Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Israel vil kutte ut kull, bensin og diesel

Startet av vartli, fredag 02. mars 2018, klokken 17:21

« forrige - neste »

Burger

Bondeknøl: Du poengterer veldig bra hva jeg prøver å si. Mener jeg har klart å unngå å ta standpunkt her og du mener jeg har problemer med å svelge hva du påstår. Jeg har hverken sagt meg uenig eller enig, men siden jeg ikke har sagt meg enig så tolker du det som jeg er uenig.

Denne diskusjonen er umulig å ta fruktbart på ett internettforum og du understreker det perfekt.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Amoss

Ser ut til at det er på tide å minne om:
1. Det er ikke politisk kotyme lengre å omtale raser, folkegrupper, folkeslag etc. Hverken negativt eller positivt.
2. OP gikk ikke ut på at "Jøder vil kutte ut kull, bensin og diesel", men at staten Israel skulle gjøre det. Joda, ser at det er lett å koble staten Israel med folkegruppen Jøder, men det er ikke helt det samme.

Ja, det er positivt at staten Israel vil kutte ut kull, bensin og diesel, men ikke fullt så positivt at det stort sett blir erstattet med naturgass fremfor fornybare energikilder.

3. Det påståes i artikkelen at dette vil fremme fred. Vel, godt mulig at dette grepet kan bidra med litt mer fred, men har litt problemer med å se hvordan.

Men det er overhode ikke vanskelig å se at staten Israel kan gjøre mer for å fremme fred i sin egen region dersom de selv ønsker det. Dette har blitt påstått tidligere av andre og kan på ingen måte regnes som noe angrep hverken på staten Israel eller folkegruppen "Jøder" som sådan. Jeg kan f.eks. lett hevde at Norge kan gjøre mer for å bremse utvinningen av olje og gass uten at det behøver å bli oppfattet som noe angrep på hverken Norge som nasjon eller det norske folk eller folk av norsk etnisk avstamning i andre deler av verden. Ingen grunn for noen til å trekke frem hvor mange gullmedaljer Norge har fått i OL av den grunn, eller hvor avansert bindersen og ostehøvelen er.

Videre debatt om jøder tjener ingen hensikt annet enn å polarisere debatten og kollektivt ansvarliggjøre alle jøder for en hver handling staten Israel gjør - på godt og vondt.
Model S 85D

Bondeknøl

Det at staten Israel og jøder ikke er helt det samme er jeg jo enig i. Jødene kommer jo fra Israel og er jo blitt spredt ut over store deler av verden, men kaller seg fortsatt jøder.
Poenget mitt er at Israel med sin enorme egenskap til å utvikle ting har bedre forutsetninger enn de fleste andre til å utvikle nye ting.
Virker som at mange i Norge tror at israelere er ett folk som ikke kan annet enn å drive krig og urett mot palestinerne satt litt på spissen.

Jeg tror Israel har gode forutsetninger for å kutte kull, bensin og diesel. De kan vanvittig mye mer enn å krige.

Lassi

De aller fleste av jødene dine er amerikanske statsborgere ikke israelere...
Miff propaganda på et elbilforum... jeesus...

Bondeknøl

Sitat fra: Lassi på mandag 05. mars 2018, klokken 17:28
De aller fleste av jødene dine er amerikanske statsborgere ikke israelere...
Miff propaganda på et elbilforum... jeesus...
Det er ikke så langt unna sannheten, men om kun en fjerdedel av nobelprisene som jødene har fått er tildelt jøder som bor i Israel så ligger Israel langt fremme hva teknologi angår.

arthur

Sitat fra: Bondeknøl på mandag 05. mars 2018, klokken 16:44
Det at staten Israel og jøder ikke er helt det samme er jeg jo enig i. Jødene kommer jo fra Israel og er jo blitt spredt ut over store deler av verden, men kaller seg fortsatt jøder.
Poenget mitt er at Israel med sin enorme egenskap til å utvikle ting har bedre forutsetninger enn de fleste andre til å utvikle nye ting.
Virker som at mange i Norge tror at israelere er ett folk som ikke kan annet enn å drive krig og urett mot palestinerne satt litt på spissen.

Jeg tror Israel har gode forutsetninger for å kutte kull, bensin og diesel. De kan vanvittig mye mer enn å krige.

Igjen er det tydelig at du ikke evner å se at jøder og Israel ikke er synonymer. Tror ikke jeg gidder videre diskusjon med en representant for MIFF!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Bondeknøl

#21
Er ikke representant for noen, men tok et googlesøk for å se hvor mange Isreaelere som har fått Nobelpris, og det var antall jøder som da kom opp og litt under halvdelen av jødene bor i Israel i følge google. Når det er sagt så synes jeg LO er ute å kjøre i sin boikott mot det landet som har mye mer demokrati enn det landet de forsvarer.

Er du enig Arthur i at Israel har mye kompetanse innen teknologi og at de absolutt er kompatible til å gjøre enda flere nyvinninger?

Skjønner at jeg tråkker noen på tærne og det venter jeg, men registrerer jo at ingen vil anerkjente at Israelere faktisk betyr mye for verdens teknologi og at de faktisk ikke bare er krigere.

Burger

Bondeknøl: Tviler litt på den google historien din, det er mange som gjør ett veldig poeng av akkurat den statistikken , sett den for ofte på både youtube og den del blogginnlegg til å tro at du fant det ut selv som du prøver å fremstille. Første gangen jeg så den er vel fra ett gammelt klipp av Neil deGrasse Tyson.

Uansett så vil jeg hverken si meg enig eller uenig fordi det kommer ikke noe godt ut av denne diskusjonen på ett internettforum. At du tror du tråkker noen på tærne pga en påstand og prøver å egge til krangel viser at du har ditt ståsted og det vil ikke nytte å diskutere. Det beste som kan skje er at posten blir låst og ett par får banhammer fra en moderator.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Bondeknøl

Så søk selv på Google da så ser du hva du får opp, og du skriver jo at mange gjør ett poeng av den statistikken, så det var jo kanskje derfor den dukket opp når jeg googlet. Om de lyver vet ikke jeg, men hvis du ikke tror at Israel kan få til eller har fått til noe innen teknologi så er det også ett valg.

Noe godt kommer det ikke ut av denne diskusjonen, det er jeg helt enig med deg i Burger. Diskusjoner angående Israel har vel vært betente i åresvis.

Er vel ganske mange diskusjoner her inne som det kommer lite godt ut av, og vi hadde vel hatt det mye bedre uten all denne tiden på forumet?

Burger

Bondeknøl: Jeg har sagt meg hverken uenig eller enig i den påstanden. Det jeg er uenig er at du tok et google søk i forbindelse med denne diskusjonen i ett rent aha moment. Dette er informasjon du har fått servert og du bruker som argument, regner med det mye mer der det kommer i fra.

Du prøver desperat å tillegge meg en holding som pro palestina fordi jeg ikke vil være med på denne diskusjonen. Jeg antar det er fordi du er så farvet og låst tangegang at ved å nekte å ta ett standpunkt oppfattes som angrep på dine meninger og dermed pro palestina.

Jeg prøver en gang til, jeg har verken sagt meg enig eller uenige i din påstander og vil heller ikke gjøre det på ett internettforum. Men det er hysterisk morsomt å se hjernen din spille deg puss på puss :-)
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

arthur

#25
Sitat fra: Bondeknøl på mandag 05. mars 2018, klokken 20:20
Er du enig Arthur i at Israel har mye kompetanse innen teknologi og at de absolutt er kompatible til å gjøre enda flere nyvinninger?

Mener du kapable? Kompatible blir vel ikke helt relevant her! Joda, de er flinke (survival of the fittest) og har jo blant annet utviklet sitt eget atomvåpen, dog med en god del norsk hjelp!

Ellers har jo dine venner i MIFF en god forklaring på fenomenet du påpeker:

Hulleys forklaring på denne oppsiktsvekkende fordelingen er at nest etter jødene er det protestantene som mest leser og bygger på Det gamle testamentet. Dessuten: Jødedom og protestantisme er individualistisk, den enkelte står selv for sin egen Gud og har ingen som bare meddeler fasiten. Islam, Østens religioner og kommunismen er mye mer kollektiv.

Huley er en ortodoks jøde og forfatter av blant annet bokden; "Kometer, jøder og kristne", en bok du sikkert vil ha stor glede av å lese.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA