Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Israel vil kutte ut kull, bensin og diesel

Startet av vartli, fredag 02. mars 2018, klokken 17:21

« forrige - neste »

vartli

Israel mener det vil styrke freden å kutte ut kull, bensin og diesel. De vil også kutte fossilbiler fra 2030. La oss håpe de får rett.
https://www.miff.no/miljo-natur-og-dyreliv/2018/03/02israel-kutte-kull-bensin-diesel.htm
E-tron 55 2021
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

doldis1

 
SitatVi har en historisk mulighet til å forvandle Israel til et av de første vestlige landene som produserer sin energi med null forurensing og miljøskade, sa energiministeren.

Enig, de har en historisk mulighet til en grønn framtid. Dette utspillet er opplagt bedre enn ingenting men en strømforsyning hovedsakelig basert på naturgass i 2030 i et solrikt land som Israel ? Dette er høl i hue og må skyldes manglende kunnskap om solkraft. Naturgass har ikke sjans i H. til å konkurrere mot solkraft i Israel 2030.

SitatMålet er at i 2030 vil 83 prosent av elektrisiteten være produsert av naturgass og de resterende 17 prosentene skal være fornybar energi med «ingen forurensende stoffer».


Troald

Det finnes andre måter Israel «kan styrke freden» på....
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Petter Leaf


Burger

Trenger man å utdype dette? En litt mildere utenrikspolitikk, ikke okkupere land, kontroll på egne fanatikere og mer åpen for forsoning. Før man peiser på med "NÅ BLEI Æ PROVOSERT OG NO SKA Æ HYL" av full tyngde, så mener jeg  det gjelder alle partene der nede.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Troald

Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

Petter Leaf

Hvem okkuperer hvem, og hvem anerkjenner hvem...?

Israel jobber iallefall med batteriteknologi.
https://www.miff.no/teknologioginnovasjon/2017/05/18israelskselskapharutvikletetbatterisomkanrevolusjonerehverdagenvar.htm
Så her er det bare å støtte opp om utviklingen.


KjellG

Sitat fra: Petter Leaf på lørdag 03. mars 2018, klokken 22:47
Hvem okkuperer hvem, og hvem anerkjenner hvem...?

Jøder invaderte Palestina og fikk et uforståelig håndslag av FN i 48. Israelere invaderer resten av Jerusalem. Israelere erobrer og bosetter på Vestbredden. Bygger murer på okkupert land. Bygger veier forbeholdt Israelere på okkupert land. Står som et Herrefolk rundt en Getto i Gaza og skyter inn med kanoner og dreper 2500 mennesker. Til hjelp iler norske politikere som nedlegger sine verv, ikler seg en fremmed makts uniform og pusser fremdeles varme kanonløp.

Isaelere og FN har nok å svare for.

vartli

Som trådstarter ber jeg om at alle forholder seg til den aktuelle saken. Det var ikke mitt ønske at vi skulle ta den andre diskusjonen her, selv om jeg fryktet at det ville komme.

Enig med doldis1 i at solkraft burde få en større rolle. Spesielt i sør er det store ørkenarealer som bør kunne benyttes til dette, enten med solceller eller termisk kraftproduksjon.
E-tron 55 2021
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

Burger

Det er gjort mye god forskning på denne konflikten og tilsvarende. Dersom man lager en artikkel som er så objektiv som det går an og legger like mye vekt på palestina og israels synspunkter så vil pro palistinere si at den er pro israel og pro israelere vil si den er pro palistina. Mener å ha lest at NRK får like mye klager på å være partisk fra begge sider på reportasjer fra Israel Palestina konflikten.

Dette er jeg skyldig i selv når jeg leser en artikkel som prøver å være nøytral i forhold til drivstofftype så må jeg jobbe intenst med meg selv for å ikke si at det er fossilpropeganda. Ikke tør jeg påstå at jeg lykkes heller.

Dette gjør slike tema veldig vanskelig å diskutere og forstå, siden hjernen vår lurer oss godt :-/
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Bondeknøl

Men jødene er ekstremt langt fremme på forskning/utvikling/medisin etc, det er du enig i?
Har du sammenlignet Israel og Palestina i hvor mange nobelpriser de har innen forskning/utvikling/medisin etc. Forskjellen er enorm.
Er det noen som har kompetanse til å utvikle nye ting så er det jødene, derfor synes ikke jeg det er så rart at de kan ha som mål å kutte ut kull, bensin og diesel.

Burger

Jeg vil ikke gå inn i debatten fordi jeg vet jeg er farget og vil mest sannsyneligvis ikke klare å holde meg til fakta. Jeg tror heller ikke jeg klarer å uttrykke meg klart nok uten at det blir oppfattet som provoserende og det sporer helt av.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

arthur

Sitat fra: Bondeknøl på mandag 05. mars 2018, klokken 13:11
Men jødene er ekstremt langt fremme på forskning/utvikling/medisin etc, det er du enig i?

Jeg er ikke engang sikker på at du vet hva som ligger i begrepet jøde, men som en kuriositet; min sønn har giftt seg med en engelsk pike hvis mormor var såkalt "jøde" som flyktet fra Wien i 1938. Hverken hun, hennes foreldre, barn eller barnebarn er praktiserende jøder og ser på det som en ren kuriositet, men siden dette begrepet følger kvinnen så betyr det at hvis min sønn og svigerdatter får barn så vil de per definisjon være jøder. Ingen av de nevnte, deres forfedre eller andre slektninger bor, eller har bodd, i Israel, snakker språket (hebraisk) eller har noe forhold til religionen eller landet.
Jeg håper at jeg får barnebarn, at de gjør det godt her i livet, men jeg tviler på at jeg vil tillegge deres jødiske herkomst noe vekt for å fprklare hvorfor det har gått bra med/for dem.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Bondeknøl

En kan definere i hytt og vær, men det bor mange jøder rundt om i hele verden. Jødene er ekstremt dyktige på å utvikle ting, det er poenget som du har vondt for å svelge.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA