Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ioniq - har den vesentlig større batteri enn oppgitt?

Startet av Bjoris, lørdag 03. mars 2018, klokken 16:33

« forrige - neste »

Bjoris

Som ny Leaf eier er det ikke fritt for at jeg har sperret opp øynene på forbruket på Ioniq, det er veldig imponerende eller er det egentlig det??

Jeg har spekulert i dette og finner det litt usannsynlig at den er så sykt mye mer effektiv enn alle andre i denne testen til Teknisk Ukeblad/Elbilforeningen. Fakta er at den går veldig langt, det kan ikke bestrides, men er det fordi forbruket er ekstremt lavt eller er det fordi batteriet er vesentlig større enn oppgitt?

https://elbil.no/stor-test-vinterens-vakreste-elbileventyr-til-fjells/

Jeg tok for meg tabellene i testen. Her er tre tabeller der vi får vite hvor mange prosent bilen kom inn med og hvor mye strøm den brukte for å lade opp til 80% igjen. Jeg har mange ganger selv brukt disse tallene for å sjekke om batteriet har den oppgitte kapasiteten. Dette er ikke noe super nøyaktig metode, men når du har brukt 10 kW fra 100-50% så er du ikke veldig langt unna at batteriet er totalt på 20 kWh, som ett eksempel. Når bilene lader på samme lader samtidig og dette gjentas 3 ganger burde evt avvik være mer tilfeldig og ikke slaviske for en bil og resultatene taler for at Ioniq har mye større batteri enn oppgitt og Leaf det motsatte.

Ioniq: 34.2 - 37.1 - 34.9 kWh
Leaf: 36.4 - 37.3 - 35.2 kWh
E-golf: 35,7 - 32 kWh, lading nr 2 feilet på denne og derfor ingen verdi
i3: 31.9 - 31.1 - 31. 3

Litt stort avvik på e-Golfen, men alle de andre bilene er i nærheten av oppgitt kapasitet, Nissan vet vi at oppgir brutto og litt til, brutto er teknisk sett 39,6 så noe mer enn 36-37 kan en ikke forvente og målingene er dermed i nærheten av dette!

MEN Ioniq har jo langt høyere verdier enn oppgitt, meg bekjent er brutto 31 og tilgjengelig 28, men som en ser, 34-35 tilgjengelig ser ut til å være mer i nærheten...

Vel, jeg finner ingen annen god forklaring på dette, vi ser også at forbruksmåleren i Ioniq er helt feil i denne testen. Som eksempel ladet Ioniq 13 Kw på Espa opp til 80%, de hadde da kjørt 97 km, den startet med 100% så 13/0.8 blir 16 Kw, forbruket var oppgitt til 1,35, men er altså over 1,6!

Ser mange viser til lavt forbruk og at forbruk og distanse kjørt stemmer med de oppgitte 28 kWh, men når måleren er så feil kan det se ut som Hyundai vil skjule faktisk batteri størrelse???

Vel, jeg syns jo uansett at det er flott Ioniq går så langt, jeg er bare interessert i årsaken og syns det ser ut som at den både er noe mer effektiv, men at kanskje forskjellen i hovedsak er større batteri??

Ionisert

#1
Du linker ikke til grunnlaget for dine uttalelser..
Om det er den testen jeg tror så har det vært nevnt at den var så full av feil at det nok er mye som ikke stemmer..

Jeg kan vise til målinger fra min Type2 lader hjemme, med påmontert digital strømmåler med 0,00 oppløsning.
Bassert på at batteriet kan ta imot 28kWh måler jeg gang på gang at dette stemmer med et AC/DC omformingstap på ~10-13%.
Måling fra CCS fyllinger viser også at det stemmer.
Tror ikke det er noen som kan vise til at de har fått levert "37kWh fra CCS" på en fylling.
Det er rett og slett umulig, en lang logg fra GK og Fortum bekrefter at det tallet er FEIL.
Jeg har ladet mange ganger fra 11% til 80%, å det har stemt med 28kWh batteri...

Ioniq veier 1460kg, har svært lav luftmotstand og varmepumpe.
Tallene på bilen stemmer, forskjellen er at oppgitt er netto i motsetning til andre merker som oppgir brutto.

Bjoris

#2
Beklager manglende kilde, her er den.

https://elbil.no/stor-test-vinterens-vakreste-elbileventyr-til-fjells/

Jeg vet ikke, men at alle tallene på Ioniq er feil høres veldig rart ut. Kan de har lurte inn mer kapasitet i de nyeste. Ser noen skriver at de ikke har SÅ lang rekkevidde på sin Ioniq...

Crown

Det finnes ingen ikke noen "ny" Ioniq. Det er en 2018-modell med svart front og varme i baksetene, det er eneste forskjellen. Forskjellen i forbruk stemmer, og skyldes luftmotstand og vekt. Det er ikke uten grunn at alle "sparebilene" i verden har akkurat denne dråpeformen.

Jeg har Leaf 30kWh og Ioniq, de brukes på akkurat samme måte på de samme veiene, og forbrukte på Leafen er jevnt over 20-30% høyere hele året.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

AppleKnocker

Vet ikke noe om batteriet på Ioniq, men etter egen erfaring kan jeg skrive under på at den har superlavt forbruk. Før jeg hadde kjørt bilen tenkte jeg at det var fanboy snakk, men det stemmer. Ioniq er i en klasse for seg.

For å sitere Teslabjørn i hans test av Ioniq: "I bow to the king"
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Bjoris

Den har lavt forbruk, men det er ikke poenget. Det forklarer jo ikke hvorfor den får mer strøm inn på batteriet enn 28 kwh... Det er jo hele poenget her. Hvis det bare var at den brukte mindre energi så skulle ikke den fått så mye inn i ladingene at total kapasitet ble høyere enn 28 kwh...

Spajderman

Ser ikke helt hva Hyundai skulle vinne på å selge en bil med stort batteri uten å ta seg betalt for det? Synes det er artig med konspirasjonsteorier for så vidt, men dette blir litt far out for meg...

gigafactory

Sitat fra: Bjoris på søndag 04. mars 2018, klokken 10:05
Den har lavt forbruk, men det er ikke poenget. Det forklarer jo ikke hvorfor den får mer strøm inn på batteriet enn 28 kwh... Det er jo hele poenget her. Hvis det bare var at den brukte mindre energi så skulle ikke den fått så mye inn i ladingene at total kapasitet ble høyere enn 28 kwh...

Men du har ikke helt datagrunnlaget for å påstå dette. Husk at Ioniq har aktiv batterikjøling, den gunner på på hurtigladerne så får den heller bare aktivt kjøle bort litt mer varme. Der kan det gå noen kW, både i varmeutviklingen i batteriene og i å aktivt kjøle batteriene ned. For å måle kapasiteten er saktelading mye bedre, og som påpekt tidligere i tråden, ikke noe muffens her.

Ionisert

#8
Forsåvidt litt utenfor, noen som vet om tallet en CCS lader oppgir (eller loggen på nettsien viser).

Er det målt før eller etter AC/DC omforming?
Får vi oppgitt vekselstrøm inn på lader eller likestrøm inn på bilen?
Altså, vi betaler for minutter, men interessangt å vite uansett.
Om de oppgit kWh inn fra AC så vil tapet være "enormt".

Ja, ioniq får oppmot 50kW på 50kW lader.
Men så lenge batteritemp holder seg under 30-31*c, er ikke batterikjøling aktiv.
11-80% med peak på 49,7kW økte batteritemp fra 19-29,6*c på en måling jeg gjorde. (BMS)

CCS lading på røros. (Grønn Kontakt)
ladet 18%-90%
Fikk levert 21,56kWh
Man kan ikke da konkludere med at batteriet er 30,24kWh...
Man må vel heller konkludere med at det har vært et tap på 2kW under ladingen?

MrOtto

Teskabjørn hevder at de to bilene han har testet ikke kan gi mer enn 26-27kwh, relativt nye biler utifra det bilen opplyser. Noe stemmer ikke med det Huyndai hevder for forbuk eller netto kapasitet.

turfsurf

Sitat fra: Crown på lørdag 03. mars 2018, klokken 20:32
Forskjellen i forbruk stemmer, og skyldes luftmotstand og vekt. Det er ikke uten grunn at alle "sparebilene" i verden har akkurat denne dråpeformen.
De har i så fall omvendt dråpeform. En dråpe har en bue foran og ender i spiss. Kileform er vel det mest korrekte.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ionisert

Sitat fra: MrOtto på søndag 04. mars 2018, klokken 14:37
Teskabjørn hevder at de to bilene han har testet ikke kan gi mer enn 26-27kwh, relativt nye biler utifra det bilen opplyser. Noe stemmer ikke med det Huyndai hevder for forbuk eller netto kapasitet.
Om han gjør samme testen på sommer og vinter så ser vi kanskje at det har mye med temperatur å gjøre.
Hvor lenge varer batteriet på hodelykta eller mobilen i -10grader?
Displayed % og BMS % på batteri er heller ikke identisk. Det er alt for mange variabler ute å går til å slå fast at batteriet er det ene eller andre.
Hyundai sier 28kWh tilgjengelig, noe som er mer nøyaktig en hva andre produsenter oppgir.

Det er jo litt komisk dette da, en påstår batteri på 37kWh, en påstår 27kWh.
Vi som eier bilen å faktisk bruker den påstår 28kWh.
En ting er sikkert, bilen er mer effektiv en alle andre, å det er jeg glad for.  :+1:

EspenM3

Sitat fra: Bjoris på søndag 04. mars 2018, klokken 10:05
Den har lavt forbruk, men det er ikke poenget. Det forklarer jo ikke hvorfor den får mer strøm inn på batteriet enn 28 kwh... Det er jo hele poenget her. Hvis det bare var at den brukte mindre energi så skulle ikke den fått så mye inn i ladingene at total kapasitet ble høyere enn 28 kwh...

Ioniq er bedre enn Leaf. Deal with it  ;D

Strøm Tycoon

Sitat fra: Crown på lørdag 03. mars 2018, klokken 20:32
Det finnes ingen ikke noen "ny" Ioniq. Det er en 2018-modell med svart front og varme i baksetene, det er eneste forskjellen. Forskjellen i forbruk stemmer, og skyldes luftmotstand og vekt. Det er ikke uten grunn at alle "sparebilene" i verden har akkurat denne dråpeformen.

Jeg har Leaf 30kWh og Ioniq, de brukes på akkurat samme måte på de samme veiene, og forbrukte på Leafen er jevnt over 20-30% høyere hele året.

Fellesnevneren er at de ikke har en "fullstendig" dråpeform, men at de har en Kammback.

SitatWhile the realities of fluid dynamics dictate that a teardrop shape is the ideal aerodynamic form, Kamm found that by cutting off / flattening the streamlined end of the tear at an intermediate point, and bringing that edge down towards the ground, he could gain most of the benefit of the teardrop shape without incurring such a large material, structural, and size problem. The airflow, once given the suggestion of the beginning of a turbulence-eliminating streamlined teardrop tail, tended to flow in an approximation of that manner regardless of the fact that the entire tail was not there. This is called the Kamm effect.[9][/quote ]

Bjoris

#14
Sitat fra: gigafactory på søndag 04. mars 2018, klokken 11:10
Sitat fra: Bjoris på søndag 04. mars 2018, klokken 10:05
Den har lavt forbruk, men det er ikke poenget. Det forklarer jo ikke hvorfor den får mer strøm inn på batteriet enn 28 kwh... Det er jo hele poenget her. Hvis det bare var at den brukte mindre energi så skulle ikke den fått så mye inn i ladingene at total kapasitet ble høyere enn 28 kwh...

Men du har ikke helt datagrunnlaget for å påstå dette. Husk at Ioniq har aktiv batterikjøling, den gunner på på hurtigladerne så får den heller bare aktivt kjøle bort litt mer varme. Der kan det gå noen kW, både i varmeutviklingen i batteriene og i å aktivt kjøle batteriene ned. For å måle kapasiteten er saktelading mye bedre, og som påpekt tidligere i tråden, ikke noe muffens her.

Har ingen tro på at det er forklaringen, hvorfor skulle det gå med mange kWh i kjøling av batteriet etter bare 100 km rolig kjøring... det var dessuten iskaldt ute...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA