Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ioniq - har den vesentlig større batteri enn oppgitt?

Startet av Bjoris, lørdag 03. mars 2018, klokken 16:33

« forrige - neste »

Bjoris

Sitat fra: EspenM3 på søndag 04. mars 2018, klokken 15:14
Sitat fra: Bjoris på søndag 04. mars 2018, klokken 10:05
Den har lavt forbruk, men det er ikke poenget. Det forklarer jo ikke hvorfor den får mer strøm inn på batteriet enn 28 kwh... Det er jo hele poenget her. Hvis det bare var at den brukte mindre energi så skulle ikke den fått så mye inn i ladingene at total kapasitet ble høyere enn 28 kwh...

Ioniq er bedre enn Leaf. Deal with it  ;D

Svar heller på spørsmålet om du kan, Ioniq er en fin bil, det handler ikke om det!

Bjoris

Sitat fra: Ionisert på søndag 04. mars 2018, klokken 15:10
Sitat fra: MrOtto på søndag 04. mars 2018, klokken 14:37
Teskabjørn hevder at de to bilene han har testet ikke kan gi mer enn 26-27kwh, relativt nye biler utifra det bilen opplyser. Noe stemmer ikke med det Huyndai hevder for forbuk eller netto kapasitet.
Om han gjør samme testen på sommer og vinter så ser vi kanskje at det har mye med temperatur å gjøre.
Hvor lenge varer batteriet på hodelykta eller mobilen i -10grader?
Displayed % og BMS % på batteri er heller ikke identisk. Det er alt for mange variabler ute å går til å slå fast at batteriet er det ene eller andre.
Hyundai sier 28kWh tilgjengelig, noe som er mer nøyaktig en hva andre produsenter oppgir.

Det er jo litt komisk dette da, en påstår batteri på 37kWh, en påstår 27kWh.
Vi som eier bilen å faktisk bruker den påstår 28kWh.
En ting er sikkert, bilen er mer effektiv en alle andre, å det er jeg glad for.  :+1:

Dette er ingen påstand, det er fakta, mye kan være forklaringen, men det er rart at det går så mye mer strøm fra hurtiglader pr % SOC enn batteriet skulle kunne ta i mot.

Er en ikke enig i at det fremstår rart? Ser det samme på videoen til Bjørn nå, Ioniqen får 14,3 Kw inn fra 40 til 77% SOC. 14,3/0,37=38 kWh!!!

Fint om vi kan holde oss til akkurat dette faktum. Det er jo ganske åpenbart at Ioniq får tilført minst like mye strøm som de andre bilene, denne testen er gjort i 20 minus ette 100 km så det kan ikke forklares med kjøling/varming av batteriet

Griffel

#17
Det er vel ikke utenkelig at den også holder bilen varm, slik at varmepumpe slippe å belaste batteriet med oppvarming fra ganske kaldt, når en starter opp igjen etter at bilen har stått stille å ladet i en halv time i 20 kuldegrader. Ca. 11kWh for å lade batteriet fra 40% til 77% og ca 3 kWh for å holde varme i kupe + temp på batterier etc. er da ikke så usansynlig.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

DBR

Cupevarmer tar strøm i tillegg, og kan regne med opp mot 3kw...

Isåfall har vi en teoretisk batteripakke på 30kwh.
Så må du trekke fra tap og da havner du på 28kwh.

Spennende å tro, men blir rimelig feil.


Bjoris

Jo, men Leafen står jo også på og trekke på varmepumpe etc så det er ikke forklaringen

DBR

Men det er rart at du er den første, på over et år denne bilen har vært på veien til å tro at den har mer enn 28kwh batteri.

Hvis den har større batteri så er det rart den ikke bruker lengre tid å lade hjemme.
Jeg har 30a lader hjemme, og da bruker den 4 1/2t å lade fra 5%. Det tilsier 28kwh batteri.

Samme på jobb, der lader jeg med stikkontakt og ankommer med 50-55%.
Da bruker den litt under 6 timer. (2.5kw X 6timer=15kw)

JEG

Fra en som ikke har den innsikten som andre tydeligvis har her:
Er ikke "størrelsen" på batteriet det som selger mest? I så fall så ville det vel vært rart om Ioniq ville ha vesentlig større batteri enn oppgitt?

Det er bare de mer tekniske som vil vurdere alt annet av info. 60 % av kjøpere  vil slutte konklusjonen med "35 kWh er mye mer enn 28 kWh, og kWh er viktigst for rekkevidde, og dermed viktigst ved kjøp".


tuono

Konspirasjonsteorier er nå omsider på plass. Jaggu på tide.

Griffel

#23
Sitat fra: tuono på søndag 04. mars 2018, klokken 20:46
Konspirasjonsteorier er nå omsider på plass. Jaggu på tide.
Ja det var i grunn det. Litt spesielt forsåvidt at de skulle lyve i den retningen, men det kan jo ha en grunn:

Nå hadde jo Ioniq over 23% lavere forbruk enn Leaf på strekningen fra Oslo til Røn nord for Fagernes.
Ioniq 40,9kWh Leaf 53,5 kWh (Leaf 30% høyere forbruk)
Tenk hvilken rekkevidde Ioniq da ville hatt om batteret var like stort.

Det er ikke rart at de holder det hemlig siden de allerede har store problemer med etterspørslen.

For meg ville jo dette være godt nytt, men desverre er det nok feil.
Bilen har jeg fått, men signaturen lar seg ikke endre.

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Elmo

Sitat fra: Griffel på søndag 04. mars 2018, klokken 21:07
Bilen har jeg fått, men signaturen lar seg ikke endre.

Gratulerer Griffel. Skikkelig steg opp fra PSA-classic  :+1: ;) :D
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

sylwester

Jeg tror det er varmeanlegget sin feil.

Eneste man trenger for å slå Leaf er jo bedre gass i varmepumpa og bedre styring av varmesoner. Hadde Leaf hatt like effektiv varmeanlegg så ville forskjellen på forbruket vært mye mindre og selv om forbruket til Ioniq ville være noe lavere så ville plutselig det større batteriet gitt lengre rekkevidde.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Crown

Etter å ha lest konspirasjonsteoriene her, så skjønner jeg jo at Hyundai har gjemt en del features kun for ikke å få for høyt salg og enda mer problemer med å levere. Jeg gleder meg veldig til softwareoppdateringen kommer, som tilgjengeliggjør hele 60kWh-batteriet og app for oss som alt har kjøpt bilen :-D
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Karl-Wilhelm

#27
Bjoris, har du vært innom denne siden? Virker jo veldig fornuftig disse estimatene som er gjort under.

Sitat fra: Karl-Wilhelm på lørdag 03. februar 2018, klokken 12:12
Finner ikke noe mer detaljert enn dette.

SitatThe I oniq EV has a battery by LG Chem.
It has 192 polymer pouch type cells laid out in a series string of 96 sets of 2 parallel cells.
The rated capacity of the pack is 78Ah Hence the rated capacity of each cell is 39Ah.
The total energy capacity is 31kWh ( What I have heard from people who have heard from LG, this has not been confirmed by a lab test.)

The I oniq EV battery pack is 31 kWh and weighs 271.8kg -> Gravimetric Energy Density = 114 Wh/kg

http://www.mykiasoulev.com/forum/viewtopic.php?t=662#p5024

https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=32490.msg653509#msg653509


Ta også en kikk på TeslaBjørn sin siste video, unlineare prosentmålere vil også kunne skape ekstra usikkerhet:

https://www.youtube.com/watch?v=bbGQkj7DnXc&t
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

Øyvind.h

Ioniq har åpenbart større batteri enn 28kWh. Ettersom en i praksis kan bruke ca 28kWh er bruttokapasitet i hvert fall 30-31kWh.

For å forhindre at pakken skades ved 0% oppgitt SOC trengs det buffer i bunn. Tilsvarende i topp er det vel bare Tesla som tillater å lade til faktisk 100%. Andre produsenter har buffer i topp også.
Med en buffer på 1-2kWh i bunn og i topp snakker vi brutto 30-32kWh.

28kWh brutto er det garantert ikke da brukeren får benytte 28kWh til kjøring.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Griffel

#29
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 05. mars 2018, klokken 13:17
Ioniq har åpenbart større batteri enn 28kWh. Ettersom en i praksis kan bruke ca 28kWh er bruttokapasitet i hvert fall 30-31kWh.
Hvorfor ikke se hva TS skriver:
Sitat fra: Bjoris på lørdag 03. mars 2018, klokken 16:33
Nissan vet vi at oppgir brutto og litt til, brutto er teknisk sett 39,6 så noe mer enn 36-37 kan en ikke forvente og målingene er dermed i nærheten av dette!

MEN Ioniq har jo langt høyere verdier enn oppgitt, meg bekjent er brutto 31 og tilgjengelig 28, men som en ser, 34-35 tilgjengelig ser ut til å være mer i nærheten...
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA