Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bakkeklaring

Startet av hELgenen, lørdag 03. mars 2018, klokken 07:37

« forrige - neste »

hELgenen

Med luftfjæring er det da mulig å justere bakkeklaring? Bilen er satt opp med 142mm bakkeklaring hvilket er på nivå med en VW passat. Mao ikke akkurat SUV. Videre lurer jeg på om bilen har ekstra beskyttelse under? En del tidligere Tesla modeller opplevd vel at brannårsak kunne relateres dårlig beskyttelse av batteripakken og en titan plate ble løsningen så vidt jeg husker.

HelectriC

Luftfjæringen har tre nivåer, vanligvis kjører du i normal men kan høye til høy om du ønsker. Lav kan du ikke velge selv, men blir automatisk aktivert om du kjører fortere enn 100km/h. Vil huske normal er 19cm og høy 23cm. Lav er kanskje 14 som du skriver?
ioniq 5

Nordlands

Slik jeg har forstått det kan lav aktiveres når bilen står stille, heving til normal skjer så automatisk enten med en gang man begynner å kjøre eller ved en gitt lav hastighet. Høy kan bare brukes ved lav hastighet. Senking ved høy hastighet er bare 10 mm under normal, ved kjøring over 100-105 km/t over en gitt periode.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

S.S

De oppgitte 14 cm er for fullastet bil med stålfjærer.
Standard, med luftfjærer skal være 19cm, sikkert ca det samme tom bil med stålfjærer.

samotholt

Om jeg forstår dette riktig er det tre nivåer på luftfjæringen, hvorav to i praksis ikke kan brukes ved normal kjøring? Synes bakkeklaring på 19 cm ved normal kjøring er høgt (mulig at lavt tyngdepunkt kan veie opp en del - men likevel er det høgt).

Etter mitt skjønn så burde det vært (minst) ett nivå til, plassert som "normal lav" og "normal høg". Dette kan vel imidlertid fikses med OTA.
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

hELgenen

Takker for tilbakemelding. Ingen som vet om bilen er spesielt beskyttet under? Tesla har visstnok denne titan platen for å beskytte batteriet mhp. skade fra undersiden.  Var noen branner på tidlige model S som følge av dårlig beskyttet batteri...

mariowing

En selger jeg snakket med sa at bilen hadde tre nivåer, 2 cm per nivå så tilsammen 6 cm justeringsmulighet. Her er det ulik informasjon ute og går skjønner jeg...
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

HelectriC

Sitat fra: samotholt på lørdag 03. mars 2018, klokken 19:53
Om jeg forstår dette riktig er det tre nivåer på luftfjæringen, hvorav to i praksis ikke kan brukes ved normal kjøring? Synes bakkeklaring på 19 cm ved normal kjøring er høgt (mulig at lavt tyngdepunkt kan veie opp en del - men likevel er det høgt).

Etter mitt skjønn så burde det vært (minst) ett nivå til, plassert som "normal lav" og "normal høg". Dette kan vel imidlertid fikses med OTA.

Det er faktisk veldig beroligende at Jaguar valgte å gå veien med OTA. Føles helt latterlig hver gang vi skal in til Møller med eGolfen for en av alla «tusen» softwareoppdateringer når bilen i tillegg allerede er oppkoblet for andre funksjoner, høl i hodet mener jeg :o
ioniq 5

Nordlands

#8
Sitat fra: mariowing på søndag 04. mars 2018, klokken 07:52
En selger jeg snakket med sa at bilen hadde tre nivåer, 2 cm per nivå så tilsammen 6 cm justeringsmulighet. Her er det ulik informasjon ute og går skjønner jeg...
5 cm per nivå er nok det riktige, basert på egen observasjon av test av denne funksjonen.

Edit: Med mindre det er eller kommer endring til flere nye nivå som kan kjøres med.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

Nordlands

Ang. hastigheter håper jeg det blir minst samme som Velar som har:
Access height (-40 mm) kan låses under 35 km/t og deaktiveres automatisk ved 40 km/t.
Offroad height 1 (+25 mm) kan aktiveres under 70 km/t og deaktiveres automatisk ved 80 km/t.
Offroad height 2 (+46 mm) kan aktiveres under 40 km/t og går til offroad height 1 ved 50 km/t.

Access height kan på Velar også settes til automatisk senking etter stopp når belte løses og dør åpnes innen 90 s.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

Counterpointer

Sitat fra: mariowing på søndag 04. mars 2018, klokken 07:52
En selger jeg snakket med sa at bilen hadde tre nivåer, 2 cm per nivå så tilsammen 6 cm justeringsmulighet. Her er det ulik informasjon ute og går skjønner jeg...
Jeg fikk også opplyst  6 cm heving av selger. Om det var fra normal eller totalt ble ikke spesifisert, men tror det første.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Visningsbilen som gikk landet rundt kunne heve seg minst 6cm; så ut som I-Pace'n stod på stylter i høyeste posisjon.
Samme bil hadde også metallplate under batteripakken, men vet ikke hvilket metall dette var.

hELgenen

Sitat fra: Finnøy på tirsdag 06. mars 2018, klokken 07:47
Visningsbilen som gikk landet rundt kunne heve seg minst 6cm; så ut som I-Pace'n stod på stylter i høyeste posisjon.
Samme bil hadde også metallplate under batteripakken, men vet ikke hvilket metall dette var.

Takker - var nyttig informasjon  :)

JaguarPace

Sitat fra: Nordlands på lørdag 03. mars 2018, klokken 12:16
Slik jeg har forstått det kan lav aktiveres når bilen står stille, heving til normal skjer så automatisk enten med en gang man begynner å kjøre eller ved en gitt lav hastighet. Høy kan bare brukes ved lav hastighet. Senking ved høy hastighet er bare 10 mm under normal, ved kjøring over 100-105 km/t over en gitt periode.

Vet at dette nok er et drømme ønske, og at jeg sikkert er en av få som tenker på dette. Men fint om Jaguar hadde gjort en endring for oss i Norge når det gjelder automatisk senking ved "høy" hastighet. Her i landet er det jo for det meste 80 soner, med noen få motorveier hvor fartsgrensen er over 105 km/t (Østlandet). Så skal vi som bor andre deler av landet (Vestlandet og Nordover) også få føle på at I-Pacen senker seg i fart ved daglig kjøring uten å bryte loven 8)  :police:, må automatisk senking aktiveres ved 80 km/t. Selvfølgelig med mulighet til å deaktivere denne.
TM3 reservasjon avbestilt 2018, og I-Pace HSE mottatt 10.05.19 :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA