venter i spenning på Tesla3/Niro/Kona

Electrix

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1198
    • Vis profil
Sv: Interresant (reklame) artikkel om trimming av elsykler
« Svar #10 på: fredag 18. mai 2018, klokken 10:45 »

https://www.nrk.no/trondelag/domt-til-fengsel-for-a-ha-meid-ned-kvinne-med-blodtrimmet-elsykkel-1.14039867

Sitat
Sør-Trøndelag tingrett mener 33-åringen opptrådte grovt uaktsomt og at han er «sterkt å bebreide» for det som skjedde mandag 1. mai i fjor. På en gang- og sykkelvei i Trondheim krasjet han med en annen syklist, en 27 år gammel kvinne.
Mannen ble mandag dømt til 15 dagers fengsel for overtredelse av tre punkter i vegtrafikkloven og ett punkt i bilansvarsloven.

Han får også kjøreforbud i to måneder og må betale 20 000 kroner i oppreisning til fornærmede. I tillegg inndras elsykkelen.
Leaf 2012, kjørt 61 000
Kristiansand

sylwester

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1616
  • Oslo
    • Vis profil
Sv: Interresant (reklame) artikkel om trimming av elsykler
« Svar #11 på: fredag 18. mai 2018, klokken 18:44 »
Vel fortjent, men gjelder det kjøreforbudet sykler generelt eller mista han lappen i 2 måneder?
Oslo
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Nissan Leaf 2018 launch edition reservert 24.07.2017 og kontrakt på kjøp signert 24.10.2017
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Jejl

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1316
    • Vis profil
Sv: Interresant (reklame) artikkel om trimming av elsykler
« Svar #12 på: fredag 18. mai 2018, klokken 20:28 »
Han mistet nok bil-lappen for 2 mnd, noe som etter min mening er en for mild straff.
Det er ikke mulig å miste retten til å sykle.

turfsurf

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3754
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Interresant (reklame) artikkel om trimming av elsykler
« Svar #13 på: lørdag 19. mai 2018, klokken 08:30 »
Å miste lappen har ikke noe med straffen å gjøre. Det er ett administrativt tiltak. I Norge er det ikke lov med dobbel straff. Straffen er fengselsopphold.
Model X 100D 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Perl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Perl White S 85 2013 (Beta)

Thorbjørn Hellehaven

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 152
    • Vis profil
Sv: Interresant (reklame) artikkel om trimming av elsykler
« Svar #14 på: søndag 20. mai 2018, klokken 09:15 »
25 km/h er grei nok grense, og 250W holder på flatmark. Det jeg savner er effekt oppover bakkene. En elsykkel veier mye mer enn andre sykler, og en del av de 250W "forsvinner" til å dra den ekstra vekten opp bakkene.
Hvis jeg kunne velge mellom egfekt eller maksfart, så er det soleklart økt effekt jeg savner.
Det betyr lite om sykkelen kutter ved 25km/h eller 45km/h, når det er så bratt at man kanskje bare klare 10km/h opp bakkene, med tilhenger og barn.