Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ioniq - har den vesentlig større batteri enn oppgitt?

Startet av Bjoris, lørdag 03. mars 2018, klokken 16:33

« forrige - neste »

Øyvind.h

Nå var ikke det et svar til trådstarters første post, men poster her på side 2 :)
I test kan man dra ut oppimot 28kWh av batteriet. Har ikke sett noen dra ut 30+ av det.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Bjoris

Nei, jeg får ikke skikkelig svar på hvorfor Ioniq får mer strøm ut av hurtigladerene pr % SOC sett ifht oppgitt kapasitet enn de andre i testen.

Nå ser det ut som mysteriet på Leaf er løst med at BMS er på bærtur med MYE strøm igjen når batteriet viser at det er tomt, men det er rart at metoden min gir ganske like resultat på alle bilene unntatt Ioniq.

Selvsagt er det lite tenkelig at det er større batteri enn oppgitt, hvorfor skulle de oppgi altfor lite batteri, vasnkelig å finne noe annet enn at de måtte da ha et ønske om at bilen skal fremstå mer strøm effektiv enn den faktisk er, men jeg ser at det er søkt.

Men jeg har ikke noe svar dette enda...

knutn

#32
Det er samme Ioniq som er benyttet til både elbil/TU testen og testen til TeslaBjørn. Det åpner jo for at denne bilen har en annen type batteri (større) eller har feil i kraftelektronikk eller kjølesystem som gjør at effekt brennes av under lading.
Kan ikke noen låne bilen og AC-lade den med en lader som har måler:)




jorgenbsk

Ser ikke helt hensikten med det all den tid det rapporteres fra brukere av forumet at de opplever:

  • Omtrent samme type rekkevidde ved lignende forhold
  • At batteriet ikke er større enn oppgitt. Bekreftet vha. måling.

Hva skulle egentlig Hyundai oppnå med å sette større batteri i bilen sin? Få enda større rekkevidde enn det brukere med bekreftet størrelse på batteri opplever, samtidig som de ikke skryter av større batteri/rekekvidde?
Det høres, for å si det forsiktig, lite plausibelt ut

Bjoris

Sitat fra: jorgenbsk på tirsdag 06. mars 2018, klokken 11:00
Ser ikke helt hensikten med det all den tid det rapporteres fra brukere av forumet at de opplever:

  • Omtrent samme type rekkevidde ved lignende forhold
  • At batteriet ikke er større enn oppgitt. Bekreftet vha. måling.

Hva skulle egentlig Hyundai oppnå med å sette større batteri i bilen sin? Få enda større rekkevidde enn det brukere med bekreftet størrelse på batteri opplever, samtidig som de ikke skryter av større batteri/rekekvidde?
Det høres, for å si det forsiktig, lite plausibelt ut

Nei, jeg tror heller ikke det er større batteri, men av uforklarige grunner så trekker den iallefall mer strøm pr prosent batterikapasitet enn hos de andre. Kan nok ha med dette Polymer batteriet å gjøre, mulig det er mer tap ved hurtiglading på dette batteriet enn på de andre?

Det er jo enkelt å finne ut om noen har kjørt den ned til null og så ladet helt til 100% på hurtiglader og sett hvor mye strøm som trekkes... Vel, vel. det er jo litt gøy å forstå ting, det var bakgrunn for dette innlegget, det har jo vært fælt med synsing på rekkevidde etc som egentlig alt er basert på usikre verdier i bilen. En ser ikke egentlig rekkevidde før en lader bilene helt opp og kjører dem helt tomme... Om noen har valgt å ha mye i bunnen og andre ingenting blir det jo fort veldig feil konklusjon. Ser ut som Leafen har voldstomt med kapasitet under 0%, iallefall når det er veldig kaldt. Om dette er tilsiktet eller en bug i BMS vites ikke...

Griffel

#35
Sitat fra: Bjoris på mandag 05. mars 2018, klokken 20:45
vasnkelig å finne noe annet enn at de måtte da ha et ønske om at bilen skal fremstå mer strøm effektiv enn den faktisk er, men jeg ser at det er søkt.
På strekningen fra Oslo til Røn nord for Fagernes. Brukte Ioniq 40,9kWh Leaf 53,5 kWh (Leaf hadde 30% høyere forbruk om vinteren på denne turen).
Dette er basert på flere etterfyllinger av forbrukt på den aktuelle strekningen og helt uavhengig av batteristørrelse.

Hvordan skulle et større batteri kunne få det til å se ut som at den bruker mindre enn den faktisk gjør?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Esp1gr1

Siden Ioniq lader med høyere strømstyrke enn de andre i testen, vil også tapet i kablene på vei til batteriet (inkludert laderen) og i batteriet være større. Ioniq gir også full regenerering fra start, mens mange andre modeller må bli varme først. Dette sammen med alle andre argumenter her, gjør det kanskje ikke så mystisk at det forsvinner litt strøm ved hurtiglading av Ioniq.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Polar White Hyundai IONIQ med teknikkpakke, skinnseter, vinterhjul og hjemmelader bestilt 5/9-2016, levert 29/11-2016.
Audi e-tron 50 Advanced Business Galaxy Blue bestilt 29/11-2019, levert 20/3 2020

yhafting

Sitat fra: Bjoris på tirsdag 06. mars 2018, klokken 11:40

Nei, jeg tror heller ikke det er større batteri, men av uforklarige grunner så trekker den iallefall mer strøm pr prosent batterikapasitet enn hos de andre. Kan nok ha med dette Polymer batteriet å gjøre, mulig det er mer tap ved hurtiglading på dette batteriet enn på de andre?

Det er jo enkelt å finne ut om noen har kjørt den ned til null og så ladet helt til 100% på hurtiglader og sett hvor mye strøm som trekkes... Vel, vel. det er jo litt gøy å forstå ting, det var bakgrunn for dette innlegget, det har jo vært fælt med synsing på rekkevidde etc som egentlig alt er basert på usikre verdier i bilen. En ser ikke egentlig rekkevidde før en lader bilene helt opp og kjører dem helt tomme... Om noen har valgt å ha mye i bunnen og andre ingenting blir det jo fort veldig feil konklusjon. Ser ut som Leafen har voldstomt med kapasitet under 0%, iallefall når det er veldig kaldt. Om dette er tilsiktet eller en bug i BMS vites ikke...

Ved billading er det bilens algoritmer som bestemmer hvor mye strøm bilen blir servert av laderen. I bilen styres det av batterimanagement systemet (BMS) som overvåker temperatur osv, i tillegg til å styre varming/kjøling av batteri. BMS er programmert av de som lager bilen, og de kan jo ha forskjellige meninger om hva batteriet tåler.

Ser man på forskjellen mellom nye leaf og ioniq, så ser det ut som leafen er programmert til å ha større buffer i bunn på kalde dager enn ioniq, selv om begge har en ekstra sikkerhetsmargin (DVS du får ikke 28kwh ut av ioniq i -15 grader, og du får ikke 36kwh av leafen). Så når Leafen i utgangspunktet bruker 30% mer strøm, så er det ikke nok med 30% større batteri slik den har, fordi den også er programmert til å bufre en større andel av batteriet ved lav utetemperatur. Om det skyldes at ioniq har et bedre opplegg for temperaturregulering eller bare gambler på at bilen er mer robust, får vi kanskje aldri vite, men hvis batteriene holder seg like godt, så virker det jo som de har funnet enn bedre resept enn leaf.

Det at ioniq kan lade raskere enn konkurrentene burde tyde på at de har funnet en bedre måte å kontrollere temperatur, eller så har cellene mindre tap ved lading- og produserer mindre varme.
2021 Energica SS9+ 
2017 Hyundai Ioniq

Pit

Jeg har tro på at trådstarters observasjoner stemmer og at ioniq har større batteri enn oppgitt.
Et større energitap ved hurtiglading enn andre el-biler tviler jeg på kan være forklaring her.

Motivet for Hyundai for å ha større batteri enn oppgitt kan jo være to ting:
De fremstår tilsynelatende som veldig økonomisk i forbruk, noe som selvsagt er positivt for en potensiell kjøper der strømutgifter også er en utgift, tross alt.
Men mest sannsynlig har det nok med garanti å gjøre. Dette er første el-bil for Hyundai, og de har sikret seg en ekstra buffer mot krav på batterikapasitet for å unngå dyre garantiutskiftinger av batteriet.
BMW i3 jun 2014 -
Polestar 2 Aug 2020 -

tuono

Det første argumentet ditt fordrer da også at de har fiklet med forbruksmålingen også? Siden bilen har et langt lavere forbruk enn de fleste (alle) andre elbiler?

Også har de altså snudd hele opplegget 180 grader i forhold til alle andre som markedsfører seg (alt for) høyt med hensyn til kapasiteten på batteriet? En slags falsk beskjedenhet rett og slett?

Fantastisk.

Pit

#41
Sitat fra: tuono på torsdag 22. mars 2018, klokken 12:24
Det første argumentet ditt fordrer da også at de har fiklet med forbruksmålingen også? Siden bilen har et langt lavere forbruk enn de fleste (alle) andre elbiler?

Også har de altså snudd hele opplegget 180 grader i forhold til alle andre som markedsfører seg (alt for) høyt med hensyn til kapasiteten på batteriet? En slags falsk beskjedenhet rett og slett?

Fantastisk.

Å fikle med forbrukstall gjør alle biler med kjørecomputer i større eller mindre grad. Det er velkjent.
Og hvor reellt er det at den faktisk har et så lavt forbruk i forhold til andre? (og tilsvarende så mye mer svinn ved hurtiglading)
De fleste oppgir først og fremst rekkevidde etter div normer i markedsføringen. Størrelsen på batteriet er ikke like fremhevet. Men i en eventuell garantisak er det batterikapasiteten eller reduksjon i forhold til oppgitt kapasitet som vil være avgjørende. Derfor kan det være smart å oppgi lavere kapasitet. Rett og slett for å sikre seg ift garanti omkostninger.

Hva er viktigst for deg?: En reell rekkevidde iht forventninger/markedsføring eller om batteriet faktisk har riktig oppgitt kapasitet?

BMW i3 jun 2014 -
Polestar 2 Aug 2020 -

Griffel

#42
Sitat fra: Pit på torsdag 22. mars 2018, klokken 11:52
Jeg har tro på at trådstarters observasjoner stemmer og at ioniq har større batteri enn oppgitt.
Det hadde vært supert om det var sandt. Da ville også rekkevidden være større.

Sitat fra: Pit på torsdag 22. mars 2018, klokken 11:52
Motivet for Hyundai for å ha større batteri enn oppgitt kan jo være to ting:
De fremstår tilsynelatende som veldig økonomisk i forbruk, noe som selvsagt er positivt for en potensiell kjøper der strømutgifter også er en utgift, tross alt.
Mengden etterfylt strøm på den omtalte turen var 30% høyere på Leaf. Dette er helt uavhengig av batteristørrelse.
At Ioniq hadde lavest strømforbruk på denne turen er hevet over tvil. Det påvirkes ikke av batteristørrelse.

Sitat fra: Pit på torsdag 22. mars 2018, klokken 11:52
Men mest sannsynlig ....
Mest sannsynlig er det ikke slik, men det er riktig at Hyundai oppgir netto batteristørrelse mens noen av de øvrige skryter opp batteriet ved å oppgi en bruttoverdi.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

tuono

#43
Forbruksmåling som i lading (som så riktig presisert av Griffel).

Har fulgt denne diskusjonen både her og nede på Leaf-seksjonen. I all hovedsak virker det som at det er behovet for å forklare forbruk og kapasitet på nye Leaf som har endt opp med konspirasjonsteorier rundt Ioniq.

Sistnevnte som har eksistert på veiene rundt i verden siden annet halvår av 2016, og gjennomgått en hel rekke med veitester. Nå først (og her inne) kom fakta på bordet?

jorgenbsk

Sitat fra: tuono på torsdag 22. mars 2018, klokken 18:19
Har fulgt denne diskusjonen både her og nede på Leaf-seksjonen. I all hovedsak virker det som at det er behovet for å forklare forbruk og kapasitet på nye Leaf som har endt opp med konspirasjonsteorier rundt Ioniq.

Tiltredes. Det undrer meg over at det har vært "behov" for at diskusjonen har fortsatt så lenge som dette.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA